Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Minnesproblem

Har fyra stycken 512 MB PC3200 DDR minnen, två Twinmos och två Kingston. Minnesplatserna funkar väl så att de två platser som har samma färg på moderkortet arbetar som ett par? (Har inte datorn öppen nu, men platserna var väl blå och bruna om jag minns rätt).

När jag sätter mina två Twinmos i t.ex. de blå och de två Kingston i de bruna platserna ger BIOS besked att dual-channel används MEN jag får minnesfel när minnet kontrolleras och Windows hänger sig vid laddningen nästan varje gång.

Blandar jag minnena så en av varje tillverkare sitter i samma färg får jag inga minnesfel, men då visar BIOS att single-channel mode istället används. Datorn verkar då visserligen fungera och Windows funkar, men DDR-minnena kommer väl inte till sin fulla rätt då?

Vad är felet? Uppstår detta för att jag har minnen från olika tillverkare? Om jag köper två till Twinmos istället, kommer dual mode fungera då?

Hur viktigt är det att få dual mode? Gör det skillnad i spel som C&C3 eller NWN2?

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Läst/hört/whatever att det kan göra upp till 30% skillnad i minnesprestanda eller något sådant.

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Läst/hört/whatever att det kan göra upp till 30% skillnad i minnesprestanda eller något sådant.

30% är i syntentiska benchmarks (i vissa får man mer). Dock är situationen en annan i riktiga applikationer, har för mig att de mätte upp maximalt 15% skillnad i vanliga applkikationer som spel och vanligtvis 1-7% skillnad, i ett test på Madshrimps.

Ett tips är ju annars att kolla upp minneskapslarna med memtest, för att se så att inte någon av kapslarna är defekt och behöver bytas.
En annan sak som kan testas är ett sätta samma latenser på alla minnesstickor (långsammaste stickan får bestämma latenserna).

~Pelle~