Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Vart ska sladdarna?

Första databygget är snart färdigt men det är en sak till...troligen en nybörjarfråga. Jag har några sladdar som kommer ifrån själva chassit och undrar vart jag ska plugga in dom på moderkortet för jag hittar inte.

En 4-pin kontakt och på den står det speaker. Det är väl bara att välja något 4-pin uttag på moderkortet, random liksom?

Två stycken 2-pin kontakter och på den ena står det H.D.D LED och på den andra står det RESET SW. Här fattar jag inte hur jag ska göra för det verkar bara finnas ett 2-pin uttag på moderkortet.

Två stycken 1-pin kontakter och på den ena står det + P LED och på den andra står det - P LED. Det finns inga 1-pin uttag så vad gör man?

Kan man koppla alla sladdar till ett och samma uttag, eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Maj 2006

Dessa sladdar ska in på just moderkorete brukar vara nere i ett hörn. Oftast är den en hög med pinnar som sitter i två rader som samanlagft täcker upp alla de kontakter du nu sitter med.

Alla ska sitta på dessa pinnar, random funkar inte se i din moderkorts manual.

Sladdar är saker som reset av datorn samt powerknappen, och lampan som blinkar när HDD jobbar.

Vad har du för moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Tack för hjälpen, ska se om jag hittar nu. Detta kort kör jag med >

http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=253&...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zebes
Registrerad
Dec 2002

manualen mannen,,, svårare är det inte , ananrs står de tju på plankan men ibland svårt se rätt pga så liten stil.

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2004

Japp, det brukar stå i manualen.
Lite pill, men det får man stå ut med

Senast redigerad av Loxus, 2004-08-02 klockan 13:13

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2005

Yeey ja hitta stället nu men det känns lite 50/50 på om jag kommer kortsluta allt...Vad menas med ordet "Ground" eller "G" som det står på sladdarna? Sen är jag lite osäker på vad som är - och + på sladdarna, man vill ju inte plugga in dom åt fel håll. Så finns det något lätt sätt att veta vad som är - och vad som är +? Känns lite pinigt att fråga en sånn sak men men...

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
bakom tgb.
Registrerad
Jun 2002

G eller Ground är det samma som '-'. Rätt kopplat lyser frontens lysdioder, fel kopplat så lyser de inte, bara att vända på kontakten, inget går sönder. Vad det gäller strömbrytarnas (power, reset) kontakter så är + och - helt oviktigt då de endast sluter en krets utan hänsyn till polaritet.

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Om du tittar på kortet nedifrån, skall du ha ettiketterna på kontakterna mot dig, vill jag minnas.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.