Nästa version av 3dmark enbart för Directx10

Permalänk
Melding Plague

Nästa version av 3dmark enbart för Directx10

Allt tyder på att nästa version av det populära prestandatestprogrammet 3dmark kommer att kräva directx10 och därmed Vista samt ett grafikkort ur Nvidias 8000-serie eller AMD ATI:s 2000-serie.

Läs nyheten: Nästa version av 3dmark enbart för Directx10

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fan va tråkigt, sitter ju på 8800gtx, men också på XP, har Vista ultimate men vägrar använda det skitet.

Permalänk
Medlem

vart tog opengl vägen =(

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Lite väl onödigt att köpa ett DX10 kort när man inte funderar på att uppgradera till Vista i framtiden? Visst den har fin prestanda hos nuvaranda DX9 spel men hur länge kan man spela dessa tills man tröttnar ? :S

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag blir lika överraskad varje gång av att se hur trångsynta folk är..

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

Själv sitter jag med Ultimate och Xp men kör mest Ultimate. Tycker det än så länge ungerar bra med dom nyaste drivrutinerna från Nvidia.

Hoppas detta blir coolt 3dmark07.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viggen
Jag tänkter inte använda Vista tills Microsoft har fixat buggar och sk*t, sen käkar ju vista en massa ram så det är ju inget roligt att ha vista om man förlorar spelprestanda. Jag hoppas verkligen att dx10 kommer till xp.

Du behöver läsa på. Vilka buggar och vaddå käka ram, XP och Vista går inte att jämnföra för de använder ramet helt olika, men det visste du väl redan... FLytten till Vista är smärtfri om du har relativt ny hårdvara som du garanterat har drivrutiner till samt minst 2Gb ram (obs personlig åsikt). Entusiaster har inga problem att flytta över till Vista, Familjen Svensson kan ha problem att hitta drivrutiner till sin 6 år gamla skrivare och scanner dock.

Mina 3dmark resultat ligger bara på runt ~100 mer i XP än Vista. Nyare spel ligger på ungefär samma FPS. OCh jag har aldrig varit gladare med ett OS.

Btw vad hände med nyhetuppdateringarna, sweclockers var så bra på det ett tag. Men nu är de sega igen, blev det nån ny nyhetsredaktör?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
vart tog opengl vägen =(

OpenGL har aldrig använts av 3D Mark. Vill du testa OpenGL är det andra benchmarks som gäller.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Hmm, lite poänglöst med ett så begränsat benchmarkprogram när det knappt finns kort att benchmarka mot varandra än

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Vista är kommande spelplattform för framtida spel.
Innan 2008 har vi crysis, alanwake samt conan barbaren, bara det

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

Har alltid undrat vad Vista står för..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

De borde köra OpenGL istället...

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Allt tyder på att nästa version av det populära prestandatestprogrammet 3dmark kommer att kräva directx10 och därmed Vista samt ett grafikkort ur Nvidias 8000-serie eller AMD ATI:s 2000-serie.

Säkerligen har Microsoft ett finger med här och pressar tillverkaren av testet att göra på det viset.

Har själv erfarenhet av hur Microsoft kan agera. Vi gjorde en CRM-programvara och skulle certifiera den (detta var på 90 talet). Microsoft ville ha ut deras Internet Explorer (IE fanns då inte med i operativet). Ett krav från Microsoft var ett tag att man var tvungen och se om IE fanns installerad och om den inte fanns där så var man tvungen och ta med IE i sitt eget installationsprogram för att få certifieringen, tror de backade från de kravet efter ett tag iofs för de blev för mycket irritation.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Verkar faktiskt ganska logiskt att det enbart ska vara för dx10 eftersom dem koncentrerar sig ju självklar på det nyaste och på det som kommer. Vill man testa sitt grafikkort i dx9 kör 3dmark06 då, gamla kort funkar ju ändå uselt i dem nyaste 3dmark programmen så att ha stöd och tester för dem är ju ändå rätt onödigt.
Dx10 spelen har ju inte kommit än (Microsoft flight simulation räknas inte) så förhoppningsvis så hinner dem släppa ett service pack till Vista innan dess också. Att OpenGL inte används mer än vad det gör är ju tråkigt men det är ju inget man kan göra åt det så sluta gnälla om det.

Permalänk
Medlem

Har man 2GB i ram funkar Vista att surfa på. Vill man köra spel smidigt utan att det ska sega ned då man stänger ned spelen så krävs typ 3GB+.

Förstår inte grejen med Vista, det kräver mer och ger mindre tillbaks.

Permalänk
Medlem

Absolut inget fel på Vista...sluta klaga på allt!

Jag tror nog mer på att det är http://en.wikipedia.org/wiki/PEBKAC som ligger bakom.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Har man 2GB i ram funkar Vista att surfa på. Vill man köra spel smidigt utan att det ska sega ned då man stänger ned spelen så krävs typ 3GB+.

Förstår inte grejen med Vista, det kräver mer och ger mindre tillbaks.

Snacka om BS!!! Backa upp det med fakta om du slänger ur dig sånt! Skit bakom sparkarna snarare.

Okunnighet kan vara skrämmande på internet har jag märkt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Varför så negativa. 3dMark06 kan ni använda för att testa DX9, finns ju inget att lägga till där. Det är helt naturligt att 3D Mark06 blir för nästan generation DirectX, alltså verion 10 och Vista.

Vill man jämföra DX10 kort med gamla DX9 kort så gör man det i 06. Busenkelt!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
Absolut inget fel på Vista...sluta klaga på allt!

Jag tror nog mer på att det är http://en.wikipedia.org/wiki/PEBKAC som ligger bakom.

Hehe sant men glöm inte att det även kan gälla för dem som sitter och gör operativsystemet också. Visst det är väl inget större fel med Vista men om det hade gått att köra alla spel på Linux och det hade haft dx10 stöd skulle jag nog aldrig använda Windows.

Permalänk

Mjukvarubranchen och hårdvarubranchen i skön harmoni! Om du inte köper det senaste får du inte vara med och leka!

Påminner inte så lite om sandlådan i parken eller skolgården i mellanstadiet...

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathsearcher
Mjukvarubranchen och hårdvarubranchen i skön harmoni! Om du inte köper det senaste får du inte vara med och leka!

Påminner inte så lite om sandlådan i parken eller skolgården i mellanstadiet...

Nu får ni fan ge er alla jävla bakåtsträvare.

Kan ni fatta att 3dmark INTE är ett jävla Svensson-program som ska köras på varje dator som finns. Meningen med 3dmark är att prestandatesta sin dator. Har du inget system som stödjer DX10 kan du fortsätta använda äldre 3dmark versioner. 3dmark03 används fortfarande så varför kan ni inte använda 3dmark06?

Futuremark skiter fullständigt i om du inte kan testa ett gammalt system. Dra åt helvete med era negativa kommentarer om det nya hela tiden.
Det var roligt i början, men nu är det bara pinsamt.

Ni kan fortsätta att slå rekord i 3dmark03 om ni vill. Själv tycker jag att det är en bra Futuremark hänger med på det senaste.

Visst låter jag sur. Men Sweclockers kommer att dö ut om alla klagar på det senaste och har massa fördommar om Vista.

PS. Jag har inget system som stödjer DX10.

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Nu får ni fan ge er alla jävla bakåtsträvare.

Kan ni fatta att 3dmark INTE är ett jävla Svensson-program som ska köras på varje dator som finns. Meningen med 3dmark är att prestandatesta sin dator. Har du inget system som stödjer DX10 kan du fortsätta använda äldre 3dmark versioner. 3dmark03 används fortfarande så varför kan ni inte använda 3dmark06?

Futuremark skiter fullständigt i om du inte kan testa ett gammalt system. Dra åt helvete med era negativa kommentarer om det nya hela tiden.
Det var roligt i början, men nu är det bara pinsamt.

Ni kan fortsätta att slå rekord i 3dmark03 om ni vill. Själv tycker jag att det är en bra Futuremark hänger med på det senaste.

Visst låter jag sur. Men Sweclockers kommer att dö ut om alla klagar på det senaste och har massa fördommar om Vista.

PS. Jag har inget system som stödjer DX10.

WORD!

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Håller fullkomligt med DyDoDe.

Man slutar aldrig att förvånas över hur bakåtsträvande vissa är på detta forumet. Varje gång det kommer ett nytt spel eller någon mjukvara/hårdvara som antingen är dyr eller kräver mycket av datorn så ska det börja gnällas...

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Nu får ni fan ge er alla jävla bakåtsträvare.

Kan ni fatta att 3dmark INTE är ett jävla Svensson-program som ska köras på varje dator som finns. Meningen med 3dmark är att prestandatesta sin dator. Har du inget system som stödjer DX10 kan du fortsätta använda äldre 3dmark versioner. 3dmark03 används fortfarande så varför kan ni inte använda 3dmark06?

Om man då har ett system som stödjer DX10 men det finns ingen DX10 mjukvara till OS:et man kör (läs 2000/XP) så menar du att det är fel att inte kunna köra det nya 3Dmark som komma skall.. man har ju systemet som du efterfrågar men inte mjukvaran..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Om man då har ett system som stödjer DX10 men det finns ingen DX10 mjukvara till OS:et man kör (läs 2000/XP) så menar du att det är fel att inte kunna köra det nya 3Dmark som komma skall.. man har ju systemet som du efterfrågar men inte mjukvaran..

Varför köper man DX10 kort om man vill vara tjurig och köra 2000/XP ?

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Har man 2GB i ram funkar Vista att surfa på. Vill man köra spel smidigt utan att det ska sega ned då man stänger ned spelen så krävs typ 3GB+.

Förstår inte grejen med Vista, det kräver mer och ger mindre tillbaks.

Som någon redan sa, ren Bullshit. Jag kör själv med 1,5 GB, och hade enkelt klarat mig med 1024MB, ändå spelar jag mycket och använder redigeringsprogram till både bild och video. Om du inte kan komma med riktig fakta bör du hålla tyst.

EDIT: Sorry för OfT. Själv är jag positiv till 3Dmark-07 och DX10, det är ju ett helt naturligt steg i utvecklingen. Jag vill inte (kunna) veta vad mitt graffe skulle prestera i 3Dmark-07;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NympH
Varför köper man DX10 kort om man vill vara tjurig och köra 2000/XP ?

För att Ultimate kostar över 4000:- för retailen.. alla skiter inte pengar eller kör PIRATVERSIONER.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
Nu får ni fan ge er alla jävla bakåtsträvare.

*snip*

Dra åt helvete med era negativa kommentarer om det nya hela tiden.
Det var roligt i början, men nu är det bara pinsamt.

... och du kan (med dina egna ord) "dra åt helvete med din jävla attityd".

Fattar du hur illa du låter? Snackar du så där till folk "face to face" också?

Anmält.

...

Tillbaks till ämnet: kan faktiskt köpa resonemanget från bloggen: de har ju som sagt släppt massor av DX9 tester redan, så visst kan det vara rimligt att fokusera framåt den här gången.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
För att Ultimate kostar över 4000:- för retailen.. alla skiter inte pengar eller kör PIRATVERSIONER.

Och varför är man tvingad att köra Ultimate då?

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410