Viewpia LN-40IEB3

Permalänk
Melding Plague

Viewpia LN-40IEB3

Kan en lcd-tv på 40 tum för 10 995 kronor verkligen hålla acceptabel kvalitet? Ja, det var frågan vi ställde oss när vi gav oss på att testa Viewpia LN-40IEB3 som har ett minst sagt attraktivt pris.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Usch, ska handla tv. Någon som har bra tips på modeller för runt 13k? Ska funka gött me htpc (datorn kommer ha dvi och hdmi utgång).

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Uppskattar initiativet till att testa TV skärmar.
Jag saknar att ni inte berättade vilka videoformat den klarar
att spela upp samt om det var några som helst bildmässiga problem
med att använda den "föråldrade" vga kontakten.
Antar att många Swec'are kommer att koppla den just till en PC.
Hoppas att ni forsätter med det, det lär ju köpas ofantliga mängder
skärmar i år.
Vad jag skulle vilja se nu är vad skilnaden mellan denna och en
3000 billgare 40" LCD är, de finns ju från 8000kr.
Och hur är det med full HD, sådana finns från 13.500. Hur står sig
bildkvaliteten på en riktig lågpris full-hd mot en kvalitets halv-hd?

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

DVI går ju att köra via hdmi, men det borde följa med en konverterare.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Usch, ska handla tv. Någon som har bra tips på modeller för runt 13k? Ska funka gött me htpc (datorn kommer ha dvi och hdmi utgång).

Du har Panasonics för det priset med grymma omdöme!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Håller med DigitalEMU: visst borde väl SWEC kunna testa och detaljerat rapportera resultatet från att köra från datorn via både VGAingången och HDMIingången (via DVI-adapter)???

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Uppskattar initiativet till att testa TV skärmar.
Jag saknar att ni inte berättade vilka videoformat den klarar
att spela upp samt om det var några som helst bildmässiga problem
med att använda den "föråldrade" vga kontakten.
Antar att många Swec'are kommer att koppla den just till en PC.
Hoppas att ni forsätter med det, det lär ju köpas ofantliga mängder
skärmar i år.
Vad jag skulle vilja se nu är vad skilnaden mellan denna och en
3000 billgare 40" LCD är, de finns ju från 8000kr.
Och hur är det med full HD, sådana finns från 13.500. Hur står sig
bildkvaliteten på en riktig lågpris full-hd mot en kvalitets halv-hd?

Tack för bra feedback! Detta är vårt första test på en tv-apparat, och det är rätt intressant idag i och med att lcd:tvn mer och mer används i hemmet kopplad till htpc. Jag tror vi kan bli bättre på att vinkla testet mer mot datornentusiasten som använder tv:n kopplad till just datorn och även ha sådana jämförelser mellan skärmarna!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Vart har ni hittat den för 10995 ??? billigaste jag hittar den för är ca 14000

Permalänk
Medlem

Hm, de gör typ reklam om tv:n här på sidan för 9995:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Usch, ska handla tv. Någon som har bra tips på modeller för runt 13k? Ska funka gött me htpc (datorn kommer ha dvi och hdmi utgång).

Kan rekomendera Hynda Imagequest Q400. Kör den själv och är riktigt nöjd med den. Den har liknande specar som den i det här testet. Den klarar pixelmapat 1366x768 vida DVI->HDMI kabel som jag köpte från kjell och Co och bilden är knivskarp. Går att köra via VGA men då blev det lite flimmrigt tyvärr. Går säkert att lösa med bättre kabel.

Färger och kontrast har jag svårt att jämföra då jag inte haft nån annan LCD.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Geeks
Grundare

Prisuppgiften kommer från en distributör (http://www.westbase.se) där tv:n skall kosta 10995 kronor inkl. moms, men enligt dem ligger deras beställnings-/betalsida nere för tillfället. Recensionen bygger mycket på ett priset är så pass lågt, för 14 000 kr är den inte prisvärd.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.zepto.se/Shop/LCDTVDetails.aspx?lcdtvid=534 tycker jag ni borde testa Står att den ska fungera bra som datorskärm genom vga-kontakten..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att det känns lite tvivelaktigt att tillverkaren har stora annonser på sidan som "råkar" dyka upp samtidigt som er recension! Nu litar jag visserligen på Sweclockers integritet, men de där annonserna kan inte ha varit billiga för Viewpia. Det är knappast en slump att de dyker upp samtidigt som er recension heller!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Personligen tycker jag att det känns lite tvivelaktigt att tillverkaren har stora annonser på sidan som "råkar" dyka upp samtidigt som er recension! Nu litar jag visserligen på Sweclockers integritet, men de där annonserna kan inte ha varit billiga för Viewpia. Det är knappast en slump att de dyker upp samtidigt som er recension heller!

Tycker inte det känns ett dugg tvivelaktigt... Är väl knappast konstigt att det annonseras om tillverkaren ifråga vet att produkten ska testas...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Klarar inte full hd-upplösning
Mycket prat om det men ska den användas som en TV så är det inget större problem. Är betydligt viktigare med bra bildkvalitet än hög upplösning i det här fallet.

Tycker inte upplösningen kan ses som något negativt i det här fallet, finns fina modeller som har samma upplösning och plasmaskärmarna har normalt lägre.

En sak som skiljer sig något enormt på billiga och dyrare TV apparater är bildbehandlingen och hur den hanterar lågupplöst material. Såg inget om det i testet.

Sen tycker jag det är rätt tråkigt att ni inte ens nämner pixelmappning. Eftersom många använder TVn till en dator och via en HTPC är det av vikt och eftersom man kan komma undan med en budget-TV med dålig bildbehandling och ändå få hyffsat resultat när man kör via datorn - om TVn klarar av att köra pixelmappat.

Finns knappt några TV apparater (low-end eller hi-end) som har DVI idag. Vill man köra från datorn kör man DVI->HDMI adapter eller VGA. VGA må vara föråldrat men för den där upplösningen finns det inget att klaga på. Under förutsättningen att man inte snålat på ingången, en jämförelse mellan dessa vore inte fel då det i vissa fall även är bättre på VGA ingången.

Lästet testet lite hastigt så har jag missat något så ber jag om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen inte köpa den TV:n

Här är ett test på 32" varianten. gjord av Tidningen M3
Länk

Citat:

Skräckexemplet

Viewpia visade sig snabbt vara den typ av skärm vi sätter som exempel för hur skärmar inte ska visa upp bild. Över hdmi och hd-dvd fick vi ut en hyfsad färgskala, men skärmen drabbades istället av stora problem med att hålla bildkvalitet så fort den kom i närheten av panorering. Bilden hackade även rätt rejält när det högupplösta formatet spelades upp. Dvd över samma signaltyp gav rätt bra detaljer, men så gott som alla färger slog över extremt i ljusa scener. Pälsbollen i Monsters Inc. såg nästan självlysande ut i utomhusmiljö, hiskeligt.

Komponentbilden är väldigt brusig och detaljerna kladdar ihop, precis som över hdmi. I mörkare partier ser bilden nästan bränd och sotig ut, vilket visserligen är en snygg effekt men inget du vill ha konstant.

Vga-bilden har grym detaljförmåga… när bilden står stilla. Vid minsta rörelse kladdar bilden ihop. Analogsignalen är även den väldigt kladdig och färgerna är oroliga. Det finns dock en fördel med skärmen, nu vet vi vilken vi ska sätta som sämst i testet och möjligen ordna fram varningsetiketter också.

Fakta
Produkt:
Viewpia
Tillverkare:
Viewpia,
www.viewpia.com
Rek. pris:
8 595 kr
Bästa Pris idag: ingen uppgift

Omdöme Viewpia LC-32IEB2
Delade vi ut utmärkelsen ”Sämsta produkt” skulle Viewpia få den. Färgerna slår över konstant och bildkvaliteten överlag är väldigt kladdig. Det finns verkligen inte mycket som gör att vi kan motivera skärmen, för även i den allt annat än överväldigande konkurrensen känns den genomrutten.

Funktioner 5
Bildkvalitet 2
Prisvärde 3

Totalt 2

Jag är dock inte hundra på om det är samma tv, men det verkar vara så. det enda som skiljer dom åt är slutsiffran på produktnamnet:
LC-32IEB2 & LN-40IEB3 och vad jag kan se om man söker på prisjakt.nu så verkar modellerna över 32" har 3 på slutet.

EDIT: sorry jag som var för snabb LN heter ju denna tv:n och den jag postat test på är LC-

Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk
Avstängd

Sjukt att man tycker att 11000 för en tv är billigt..

Permalänk
Medlem

11 000 tycker jag är dyrt.

Jag köpte en 32" för 4995kr för ett halvår sedan, visserligen öppningserbjudande i en JME butik, men den har varit riktigt najs.

Visst finns det anledning att ha högre än 720p på en TV, kör man till datorn kanske man vill ha mer än 720 punkter på höjden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Sjukt att man tycker att 11000 för en tv är billigt..

Det är ju ingen som säger att det är lite pengar. Köper du en ny porsche för 200 000 så skulle det också anses billigt. Bara för att det är mycket pengar så är det ju inte dyrt:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Högst tvivelaktigt att ta upp en recension på en vara som det reklameras för på samma sida, samma sak med "den första ihopbyggna datorn som stödjer DX10" nyheten som publicerades för någon vecka sedan.... :/

FÖ: Ful TV, skulle inte släppa in deen genom dörren (inte genom fönstret heller för den delen om det var någon som skulle skämtat till det)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Avstängd

Gött att ni testar tv apparater åsså.
Men som en del säger så skulle det inte skada att gå lite mer på djupet.
Ser fram emot nästa test.

förövrigt är den en tusenlapp billigare i reklamen på samma sida.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Högst tvivelaktigt att ta upp en recension på en vara som det reklameras för på samma sida, samma sak med "den första ihopbyggna datorn som stödjer DX10" nyheten som publicerades för någon vecka sedan.... :/

FÖ: Ful TV, skulle inte släppa in deen genom dörren (inte genom fönstret heller för den delen om det var någon som skulle skämtat till det)

Precis som för tidningarna är säljavdelningen separat från nyheter och testavdelningen. Är det i dina ögon fel att testa produkter från t.ex en moderkortstillverkare om det samtidigt går en annons på sidan? Jag varken vill eller bör ta del av vad som händer på sälj sidan.

Hos IDG sitter säljarna på en annat plan (inom deras byggnad) och vi har en liknande lösning (de sitter långt ifrån alla testare).

Testare är i regel älskade i ena stunden och hatade i andra (utav diverse företag) även om de naturligtvis inte brukar säga något. När man väl insett det så kan man koncentrera sig på testerna... Ifall en frilansare är för positiva utan underlag ber jag dem förklara sig. De som skriver tester behöver bara oroa sig för mig och inte för säljavdelningen

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen digital-tv-mottagare är ju en klar nackdel.. alla bor inte i hus med centralantenn och analog-tv i hela huset.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Hur kan 11k för en halvkass LCD klassas som "ett mycket attraktivt pris"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eskepola
Sjukt att man tycker att 11000 för en tv är billigt..

Det är billigt...
Sen att det är mycket pengar och att den här TVn kanske inte är värd pengarna är en annan sak.

Priserna på de billigaste modellerna har rasat enormt på sistone och det är inte bara för att de är billigare att tillverka utan mycket för att de är mycket sämre. Ska man ha en bra TV får man lägga det dubbla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volny
11 000 tycker jag är dyrt.

Jag köpte en 32" för 4995kr för ett halvår sedan, visserligen öppningserbjudande i en JME butik, men den har varit riktigt najs.

Visst finns det anledning att ha högre än 720p på en TV, kör man till datorn kanske man vill ha mer än 720 punkter på höjden...

'

Dyrt?

Om man alltid köper det billigaste skräpet som finns på marknaden kan man visserligen säga att det är dyrt, men för de som eftersträvar lite högre klass på våra prylar och är beredda att betala för design och kvalitet så är inte 11'000 för en 40" dyrt. (nu syftar jag inte på Viewpian)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Hur kan 11k för en halvkass LCD klassas som "ett mycket attraktivt pris"?

För där är ett stort gap rent pris mässigt mellan kassa LCD/Plasam och medium. Och där efter ännu större fram till über LCD/Plasam.

Permalänk
Medlem

Ofta man köper sånt nonamemärke.

OM ni ska handla TV så är det Plasma som gäller när priset är under 16-17k. Sen finns det några bra LCD för runt 20k som har lika bra bild som plasma filmmässigt.

Själv köpte jag Panasonic PV70 precis. Helnöjd med den. Tänkte köpa LCD Sony bravia w2000 först men jag tror inte det är värt att köpa Fullhd om man inte kopplar den till datorn. Och jag orka inte lägga 7k extra för att få bättre bild på datorn bara. Då lägger jag hellre pengar på bra ljud.

Ser panasonicTVapparterna som dom mest prisvärda. Mest bild för pengarna lätt.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk
Medlem

Ja asså - skall man välja storbildskärm till PC'n med TV-möjlighet eller storbildsTV med datormöjlighet.

Swec skall ju vara ett eldorado för datorfolk men nu har man testat en tveksam storbilsTV med bristande kvalitet. Fel produkt till fel målgrupp.

Hur vore det med lite tester av storformatsskärmar för PC'n med tex HDTV möjlighet.

Nån som vet nåt sajt med bra tester gjorda av folk som kan det här?

Permalänk
Medlem

skulle aldrig köpa en billig LCD, plasmor ftw, tex panasonics, riktigt prisvära. om man inte är upplösningskåt då..

Visa signatur

...excellent