Permalänk
Medlem

Hakkernarsk: Visst fredskalla är lättskött och fin men det är betydligt svårare att få tag på stora exemplar av denna växt än av tex Yuccapalmer och andra som jag beskrev.
Fredskallan är en träskväxt vilket gör att den gillar att vara blöt samt att den är en av de vanligaste akvarieväxter som finns men säljs äckligt dyrt i djuraffärer i jämförelse med blomsteraffärer, lite onödig info bara:)

Jo lite koll har man ju hunnit skaffa sig, för ett par år sedan så hade jag arbetsprövning/praktik (sysselsättning för arbetslösa) på en blomsteraffär och sedan har intresset bara förstärkts vilket gör att jag nu har en mängd böcker om blommor och andra växter:)

Det är en snygg blomma den du är intresserad av och jag har sett den men aldrig vetat vad den heter eller hur den bör skötas tyvärr.
Som sagt har hyffsad koll men är absolut ingen expert:)

Glemmy: Personligen ger jag inte mina växter någon näring förutom att jag planterar om dom en gång per år ungefär utom vissa växter då som kaktusar osv som vill ha näringsfattig jord.
Dock kan man köpa näringspinnar som man sticker ner i jorden och sedan löser dessa upp sig när man vattnar, hyffsat billigt och ca 1-2 pinnar per år utöver omplantering.

Permalänk
Medlem

Her en sådan på rummet:

Den överlever trots att jag bara vattnar den ca. 1 gång per månad ^^

Min syster hade en som dog av vattenbrist. Jag undrar hur hon bar sig åt

Permalänk
Medlem

skall odla lite venus fly trap när jag fixxat till en hyfsad lysrörs armatur, och kanske ett terarium då de små jäklarna är JÄVLIGT kräsna med sin tillvara; varmt och fuktigt och soligt ska det vara!
har jord och frön till gröna, funderar på att köpa "red dragon" frön, dom är väldigt tuffa, fast jag kanske skall öva på att få till en vanlig först!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hade två s.k blommer för ett tag sedan, nu vetefan vad man kan kalla dem...

Visa signatur

Our life is what our thoughts make it

Permalänk
Medlem

Växter? Har hört talas om det, men det enda som lever här hemma förutom jag själv är väl mjölken i kylskåpet. Den kommer att anfalla en vacker dag...

Efter att ha tagit liv av de få växter jag fått hit av min mor och lyckats döda otaliga kaktusar genom mitt liv så har jag gett upp det där... Kanske skaffar jag konstgjorda växter om jag känner för det en vacker dag!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Her en sådan på rummet:

http://www.visadig.se/q/334542189903.JPG

Den överlever trots att jag bara vattnar den ca. 1 gång per månad ^^

Min syster hade en som dog av vattenbrist. Jag undrar hur hon bar sig åt

Vet du vad den heter? Jag har också en sån och behöver namn så jag kan kolla skötselråd.

Permalänk
Medlem

Nej, men mamma kanske vet.
Kan fråga när hon kommer hem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ninoquir
Viqtory: Varsågod:)

Hej igen! Nu har jag ett nytt problem. Vi ska åka bort 14 dagar och därför undrar jag hur länge palmen klarar sig? Kan den klara sig i 14 dagar eller måste vi skaffa nån sorts självvattnare?

Kollade på självvattningskrukor i dag men de är ju svindyra och fula. Hört nått om att man kan använda en PET-flaska? Funkar det bra?

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Avstängd

Jag har ett gäng växter, dock enbart för experimentella syften. Bland annat har jag flera hyfodlingar i min garderob (nej inga knakr-svampar:)).

en har jag en orkidé som jag enbart vattnar genom att placera den i värmeskåp tillsammans med några bägare med vatten. Detta är för att den inte ska vattnas utan enbart tillgodogöra sig vätska genom sina luftrötter, vilket är det naturliga för orkidéer.

Sen håller jag just nu på med att odla halvalbino bönor. Men det är mest ett genetiskt experiment då de är manipulerade. Men jag sådde dem för att se om de verkligen kunde växa.

Jag ska slänga upp några bilder på mina bönor snart så att ni kan besåda dem.

Permalänk
Medlem

Viqtory: Häll på ca 1dl vatten strax innan ni far så är du i princip 100% säker på att den överlever men 14 dagar utan vatten ska inte vara någon större fara egentligen för den och någon självvattnare behöver du inte om du inte ska vara borta betydligt längre:)
Jo självvattnare är fula och onödigt dyra men du kan med hjälp av en djupare ytterkruka, lecakulor/sten, bomull och din blomma göra en egen form av självvattnare.
Fyll en del av krukan (så mycket att inte innerkrukan sticker upp och ser ful ut) med lecakulor/sten, stoppa i bomull såatt det går ner lite bland lecakulorna/stenarna och sätt sedan i din blomma.
Vattna lite både i och utanför innerkrukan men var försiktig så att det inte blir för mycket vatten där, en blommpinne av trä kan fungera som kontrollsticka (aldrig över 1,5 cm vatten som står i botten på krukan/upp på stickan) den här versionen är ganska svår men snyggare och billigare än dom man kan köpa.

Permalänk
Medlem

Växter dör bara i min närhet.. de har någon sorts allergi mot mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tvivlar på att du kan ta död på sidenblommor, pröva sånna.

Permalänk
Medlem

Ninoquir: Okej tack Men 1dl bara till en 1 meters palm?

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem

Viqtory: Hade du talat om storleken på eländet:)så hade jag nog snarare sagt åt dig att ge den 2-3 dl vatten i veckan och ca5-6 dl direkt innan du åker.
Majoriteten av palmerna är ju inte ens halvmetern långa vilket gör att dom kräver mindre vatten, ju större blomma desto mer vatten.
Dock tror jag inte att den kommer att dö bara för att du åker bort ett par veckor, skulle möjligtvis vara pga separationsångest då om en växt nu kan känna sånnt.

Permalänk

Någon som har tips på hur man gör för att hålla en Yuccapalm vid liv?
Varje gång jag sneglar mot så lyser alla de vissna bladen extra mycket för att påminna mig om hur elak jag är mot den

Vattnar den ganska ofta och den står i ett ljust och varmt rum.

Permalänk
Medlem

Neprophatia: Har du tänkt på att det kan vara så att du vattnar den för mycket?
Hur ofta och mycket vattnar du palmen?
Blommor ska helst inte stå för varmt utan snarare svalt, dock duger normal rumstemperatur.

Permalänk

Tror inte jag dränker den, vattnar den lite då och då, men bara då jorden känns någorlunda torr.
En yuccapalm klassas väl inte som en blomma? Den borde väl trivas bättre i en varm och fuktig miljö?
Kan ta en bild på den imorgon då det är ljus utomhus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Någon som har tips på hur man gör för att hålla en Yuccapalm vid liv?
Varje gång jag sneglar mot så lyser alla de vissna bladen extra mycket för att påminna mig om hur elak jag är mot den

Vattnar den ganska ofta och den står i ett ljust och varmt rum.

Verkar som vi har samma problem

Såhär såg den ut då vi köpte den för ett år sen: (hade ingen större bild)

Såhär ser den ut nu Fick ta bort de 2 små stammarna pga möggel.

Iofs ser den bättre ut nu än i julas då jag verkligen trodde att den var helt död, den hade knappt några blad alls och de var torra och gula.
Men varför får den inte mörkgröna och uppåtstående blad längre?

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk

Hade en kaktus en gång i tiden, tror jag övervattnade den så jag skulle vilja ha lite blommor hemma för att det är kanske lite trevligare med nått som man kanske måste ta hand om också å så kanske det luktar godare också

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingenandy
Hade en kaktus en gång i tiden, tror jag övervattnade den så jag skulle vilja ha lite blommor hemma för att det är kanske lite trevligare med nått som man kanske måste ta hand om också å så kanske det luktar godare också

Fixa en katt eller hund?

Permalänk

Det enda som överlever är kaktusar. Jag har haft två stycken i många år nu.

Permalänk
Medlem

Har 3-4 plastväxter, försökte även vattna en utav dom en gång. Så bra koll har jag på växter!

Permalänk

Har länge funderat på vilken växt man ska skaffa sig. Jag har inte haft något sådant levande i min lägenhet på 2 år snart, alltså aldrig. Förutom möjligtvis soptunnan och någon gammal låda i kylen då

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Enda bilden jag har på en blomma hos mig, väldigt gammal bild. Min pose är endå rätt snygg.
Såg nu att jag hade en butterfly i handen också? eller?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Har inte men ska ta mig till att köpa denna underbara swec blomma.

"Om du sen glömmer att vattna den på några veckor (eller 50 år) rullar den snällt ihop sig till en boll igen och väntar tålmodigt på nästa gång du unnar den lite vatten"

Dinosaur plant rose of jeriko

Går att köpa på Coolstuff.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpan89
Har inte men ska ta mig till att köpa denna underbara swec blomma.

"Om du sen glömmer att vattna den på några veckor (eller 50 år) rullar den snällt ihop sig till en boll igen och väntar tålmodigt på nästa gång du unnar den lite vatten"

Dinosaur plant rose of jeriko
http://www.coolstuff.se/images/produkter/721_s2.jpg
http://www.coolstuff.se/images/produkter/721_s1.jpg

Går att köpa på Coolstuff.se

Låter som en blomma för mig och alla andra som låter sina blommor dö pga att man inte vattnar den alls.

Permalänk
Medlem

Neprophatia: Hur ofta vattnar du den och hur mycket??
Att jorden känns torr på ytan är inte någon garanti för att det faktiskt är dags att vattna krukväxten även om det kan vara en ganska bra riktlinje förutsatt att man då sticker ner fingret en bit i jorden och faktiskt känner efter.
Blommor=Krukväxter vilket gör att yuccapalmer räknas dit.
Vad är det som säger att yuccan borde trivas i varm och fuktig miljö?
90% av alla krukväxter/blommor trivs som bäst när det är svalt/rumstempererat än när det är varmt.

Viqtory: När planterade du om palmen senast? Om det uppstår mögel på en yuccapalm så kan man vara ganska säker på att man vattnar alldeles för mycket.
Vilken placering i rummet har växten?
En anledning till att bladen inte blir mörkgröna längre kan vara för näringsfattig jord, för lite ljus, för mycket vatten, för varmt i rummet bland annat.

Kingenady: Hm, om du lyckas döda en kaktus så är du nog bortom hjälp:) men annars så har jag lämmnat tips tidigare i tråden om tåliga blommor som lämpar sig ganska bra för glömska personer.

Mr.bravo: Tips på tåliga växter finns i tidigare inlägg i tråden från min sida, framöver när jag och sambon lyckats få ordning på alla saker i flyttröran så ska jag leta reda på mina blommböcker så kanske fler tips kommer:)

Timpan89: Såg ut som en fräck växt, kanske ska fundera på att köpa en eller ett par stycken:)

Permalänk
Medlem

Dang. Den står ljust och har börjat vattna den mindre nu. Planterade om den när vi såg att den var mögglig så den är nyplanterad. Näringenvettefan..kanske får fixa nått sånt. Den står väldigt varmt också för på sommaren blir det jättevarmt i lägenheten, inte så mycket att göra åt.
Men den klarade ju det förra sommaren så jag tror inte det är orsaken?

Visa signatur

Nej jag vill inte.

Permalänk
Medlem

Då intresset för plantering och växter återigen börjat visa sig puffar jag upp denna tråd för alla som känner för att skriva i den

Permalänk
Hedersmedlem

Åhh va skojsigt, lite hemmatrevliga ämnen i dessa regntider. Har dessa lättskötta växter. Behöver typ enbart fylla på vatten emellanåt.

6st dracena inhandlade på Ikea och riktig blomsteraffär.

En så kallad "Lucky Tree" köpt från Cypern för ca 9år sedan. När jag tänker efter, så är denna växt rätt långlivad.

Tips om hur man sköter om dessa på bästa sätt tas gärna emot.

Mitt iakttagelser säger mig att dom inte tål starkt solljus. Så persiennerna skall vara nerdragna. Att enbart fylla på vatten funkar, men leder tids nog till några få gula blad.
Verkar överleva bäst om man byter vatten emellanåt, blöter ner bladen emellanåt och undviker stark solljus.

Tips på övriga lättskötta växter tas gärna emot.

Enligt vissa böcker skall ju Dracena familjen va rätt bra växter som renar inomhusmiljön. Från div gifter från plast, elektronik, os, mm.