Permalänk

CPU Liquid MetalPad, lönt?

Hej!

Jag gjorde en storstädning i min dator igår. Då genom att ta bort dam, smuts, etc. Jag tog även bort hela CPU fläkten, samt fläkten till mitt Radeon X800 pro PCI-E. Och då upptäkte jag att alla dom här stoppen (dom stora runda klumparna på moderkortet), under CPU fläkten va helt svarta, rostiga, spruckna, etc.... Vet inte hur det kunde ha hänt, men det har nog varit så länge.

Men sen kom då ett stort problem, för när jag startar datorn, så känns den seg redan i starten, och orkar inte längre än till när XP laddas, då datorn dör.

Hör även ljud från CPU'n, eller Grafikkortet som jag inte har hört innan, nån form av överljud, som bytar ton lite då och då... Låter inte bra iallafall.

Vad jag då egentligen undrar är om en Liquid MetalPad på CPU'n verkligen kan hjälpa datorn från omstart, för den jag redan hade såg inte kul ut.

Skulle uppskatta lite hjälp här.

MVH

Dante

Permalänk
Medlem

Mig veterligen skall Liquid MetalPad inte användas där det finns aluminium om det är det som har orsakat det fenomen som du beskriver?

Kan ju vara så nu att ledningsbanor på moderkortet har blivit kortslutna och då är det nog nytt moderkort som gäller är jag rädd för.

Permalänk
Medlem

"dom stora runda klumparna på moderkortet" är väl samma som spruckna kondensatorer...

typ så här http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30328/article.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
"dom stora runda klumparna på moderkortet" är väl samma som spruckna kondensatorer...

typ så här http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30328/article.html

ja... det är är typ så det ser ut. Är lite dålig på vad saker heter i datorn....

Och till första svaret:

där fanns en sån pad redan innan, och när jag tog bort fläkten och kylaren, så blev den lite sabbad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanteVante

Och till första svaret:

där fanns en sån pad redan innan, och när jag tog bort fläkten och kylaren, så blev den lite sabbad.

Nytt moderkort att köpa in då om det är du som har monterat detta men har du fått datorn fädigmonterad så är det reklamation som gäller.

Permalänk
Medlem

Då är det garantiärende eller nytt moderkort som gäller. Eller möjligen att byta ut de som är trasiga. Men kolla dina spänningar mm, så de stämmer.
Tar du bort kylaren så måste du självklart göra rent och lägga på ny kylpasta. Padden går bara att använda en gång. Börja med att lägga på ny pasta och gör ett nytt startförsök.

Edit: Strunta i vad olirc säger, en kass pad skadar inte moderkortet. Däremot skadade kondensatorer...

Permalänk
Medlem

med spruckna kondingar är det inte konstigt att datorn inte fungerar som den ska, cpu'n får inte ström på rätt sätt utan dom(om det är dom runt cpu'n)!
den blir ostabil och startar om, låser sig och visar blue screen of death ofta.
en polare hade spruckna kondingar och den datorn var omöjlig då den startade om hela tiden och betedde sig underligt, dock lyckades jag med mycket möda få in windows xp på den, sen blev det nytt mobo till den!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nytt moderkort att köpa in då om det är du som har monterat detta men har du fått datorn fädigmonterad så är det reklamation som gäller.

Ja, tack för det där svaret. För det är just det som är problemet, läste nu igenom texten, och allt stämmer in på min dator, jag köpte datorn för 1.5 år sen, och den har stegvis blivuit sämre, mer reboots, och extremt opålitlig.

Köpte t om ett nytt nätagg, för det har hänvisats innan, men detta är ju uppenbart problemet.

Jag monterade inte heller datorn själv, utan lät dom på datorbutiken.com göra det. Tycker iaf att detta är skrämmande, att det finns en risk för sånt här. Iaf har jag fortfarande garanti kvar, men detta kom ändå extremolämpligt (har ett arbete på datorn som ska vara färdigt om 9 dagar, och min framtid hänger på det, hehe).

/edit:

Tog en bild åt er, så att ni kan se hur det ser ut:

http://aycu04.webshots.com/image/15443/2000753280708784179_rs...

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara fler som har problem och sitter med moderkort, så viket är märket och namnet på moderkortet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Det kan ju vara fler som har problem och sitter med moderkort, så viket är märket och namnet på moderkortet?

Är inte 100% säker på vad det är för modell (har en stor röra bland mina papper), men på installationsCD'n står det "ASUS P5 Series, Intel 925/915 Chipset series", vet inte om det är till någon hjälp.

Ska iallafall leta upp alla papper, men det lär ta någon dag, hehe

Permalänk
Avstängd

Kondensatorer heter dom tror jag *stavning*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
"dom stora runda klumparna på moderkortet" är väl samma som spruckna kondensatorer...

typ så här http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30328/article.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Kondensatorer heter dom tror jag *stavning*

Ja hurså http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondensator har du inget bättre för dig?

Permalänk
Medlem

ser ut som mobot min polare hade där var nästan alla kondingar sönder oxå

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
ser ut som mobot min polare hade där var nästan alla kondingar sönder oxå

Skulle du kunna skriva om den meningen? Tack

Permalänk
Medlem

Ser ut som det kan vara ett Asus P5GPL. Men du kan kontrollera vad det heter genom att läsa vad det står tryckt på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge

Edit: Strunta i vad olirc säger, en kass pad skadar inte moderkortet. Däremot skadade kondensatorer...

Jaså? Han skrev att det satt en Liquid metal pad monterad på cpu och har läst att det skall inte användas mot aluminium. Hittar inte den texten och nu på Webhallen så står det på deras Liquid metal pad att den går att använda mot aluminium ?

Sen skrev trådskaparen så jag fick det intrycket att det gällde en låda där det sitter utbuktningar på som man inte använder distanser på.

Men som vanligt så är det tyvärr dålig svenska som gör att man inte förstår 100% vad trådskapare vill ha sagt :rolleyes:.

Edit: Om trådskapare inte vet vad en komponent heter så posta isf bild med pilar pekandes mot den komponent som man pratar om så underlättar det. Gud vad glad jag är att jag inte jobbar inom support :D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jaså? Han skrev att det satt en Liquid metal pad monterad på cpu och har läst att det skall inte användas mot aluminium. Hittar inte den texten och nu på Webhallen så står det på deras Liquid metal pad att den går att använda mot aluminium ?

Sen skrev trådskaparen så jag fick det intrycket att det gällde en låda där det sitter utbuktningar på som man inte använder distanser på.

Men som vanligt så är det tyvärr dålig svenska som gör att man inte förstår 100% vad trådskapare vill ha sagt :rolleyes:.

Jag förstod det. Därav min kortfattade hänvisning. Och så klagar (?) han nu på Aka_The_Barfs opunktade inlägg...

Permalänk
Avstängd

Det är kondensator byte som gäller om inte garanti finns eller pengarna inte tillåter köp av nytt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanteVante
Jag monterade inte heller datorn själv, utan lät dom på datorbutiken.com göra det. Tycker iaf att detta är skrämmande, att det finns en risk för sånt här. Iaf har jag fortfarande garanti kvar, men detta kom ändå extremolämpligt (har ett arbete på datorn som ska vara färdigt om 9 dagar, och min framtid hänger på det, hehe).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det är kondensator byte som gäller om inte garanti finns eller pengarna inte tillåter köp av nytt.

Garantitiden var inte slut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jaså? Han skrev att det satt en Liquid metal pad monterad på cpu och har läst att det skall inte användas mot aluminium. Hittar inte den texten och nu på Webhallen så står det på deras Liquid metal pad att den går att använda mot aluminium ?

Sen skrev trådskaparen så jag fick det intrycket att det gällde en låda där det sitter utbuktningar på som man inte använder distanser på.

Men som vanligt så är det tyvärr dålig svenska som gör att man inte förstår 100% vad trådskapare vill ha sagt :rolleyes:.

Edit: Om trådskapare inte vet vad en komponent heter så posta isf bild med pilar pekandes mot den komponent som man pratar om så underlättar det. Gud vad glad jag är att jag inte jobbar inom support :D.

Jag har också läst det du säger, men det finns dom som är gjorde för just CPU-kylning...

/edit:

Sen att du påstår att min svenska skulle vara så pass dålig att du inte förstår, är ju bara löjligt sagt.

/edit igen:

Sen har jag även lagt upp bild, tog mig bara lite tid att ta av fläkten igen. så lägg av med dina meningslösa kommentarer, tack. Ville ha hjälp, inte självgoda inlägg.
-------------------------------------------------------------------------------
Jag har skrivit på sweclockers några gånger innan, och detta var sista gången. Hänvisar till www.flashback.info. Där slipper man viktigpetter-svar, och menigslösa inlägg.

Tack för hjälpen iaf, men väx upp för fan.

Bara för ni snorungar tror er veta allt om allt, betyder det inte att ni behöver spydiga. Ni förstår säker inte heller att det ni säger är både förolämpande, och korkat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanteVante
[B]Jag har också läst det du säger, men det finns dom som är gjorde för just CPU-kylning...

[/B]
OK! Man lär sig alltid något nytt.

Citat:

/edit:Sen att du påstår att min svenska skulle vara så pass dålig att du inte förstår, är ju bara löjligt sagt.

Jo det blev missförstånd iom att du skrev som du skrev men tål man inte kritik så

Citat:

/edit igen:

Sen har jag även lagt upp bild, tog mig bara lite tid att ta av fläkten igen. så lägg av med dina meningslösa kommentarer, tack. Ville ha hjälp, inte självgoda inlägg.

Var är den bilden isf :confused:?

Citat:

Jag har skrivit på sweclockers några gånger innan, och detta var sista gången. Hänvisar till www.flashback.info. Där slipper man viktigpetter-svar, och menigslösa inlägg.

OK! Kommer inte sakna dig

Citat:

Tack för hjälpen iaf, men väx upp för fan.

Har redan växt klart så nu växer jag på bredden

Citat:

Bara för ni snorungar tror er veta allt om allt, betyder det inte att ni behöver spydiga. Ni förstår säker inte heller att det ni säger är både förolämpande, och korkat.

Försökte inte varas spydig utan svarade på Yogges inlägg men men .............

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanteVante
[B]Jag har också läst det du säger, men det finns dom som är gjorde för just CPU-kylning...

[/B]
OK! Man lär sig alltid något nytt.

Citat:

/edit:Sen att du påstår att min svenska skulle vara så pass dålig att du inte förstår, är ju bara löjligt sagt.

Jo det blev missförstånd iom att du skrev som du skrev men tål man inte kritik så

Citat:

/edit igen:

Sen har jag även lagt upp bild, tog mig bara lite tid att ta av fläkten igen. så lägg av med dina meningslösa kommentarer, tack. Ville ha hjälp, inte självgoda inlägg.

Var är den bilden isf :confused:?

Citat:

Jag har skrivit på sweclockers några gånger innan, och detta var sista gången. Hänvisar till www.flashback.info. Där slipper man viktigpetter-svar, och menigslösa inlägg.

OK! Kommer inte sakna dig

Citat:

Tack för hjälpen iaf, men väx upp för fan.

Har redan växt klart så nu växer jag på bredden

Citat:

Bara för ni snorungar tror er veta allt om allt, betyder det inte att ni behöver spydiga. Ni förstår säker inte heller att det ni säger är både förolämpande, och korkat.

Försökte inte varas spydig utan svarade på Yogges inlägg men men .............

Jisses föresten har du vaknat på fel sida idag? Tagga ner lite och tänk efter innan du postar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd urspårad. Påhopp och chat är otillåtet enligt våra regler, som finns att läsa där -> http://www.sweclockers.com/forum/regler.php