ATI Radeon HD 2900 XT prestandatestat

Permalänk
Melding Plague

ATI Radeon HD 2900 XT prestandatestat

Dailytech prestenterade idag ett relativt djupgående prestandatest av AMD ATI:s nya grafikkort ATI Radeon HD 2900 XT. Som det ser ut i dagsläget så ser det mycket lovande ut då det slår Nvidias 8800 GTS i samtliga program och spel som de testat i.

Läs nyheten: ATI Radeon HD 2900 XT prestandatestat

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det luktar priskrig.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Jag förväntade mig mer utav AMD/ATI =/

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att jag förväntade mig att den skulle prestera mer än 8800GTX, vilken miss !

Att sedan 8900 kommer snart gör inte saken bättre precis.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Det kommer bli PRESTANDAKIRG också ;). Det här kommer att bli riktigt nice. är verkligen glad för ATi skull hoppas vi får snart se en test mellan 2900XTX och 8800GTX där Ati kortet slår GTX till grunden.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Goda nyheter
Skönt att kort från alla segment lanseras samtidigt, då slipper man alla rykten och fakta kommer på bordet. AMD lär dessutom nog behöva lite inkomst från ati nu.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

Mja det som är spännande här e och se vilket som drar mest ström, drar ATI kortet mindre så är det helt klart värt lite extra pengar då man inte behöver ett überagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Kan ju säga att jag förväntade mig att den skulle prestera mer än 8800GTX, vilken miss !

Det är ju XT kortet, tror de även har ett XTX kort eller vad det nu blir för beteckning.
Tror inte de lägger sig för högt över prestandamässigt heller även om de hade kunnat, man försöker tjäna så mycket pengar som går och de hade inte vunnit något på att göra ett kort som är dubbelt så snabbt mer än att döda framtida marknader för sig själva

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Efter allt hysch hysch om detta kort trodde jag det skulle ha lite fetare värden än vad som presenteras där. Det handlar verkligen inte om många % bättre än 8800GTX. Nåja, kanske trissar det ner priser på diverse kort framöver

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är inte ett dugg imponerad av prestandan..

Permalänk

De testar i 1280x1024 ... hur seriöst är det?

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Ironiskt att det är flames på kylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
De testar i 1280x1024 ... hur seriöst är det?

För att det är den vanligaste upplösningen.

Intressant att se kylningen som verkar vara mer eller mindre identisk med 8800GTX/S. AMDs kort sägs ju vara både strömhungrigare och varmare...ska bli intressant att se hur det ligger till med det.

Permalänk
Medlem

Bara för att förtydliga vad gosh sa: det är inte deras high-end kort

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

det där var illa : /

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är ett bra grafikkort, men man förväntade sig mer när det är iprincip en generation efter nvidia.

Permalänk
Medlem

Lite ironsikt att ha flames på kylaren...den måste vara riktigt varm då

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Inaktiv

AMD pairs the R600 GPU with 512MB of GDDR3 memory clocked at 1.65 GHz across an eight-channel, 512-bit memory interface.

XTX kortet har efter vad jag har förstått 1024mb GDDR4 minne så det är nog en viss skillnad när det gäller prestandan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Bara för att förtydliga vad gosh sa: det är inte deras high-end kort

Faktiskt så är det så.. HD 2900XT är deras high-end från R600 serien. HD 2900XTX kommer vara deras nästa high-end från R650 serien som ska mätas mot G90.

Permalänk
Medlem

kasst att det jämnförs med ett kort som har funnit nåt år i marknaden.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Att spöa 8800GTS är knappast imponerande då gamla X1950XTX kan ligga hack i häl på det kort. Å andra sidan så testades det i 1280 och kanske även utan AA/AF så skillnaden kan säkert bli betydligt större bara man krämar på lite mer. Sen har vi det ständigt närvarande, men oftast bortglömda, DirectX10-spöket för det är först när man ser sådana test man verkligen ser vad korten går för. Intresant att dom säger att XTX kommer samtidigt, Fudzillla raporterade idag att XTX kommer först i Q3.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Ironiskt att det är flames på kylaren.

Ja, eller så är det flamsen (tribal dekalen) som sitter på Rubys kläder...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Det kommer bli PRESTANDAKIRG också ;). Det här kommer att bli riktigt nice. är verkligen glad för ATi skull hoppas vi får snart se en test mellan 2900XTX och 8800GTX där Ati kortet slår GTX till grunden.

Vet ej vad du menar med att slå GTX till runden men enligt min mening så kan du glömma det direkt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Att spöa 8800GTS är knappast imponerande då gamla X1950XTX kan ligga hack i häl på det kort. Å andra sidan så testades det i 1280 och kanske även utan AA/AF så skillnaden kan säkert bli betydligt större bara man krämar på lite mer. Sen har vi det ständigt närvarande, men oftast bortglömda, DirectX10-spöket för det är först när man ser sådana test man verkligen ser vad korten går för. Intresant att dom säger att XTX kommer samtidigt, Fudzillla raporterade idag att XTX kommer först i Q3.

Uppgifterna om vilka kort som kommer när är ganska motstridiga beroende på var man läser på nätet. Det senaste jag hörde är dock att hela serien ska lanseras samtidigt.. om det är sant eller inte lär vi få veta i maj.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Sjukt dåligt då XT versionen kommer att kosta ca 399 euro+ att dom tar extra avgifter/moms så det kommer nog kosta 4500 i sverige. 8800GTS får du för 2500:-. Antar att XTX som kommer senare kommer kosta runt 5500 eller blir det som 8800Ultra att det kostar 1k dollar.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig i alla fall ganska nöjd med att ha haft mitt GTX i 6 månader, och fortfarande lär det inte ligga efter.
Intressant är väl också att de 320 shadersen, och 512-bitarsbussen som skulle pulverisera Nvidia inte verkar betyda så värst mycket när det väl kommer till kritan.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Ett halvår efter 8800 korten så hade jag förväntat mig mer prestanda..

Permalänk
Medlem

Trevligt med ett test och kul att se att AMD nu äntligen verkar komma att lansera sina efterlängtade directx10 kort.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Ska ju själv bygga ny dator snart och blir nog lagom till detta kort finns på hyllorna, Tar nog det kort som är prisvärdast och svalast av 8800GTS och 2900XT, vilket det nu blir.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag kanske vänta ett tag innan jag köpa mitt 8800GTS 640mb. Prisat kan sjunka när ännu.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/