Anime och manga (LÄS första inlägget)

Permalänk
Medlem

Undrar om någon kan hjälpa mig om en gammal anime film som jag inte kommer ihåg va den heter.
En tjej som hamnar i en annan värld, hon har en gammal typ walkman som är sjukt viktig i filmen, och får en röd "mech".
Och hon blir jagad av en kille som vill ha henne och hennes walkman för att ta sig in i den vanliga världen....
Så svårt att förklara

Edit: Nevermind, hittade den! Leda hette den

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Frieren: Beyond Journey's End.
Precis börjar snegla på mangan. Hörde om den pga anime kommer.
Hittills upp till typ sex kapitel är den berättad utifrån hennes perspektiv, hittills är den ganska lågmäld, hittills är den allt man vill ha.

Dold text
Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Under helgen så har jag kollat Mashle och jag måste säga att den var riktigt uppfriskande. Det är kanske inte den bästa serien någonsin, men skapligt underhållande. Kort summering om serien; One Punch Man möter Harry Potter.

Jag gillar Isekai lika mycket som nästa anime-nörd, men i ett översvämmat Isekai-träsk så kändes Mashle som en frisk vind.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Under helgen så har jag kollat Mashle och jag måste säga att den var riktigt uppfriskande. Det är kanske inte den bästa serien någonsin, men skapligt underhållande. Kort summering om serien; One Punch Man möter Harry Potter.

Jag gillar Isekai lika mycket som nästa anime-nörd, men i ett översvämmat Isekai-träsk så kändes Mashle som en frisk vind.

Ja jag måste hålla med dig här.

Va verkligen uppfriskande som du beskriver det med något annorlunda.
Dock misstänker jag att inspirationen kommer från black clover.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Ja jag måste hålla med dig här.

Va verkligen uppfriskande som du beskriver det med något annorlunda.
Dock misstänker jag att inspirationen kommer från black clover.

Njae, det kan jag nog inte se. Vilka likheter ser du till Black Clover?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Under helgen så har jag kollat Mashle och jag måste säga att den var riktigt uppfriskande. Det är kanske inte den bästa serien någonsin, men skapligt underhållande. Kort summering om serien; One Punch Man möter Harry Potter.

Jag gillar Isekai lika mycket som nästa anime-nörd, men i ett översvämmat Isekai-träsk så kändes Mashle som en frisk vind.

Jag har läst mangan slaviskt sen den kom, var tveksam först men jäklar vad kul den är. Som du säger så är den en frisk fläkt med precis så mycket tramshumor att den fortfarande är sjukt underhållande. Kan också hålla med om isekai, det var kul ett tag, men kom igen, nu räcker det tittar på dig - died and came back as a vending machine -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag har läst mangan slaviskt sen den kom, var tveksam först men jäklar vad kul den är. Som du säger så är den en frisk fläkt med precis så mycket tramshumor att den fortfarande är sjukt underhållande. Kan också hålla med om isekai, det var kul ett tag, men kom igen, nu räcker det tittar på dig - died and came back as a vending machine -

Jag älskar allt med isekai, även många av ”skräpserierna”. Men det går inte hur länge som helst, när det pumpas ut så mycket.

Som jag uppfattade det då har Mashle redan S2 bekräftad till nästa år?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Njae, det kan jag nog inte se. Vilka likheter ser du till Black Clover?

Båda hotas med avrättning, marsh för att han inte kan magi, Asta för djävulen som bor i honom.

Ingen av dom kan använda magi i en magisk värld

Båda är korkade

Båda är träningsfreak

Ingen av dom kan åka kvast på det "normala" sättet

Etc..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Båda hotas med avrättning, marsh för att han inte kan magi, Asta för djävulen som bor i honom.

Ingen av dom kan använda magi i en magisk värld

Båda är korkade

Båda är träningsfreak

Ingen av dom kan åka kvast på det "normala" sättet

Etc..

Fast Asta har ju anti-magi och svärd, så det tycker jag är rätt annorlunda.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Läste ikapp Mashle redan innan animen började, och det var helt klart kul att sedan se all bullshit som Mashle får för sig i rörligt format (och så stod ju Dance for Philosophy för ending theme som grädde i petit chouxn). Givetvis har författaren plockat från många andra franchises, och det är väl lite av hela grejen.

Mangan slutade i samma veva som animen (som ju får en till säsong, det finns ju mycket galet kvar att animera), och det var nog mest bra. Det vanliga i den här genren är ju att en manga fortsätter längre än den borde (eller för kort om den säljer dåligt då...). I det här fallet förefaller det som att längden varit bestämd ifrån början och den slutar ganska precis i tid för att inte gå ner sig av att bli för långdragen.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."