Betyder mer RAMminne, längre livslängd?

Permalänk
Medlem

Betyder mer RAMminne, längre livslängd?

Tjena! Jag råkade höra någon snacka om den här frågan nånstans, jag vill veta om det stämmer.

Jag vill bara snabbt fråga om det är så att mer RAM minne fixar en längre livslängd. Altså håller datorn/någon del längre om jag har ex.2048ramminne, ist för 1024?

PS. En polare har en ganska normal dator tror jag... Acer, Windows XP, ca. 3GHz, IntelInside Pentium 4, 1024mb RAM, PAE (Physical Adress Extension).

Två frågor om den. Hur länge "håller" en sådan dator? Altså när bör man byta en sådan. ("Normal användning"). Eller ska man kanske byta delar efter en viss tid??? Vilka??

Om RAM minnet har att göra med livslängden, som jag frågade ovan, räcker det ändå med 1024mb i den lådan?

Slutligen; Vad är PAE (physical adress extension) ??

Tack för svar på lite för mig krångliga frågor!

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört att mera ramminne skulle göra att datorn skulle ha längre livslängd.
Har man för lite ramminne så får ju datorn swappa från hårddisken så mycket och de kanske leder till förkortad livslängd.
Är en teori men vet inte om någon testat nåt liknande.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Okej, låter bra. Men fortsätt att svara, och läs även de andra frågorna.
- Vill gärna ha svar!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du frågar egentligen.......? Det som händer är att datorns prestanda så småningom inte klarar de program du vill köra och den blir obsolet. Den fysiska livslängden brukar aldrig vara något problem.

Vi slängde farsans välfungerande 25MHz för ett tag sedan vilket kan illustrera vad jag menar.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

När någon säger att mer RAM kan förlänga en dators livsängd menar de inte att datorn liksom skulle ta längre tid på sig att gå sönder.

Med Datorns livslängd menas det att datorn fungerar dugligt i moderna program o spel. men efter ett tag så blir programmen och spelen så kraftfulla, och datorn som sjävlklart är lika kraftfull som när den köptes räcker helt enkelt inte till.
förstår du ?

En dator kan säkert fysiskt hålla i 10 år eller mer.

men den är helt oanvändbar då eftersom all teknik i datorn antagligen inte är kompatibel med dagens tekniker och standarder.

jag skulle säga att en dator håller ca 3 år max om man ska spela dagens spel t.ex

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Okej, då klarar jag mig ett bra tag då.
Spelar inga spek på dator ändå... händer dock att jag lirar lite Americas Army ibland. (mycket kul spel kan jag tillägga)

Permalänk

Som svar på din sista fråga, Physical address extension är, enkelt sagt ett sätt att kunna använda över 4 GB ramminne på en 32-bitarsprocessor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extensions

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?