Modifiera Scythe Infinity för bättre kylning

Permalänk
Melding Plague

Modifiera Scythe Infinity för bättre kylning

En populär kylare för både Intel- och AMD-system är Scythe Infinity, en stor pjäs med värmeledningsrör och 120 mm-fläkt. Moddarna på Madshrimps visar i en artikel hur man kan modifiera den här kylaren för att förbättra kylningsförmågan.

Läs nyheten: Modifiera Scythe Infinity för bättre kylning

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hahahaha det där såg riktigt fränt ut måste jag säga! Ingen som har en Infinity eller Tunic över och kan tänka sig modda lite?

Permalänk
Medlem

Undrar hur han i madshrimps hade moddat min zalman 7700??

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

hmmm... det ser ju faktiskt riktigt bra ut... tror jag ska testa det på min

när jag orkar vill säga

Permalänk
Medlem

Varför testar de den inte omoddad vs moddad med samma fläkt och inte två stycken. Det är ju intressantare.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

An

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Varför testar de den inte omoddad vs moddad med samma fläkt och inte två stycken. Det är ju intressantare.

Antagligen för att skillnaden hade blivit noll då och artikeln hade sett rätt meningslös ut då när han lagt ner allt det jobbet och det enda han hade behövt göra var att sätta på den extra fläkten med en gång.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
An

Antagligen för att skillnaden hade blivit noll då och artikeln hade sett rätt meningslös ut då när han lagt ner allt det jobbet och det enda han hade behövt göra var att sätta på den extra fläkten med en gång.

på andra fläckten han moddade så satt han inte dit någon extra fläckt, och endå var skillnaden otrolig, så jag håller inte riktigt med dig

Permalänk

Vilken av förändringarna var det som gav mest förändring? att böja flänsarna och sätta på en fläkt till?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luke Skywalker
på andra fläckten han moddade så satt han inte dit någon extra fläckt, och endå var skillnaden otrolig, så jag håller inte riktigt med dig

Två olika kylare, så det är skilnad

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luke Skywalker
på andra fläckten han moddade så satt han inte dit någon extra fläckt, och endå var skillnaden otrolig, så jag håller inte riktigt med dig

Äh, jo det gjorde han. En extra fläkt i chassit och en extra fläkt på kylaren för push/pull effekt.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Avstängd

Intressant med "fin bending" för att öka luft friktionen...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Det där var nog det värdelösaste jag sätt. Klart som fan det blir bättre kylning om man har 2 fläktar än 1.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
An

Antagligen för att skillnaden hade blivit noll då och artikeln hade sett rätt meningslös ut då när han lagt ner allt det jobbet och det enda han hade behövt göra var att sätta på den extra fläkten med en gång.

exakt?! vad är poängen med att jämföra original med endast en fläkt och moddad med TVÅ FLÄKTAR AV ANNAN TYP? att sweclockers ens bryr sig om att rapportera sån här goja..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det där var nog det värdelösaste jag sätt. Klart som fan det blir bättre kylning om man har 2 fläktar än 1.

Eller hur... Amerikaner är verkligen dumma i huvudet. Mythbusters och Jackass är två väldigt bra exempel.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
exakt?! vad är poängen med att jämföra original med endast en fläkt och moddad med TVÅ FLÄKTAR AV ANNAN TYP? att sweclockers ens bryr sig om att rapportera sån här goja..

måste nog hålla med..
och inte ens jämförelsen med tuniq tower säger mig inte mycket heller.. bättre sämre en scythe i normal utförande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Intressant med "fin bending" för att öka luft friktionen...

Det är synd bara att dom inte visar vad "fin bendingen" ger för effekt, jag tror inte den ger ett skvatt utan det är den extra fläkten samt att dom styr luften genom kylaren med hjälp av "skygglapparna" dom sätter på sidorna som bidrar till temperatursänkningen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

inte värt allt jobb för dom få graderna..

Permalänk
Medlem

Jag håller med majoriteten här. Den där artikeln säger inte ett skit.

Citat:

The “stock” Infinity was equipped with a 53CFM 120mm Stealth fan from Vantec, the modded Infinity has two 120mm fans (47CFM each) from Yate Loon.

Det är varken samma antal eller samma typ av fläktar...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk

Så vad bevisar han? Sätter man en till fläkt och böjer lite flänsar så blir temperaturen lägre.

Vilket geni.

Ekner: Han är från Belgien...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

såg ut som ren vandalsim av en fin kylare tycker jag. Kylpasta leder värem EXTREMT uselt så fort det börjar bli lite tjockt så peta in sån gegga i basen tror jag gjorde marginel skillnad.

Permalänk
Medlem

Fin bending minskar luftflödet. Inser man inte det kan man fundera på hur det skulle se ut vid extremfallet 90 graders vinkling.
Skulle inte förvåna mig om 2 fläktar utan fin bending skulle gett ännu bättre resultat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Yep.
Jämförelsen bordde vara så här:
Scythe 1 fläkt UTan bending
2, Scythe MED bending och en fläkt.

Och jämföra detta med:
Tuniq tower med en fläkt

Då skulle det vara ett riktigt test.

Sedan undrar jag KANSKE att böja flensarna fungerar eftersom Thermalrights nyaste har det??

Permalänk

Jag läste kommentarerna till artikeln på madshrimps och tycker denna fråga av författaren rätt bra avslöjar hans kunskap i ämnet:

Citat:

that's the next step, good suggestion, solder would be more conductive than thermal goop?

Angående finbendingen så kanske det är möjligt att trycket mot fenorna ökar tillräckligt mycket för att ge en skillnad i överföring. Troligtvis inte dock.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd

Böja flänsen gör att luften bromsas lite och tar med sig mer värme, samma som med vatten kylning, skapa turbulens så blir det bätre

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Eller så köper man en Ultra och gör så här: http://sweclockers.com/album/?id=583

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Fin bending minskar luftflödet. Inser man inte det kan man fundera på hur det skulle se ut vid extremfallet 90 graders vinkling.
Skulle inte förvåna mig om 2 fläktar utan fin bending skulle gett ännu bättre resultat.

Håller med dig, luften lär ju bromsas in och tvingas ut på sidorna, medans en del fortsätter rakt igenom.. för att det ska ge nått resultat att böja sådär, så måste det nog va "diken" metallen där luften tvingas ner i och får mer fart, Det kyler garanterat mer om luften går rakt på och om det skulle vara vertikalt sicksack mönster som går med luftflödet(inte mot)

Sen så är min core 2 på stock runt 30 grader.. 35 load kanske .. nu kör jag på 3.37ghz och den idlar i 39 grader... i maxload under 50 .. så jag förstår inte vad det är för knasiga resultat han får. ska stoppa in en scythe eller en noctua med dubbla fläktar sen,

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk

Att böjja bladen gjorde bara saken sämre

Jag testade också med 2 fläktar, en som tryckte och en som sög och papp på sidorna och DET gjorde susen...

Så det där med att böjja bladen är enlig mej skit rakt igenom

//Peter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wessla

Sen så är min core 2 på stock runt 30 grader.. 35 load kanske .. nu kör jag på 3.37ghz och den idlar i 39 grader... i maxload under 50 .. så jag förstår inte vad det är för knasiga resultat han får.

Ja, för ni har precis samma testförhållanden...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Man ska kanske pilla dit en fläkt till och lite papper på sidorna för att få bättre kylning...

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum