hyresrätt/ hur ofta ska man få reparerat?

Permalänk
Medlem

hyresrätt/ hur ofta ska man få reparerat?

Hej hur många år måste de gå innan man kan få lägenheten reparerad? bor tillsammans med bästa polaren i en lägenhet hans farsa har haft kontrakt på i +15år men inget har reparerats!

Vi vill verkligen att hyresvärlden ska göra de hyr av ett stort bolag wallenstam.
Försökt få ett nytt kylskåp för de vi har nu är från sluten på 60talet början på 70 och är allmänt sunkigt frysfacket frostar igen jätte snabbt osv osv.

väggarna behövs spaklas om och målas om alla dörrlister behövs slipasner och målas om samma sak med balkong dörren, i badrummet finns 6-7 kakelplattor som skulle behövas bytas så de blir mer estiskt tilltalande. kan man kräva värden på detta?

de är på tal om att huset ev ska bli bostadsrätt så vill gärna ha detta gjort så snart som möjligt, vart ska man vända sig om Wallenstam inte lyssnar vet inte om vi är med i bostadsrättsföreningen.

tacksam för svar

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

ska de bli bostadsrätt så kommer inte ett smack göras ...

kontakta hyresgästföreningen är mitt råd.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Låter oroande att det skall bli bostadsrätt.

Jag har bott i hyresrätt i två år (tre kanske) och varje år har det varit något som de har på sin renoveringslista. Tex att man kan välja byta golv på dass, kök eller så. Väljer man det inte så får man avdrag på en månadshyra och kan välja det igen nästa år. (som det verkar) Så att om ingen har gjort något på 15 år så vekar det väldigt länge. Jag tro det var 10 år eller något på tapeter i vardagsrummet, och kanske 15 år på något golv. Men det var absoluta maxtiderna..

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Hur är det om ett fönster på en balkongdörr går sönder pga av korsdrag, är det vi som ska stå för det. Har en känsla av att det är det va?

Permalänk
Medlem

men de är alltså hyresrättsföreningen vi ska kontakta i första hand? de går inte bara hota med att man kommer vända sig dit och hoppas de hjälper?

har hört att man typ kan få pengar för matrial och göra arbetssjälv stämmer de?
kan man isåfall typ mixa de så säg att golv kan man lägga själv med tapetsera/måla som är lite jobbigare kan man be dom göra?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Re: hyresrätt/ hur ofta ska man få reparerat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
Hej hur många år måste de gå innan man kan få lägenheten reparerad? bor tillsammans med bästa polaren i en lägenhet hans farsa har haft kontrakt på i +15år men inget har reparerats!

Vi vill verkligen att hyresvärlden ska göra de hyr av ett stort bolag wallenstam.
Försökt få ett nytt kylskåp för de vi har nu är från sluten på 60talet början på 70 och är allmänt sunkigt frysfacket frostar igen jätte snabbt osv osv.

väggarna behövs spaklas om och målas om alla dörrlister behövs slipasner och målas om samma sak med balkong dörren, i badrummet finns 6-7 kakelplattor som skulle behövas bytas så de blir mer estiskt tilltalande. kan man kräva värden på detta?

de är på tal om att huset ev ska bli bostadsrätt så vill gärna ha detta gjort så snart som möjligt, vart ska man vända sig om Wallenstam inte lyssnar vet inte om vi är med i bostadsrättsföreningen.

tacksam för svar

~15år om jag inte misstar mig...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Där jag bor är det 12 år på tapeter, golv är en annan historia. Vitvaror byter de när de går sönder (oreparerbart alltså).