Hur lägger man på kylpasta korrekt?

Permalänk
Avstängd

Hur lägger man på kylpasta korrekt?

Kolla bilderna på:
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.80404

Det är väldigt lite kylpasta, jfrt med hur mycket jag brukar ta. Är fotona korrekta? Är det så man bör göra? För det ser ut som kylpastan inte täcker hela CPUn?

Permalänk
Medlem

Synd att de inte fanns nån bild strax efter dom hade smeta ut kylpastan.
Jag brukar ta så de täcker ca 80-90% av CPUn.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

De flesta brukar väl antingen göra som de i artikeln, eller så smetar man ut ett riktigt tunt lager med en plastbit (så tunt att man ser processorkärnan genom kylpastan) över hela processorn. Man behöver inte speciellt mycket kylpasta och för mycket kylpasta kan leda till sämre kontakt mellan processorkärna och kylfläns.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera http://www.arcticsilver.com/instructions.htm , annars brukar tumregeln vara ett riskorn i storlek mitt på processorn, smeta inte ut det utan tryck dit kylaren sen.

Smetar man ut pastan fins det risk att man skapar luftbubblor, detta händer inte när man applicerar pastan mitt på och låter den tryckas ut mot kanterna när man applicerar kylaren.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Håller med WarWolf, Ett riskorn i mitten på processorn ( eller en smal sträng längs med om du har dual core ) och tryck dit kylaren och vrid en gång åt höger och en åt vänster när du har fäst den så sprids pastan ut bra över hela processorn. Se länken som WarWolf postade.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |