Permalänk
Medlem

4g vs 3g minne DDR2

Hejsan!
Det är så här att jag skall köppa ny dator och har kickat på olika minnen och deras priss skillnad.

http://www.datorbutiken.com/home/de...ct=1024DDR2K667

är det första minnet som jag bara titta på av en slump. pga av det billiga prisset. Detta minne hade jag altså tänkt köp 4 st av.

http://www.datorbutiken.com/home/de...ct=1024DDR2P800

Är det andra minnet och jag tog endast detta för att det låg i samma priss klass om man köpte 2 av dessa + det var ett pc6400.

Så det jag undrar vilket kommer att prestera bäst i ett data system.
Jag kommer inte klocka systemet

det övriga systemet besår av

AMD 5600/6000 +
Geforce 7950 Gt
Modekort: har ingen anning om vad det blir för något.
hårddisk ect

det enda jag kommer att använda datorn till är att spel CS, Wc3 och laddahem enhel del.
syslar också med en hel del coverting av Stora filer så vilket kommer bäst till hands.

Visa signatur

AMD 6000+ | Leadtek 8800GTS 320 mb | 2 gb corsair extrem pc6400 | 1.2 Tb | corsair HX 520W | ASUS M2N E-SLI

amd 1700 + 768 ddr sdram geforce 3 ti 200 40 gb samsung

Permalänk

3g vs 4g? dvs 3 gram vs 4 gram minne? Jag antar att du menar GB (Gigabyte).
Får inte upp länkarna, men jag antar att du står och väljer mellan att köpa 4st 1024MB-moduler PC5300, eller 3st? (du skriver 2st senare) PC6400.

Om du köper 4st PC5300-minnen så kommer dessa att köras i 2T, vilket är långsammare än 1T, som du kan köra minnena i om du köper 2st. Dessutom är minnet långsammare än PC6400-minne.

Om du köper 3st 1024MB PC6400-minnen, så kommer du inte kunna köra minnet i dual channel (fungerar bara med likadana minnen i grupper om 2). Om du däremot tänkt köpa 2st 1024MB PC6400-minnen så kommer dessa att köras i dual channel (dual channel ger upp till 15% prestanda ökning beroende av applikation, vanligtvis stannar skillnaden mellan 1-7% jämfört med om du kör single channel)

Om du tänkt köpa 4GB PC5300-minne så är det bättre att köpa 2x2GB. Ju fler minnesmoduler, desto hårdare får minneskontrollern jobba (dessutom är risken större att få en felaktig modul). Därför är det bättre med färre och större moduler.

AMD's processorer trivs med snabbt minne och minne med låga latenser för bäst prestanda.
(eftersom jag inte får upp länkarna vet jag inte vad det är för latenser på minnet du tittar på)
Oklockat är inte prestandaskillnaden mellan PC5300 och PC6400 jättestor, men den finns där.

Jag antar att du kommer köra Vista, annars så får du inte någon större nytta av 4GB-minne då WinXP är dåligt på att utnyttja mer minne än 3GB.

Visa signatur

~Pelle~