Permalänk
Medlem

"tjuvkoppla" nätagg!

Hejsan hoppsan jag har skaffat peltier men nu så vill jag starta mitt nätagg!

kan man på nått sätt "tjuvkoppla nätagget? jag har nämligen inte någon brytare jag vet att man ska koppla grön och svart men sen vet jag ej xD tack i förhand

Visa signatur
Permalänk
Medlem

koppla ihop grön i atx kontakten med valfri svart. sen startar det om du har gjort rätt. det är inte alltid grön, men oftast. du skadar inget om du kopplar fel.

Permalänk

FAQ

I 20 pins kontakten är det pinne 14 med valfri svart kabel. ( står numrerat mycket smått ) annars är det grön ( kan i sällsynta fall vara grå eller annan färg, oftast lite mindre än resterande kablar också. )

I ett 24pins kontakt är det samma fast kontakten sitter på plats nummer 16 istället

testa alldrig detta på DELL, COMPAQ o udda datorer då de inte följer standaden till 100 alltid vilket inte är så kul..

annars ett gem eller kabel funkar bra o bygla med.
du behöver ingen brytare, oftast sitter det en på agget eller så drar man bara ut nätsladden.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde detta med ett gem i ett externt HDD chassi - det fungerade precis som det ska. Dvs det startar när du sätter på nätaggets strömbrytare.

Läs detta:
http://www.dvhardware.net/modules.php?name=Sections&sop=viewa...

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Hej igen jag har lite problem igen

Jag har kopplat som ni säger men jag får bara ett pysande ljud..... jag har vanlig elsladd och så. Jag är inte säker på att nätagget funkar över huvudtaget :S

hjälp snälla

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du kopplar fel så kan ju inget hända. Är väl bara i den kabeln som det går ström när nätagget är av. Det låter som om något är fel på nätagget ifall du nu inte vet om det funkar...

Permalänk
Inaktiv

det pysande ljudet är inte från fläkten då? testa koppla på någon sorts last på det, tex en hårdisk eller 2 ibland kan vissa nätaggregat vilja ha detta...

Permalänk
Medlem

hittade ett gammalt nätagg (200w) som hade strömbrytare på

hur mycket effekt blir det om jag har det 200 watts agget till en 75w peltier??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får kolla hur många Ampere det lämnar på 12 volts linan för att få reda på det. Sedan kan du räkna ut den maximala effekten du kan ta ut.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

5 volt 20 ampere

12 volt 8 ampere

det är en kjell o company peltier kan nån räkna ut?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kan folk lära sig använda sökfunktionen?

Visa signatur

[19:22] L-P_Bjoern^: finns det nått mer avtändande än bluescreen mitt i en p-film :/?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trIIger
5 volt 20 ampere

12 volt 8 ampere

det är en kjell o company peltier kan nån räkna ut?

En väldigt enkel lag du kan komma ihåg, Effekt = spänning * ström altså du har 12V * 8A = 96W Så det borde fungera.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

tack för svaren

Visa signatur