Bärbara datorer med ssd

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer med ssd

Zepto meddelade idag att de under maj i år kommer att erbjuda ssd, solid state disk, i samtliga bärbara datorer istället för traditionella hårddiskar. Till en början kommer de att ha en kapacitet på 32 gigabyte men det kommer att utökas till fler alternativ senare.

Läs nyheten: Bärbara datorer med ssd

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

lite dyrt men kan tänka mig inom 1 år bli halva priset

Permalänk
Medlem

Äntligen. Hoppas nu bara att Apple använder sig av ssd i nästa Macbook version. Dessutom är 32Gb ganska passligt då en extern HDD ändå behövs till en laptop.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem

Det här har jag längtat efter, snart kommer fler tillverkare att haka på och fler konsumenter kommer att köpa tekniken. Det dröjer inte länge tills priserna rasar och tekniken utvecklas ännu mera.

Till en bärbar duger idag 32Gb gott och väl, vill man lagra så finns det ju alltid externa.

Permalänk
Medlem

GRymt
ssd är framtiden
synd bara på storleken och priset som det ser ut i dagsläget

Permalänk
Medlem

Dubbla hade varit perfekt. JAg vill gärna få plats med windows och hela min musksamling på den interna HD:n.
Förresten har någon några uppgifter på hur länge en sådan håller? Det är väl lite dåligt med antalet skrivningar på SSD?

Permalänk
Avstängd

Mycket trevligt.

Har ingen laptop, och tänker inte köpa en heller förens de kommer med SSD disk. Har de SSD, så kan jag tänka mig att köpa en laptop.

Solid-state är framtiden.

Plus, man får grym prestanda.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Inaktiv

oj vad jag har väntat på det där! kommer dock vänta till det åtminstånde finns 64gb diskar hellst 128gb, 32 tycker jag blir i det snävaste laget särskilt om man vill använda windows vista.

Mkt nöjd med priset också, 2500kr är inte alls så värst! Med tanke på att det är den första på den öppna marknaden. iaf vad jag har sett!

guld guld guld! En OLED skärm nu också så e saken biff

Permalänk
Medlem

Är gränssnitet sata2?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Någonstans måste man ju ta första steget. Priset är LITE högt, kapaciteten är LITE för liten, men steget är taget. Nu gäller det bara att få upp farten, något man aldrig kan få utan att sätta ned första steget!

Det har varit för mycket snack och lite verkstad när det gäller SSD.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Fan då, var ju precis på väg att köpa en bärbar, 32gb känns lite för lite. Samtidigt har man ingen lust att vänta. Får se vad man hittar på.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Fan då, var ju precis på väg att köpa en bärbar, 32gb känns lite för lite. Samtidigt har man ingen lust att vänta. Får se vad man hittar på.

Behöver du en bärbar, så köp den. Det kommer ju alltid bättre, så du kommer dö utan laptop om du kör på den tankegången!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Mjo, men normalt sett är det ju bara marginella skillnader, lite snabbare cpu,grafik osv. Det här känns som att det kanske kan vara värt att vänta lite på.

Har inget tok-behov av en laptop, blir viktigt senare i höst när man drar en långis ner i Thailand igen.

Skulle vara skönt med en nu under sommaren, wlan+bärs ute på gräsmattan,kanske lite enklare spel som homm3,dungeon keeper och lite sånt smaskigt.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Men köp en ny disk till din laptop senare då.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Jo, det mesta går väl att lösa. Behöver väl inte ssd-disk heller riktigt om man tänker efter, dom väcker ju ett visst måste-ha begär bara.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Jo, det mesta går väl att lösa. Behöver väl inte ssd-disk heller riktigt om man tänker efter, dom väcker ju ett visst måste-ha begär bara.

Jo vars, Ha-begäret är rätt stort på den. Min 80gb i min ASUS laptop blir varm som satan när man har den i knät, Nästan så det blir obehagligt varmt faktiskt. Sen skulle den bli knäpptyst för den lilla cpu-fläkten är ohörbar nästan o snurrar bara då och då..

Permalänk
Medlem

Hur många write/erase cycles kommer denna SSD att klara av?

Permalänk

Hur kan ni säga att priset är för högt? 2500:- är ju väldigt lite för en så pass förhållandevist ny teknik. För två år sedan lär det ju ha kostat oerhört mycket mer. I princip 2000:- extra för en bra mycket mer strömsnål dator är inte alls mycket.
Om två år kanske vi får se 12.1-tumsskärmar med 64GB ssd-diskar för 10.000:-, och då börjar det ju verkligen finnas en anledning för att ha en laptop med sig överallt, räknat på att batteritiden också blir bättre.

Förresten, är det GB eller GiB diskarna mäts i? Jag antar GB, därmed är storleken som den (Tyvärr) ser ut i windows lägre (ca 59,5 GB). Men om man har 20GiB till windows och program så har man åtminstone kvar plats för 5 720p-filmer och lite musik. (40GiB, 25GiB för fem filmer och 10GiB kvar för musik och övrigt).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
[B]Hur kan ni säga att priset är för högt? 2500:- är ju väldigt lite för en så pass förhållandevist ny teknik. För två år sedan lär det ju ha kostat oerhört mycket mer. I princip 2000:- extra för en bra mycket mer strömsnål dator är inte alls mycket.

Strömförbrukningen är en marginel skillnad, det diffar på 0.8 W eller liknande har jag för mig, den största fördelen är att man knappt har några rörliga delar kvar i datorn nu som kan ta stryp om man bär med sig datorn när den håller på och skriva.

Permalänk
Medlem

Den stora revolutionen i batteritid kommer när vi får bättre skärmar, samt framförallt - bättre batterier!

Processorer gör också en del, men de finns redan i strömsnåla varianter, så den tekniken är inte ny, bara ovanlig och dyr (och ger ofta sämre prestanda).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.