Permalänk
Melding Plague

Cooltek 3000

Våra kära persondatorer befinner sig i ständig utveckling. Från att ha varit förvisade till gamla gråmulna kontorslokaler har de bjudits in i våra hem och intagit skrivborden. Nästa steg verkar vara att invadera vardagsrummen förklädda till mediemaskiner. Vi tittar närmare på Cooltek 3000, ett htpc-chassi som har plats för både ett fullfjädrat datorsystem och en lyxig touchscreen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

"Cooltek håller utseendet rent och snyggt, utan några ONÖDIGA utsvävningar."

objektivt?

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stackarsjack
"Cooltek håller utseendet rent och snyggt, utan några ONÖDIGA utsvävningar."

objektivt?

Vill du läsa en recension utan recensentens egna åsikter så kan du titta på specifikationerna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

kan ni inte göra en resention om Antec Fusion?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Såg helt okej ut. Priset är dock i högsta skalan för min del.

Permalänk
Medlem

skulle vara nice att se en snålvariant utan skärmen man knappt kommer använda.

Visa signatur

...excellent

Permalänk

Verkligen tjusigt HTPC chassi. Anmärkningen om högt pris förstår jag
inte. Vad jämför ni med då? silverstone med 7" skärm kostar >6000kr.
Tycker detta låter billigt för stabil konstruktion med bra skärm.

Fläktgallren såg inte optimala ut vad gäller luftgenomströmning,
men de borde vara lätta att byta ut.

För att få bukt med värmen runt grafikkortet kanske en
Thermalright HR-03 kunde fungera, om den hängs "över" kortet
med kylflänsen på CPU sidan. Antar att det kan bli trångt med
många moderkort som har exotiska moderkortskylningar.

Hur är det med höjden? skulle en Thermalright HR-03 få plats
utan att "slå i taket" ?.

Klart intressantaste HTPC chassit jag sett hittils.

http://www.pcper.com/article.php?aid=381&type=expert&pid=1

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Verkligen tjusigt HTPC chassi. Anmärkningen om högt pris förstår jag
inte. Vad jämför ni med då? silverstone med 7" skärm kostar >6000kr.
Tycker detta låter billigt för stabil konstruktion med bra skärm.

Fläktgallren såg inte optimala ut vad gäller luftgenomströmning,
men de borde vara lätta att byta ut.

För att få bukt med värmen runt grafikkortet kanske en
Thermalright HR-03 kunde fungera, om den hängs "över" kortet
med kylflänsen på CPU sidan. Antar att det kan bli trångt med
många moderkort som har exotiska moderkortskylningar.

Hur är det med höjden? skulle en Thermalright HR-03 få plats
utan att "slå i taket" ?.

Klart intressantaste HTPC chassit jag sett hittils.

http://www.pcper.com/article.php?aid=381&type=expert&pid=1

Du har helt rätt i att priset inte är särskilt högt i jämförelse med motsvarande modeller. Kanske skulle man kunna säga att en Porsche inte är speciellt dyr i jämförelse med bilar med liknande prestanda. I vilket fall som helst så är priset betydligt högre än vad som kan sägas är normalt för datorlådor/bilar. Skulle utvecklat det bättre antar jag.

Angående om HR-03 passar så finns det ungefär 2 cm tillgodo mellan grafikkortet och taket.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Den här lådan ser bra ut till en lagrings-server med den integrerade skärmen så slipper man ha någon annan skärm kopplad till den (mus också för den delen) och den rymmer i orginal redan ett gäng hårddiskar...

Hmmm det här ska funderas över...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Det man saknar är ju 1 plats för HDDVD o 1 för BluRay. Man vet ju inte hur länge en dubbelformatsenhet dröjer eller vad den kommer kosta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Det man saknar är ju 1 plats för HDDVD o 1 för BluRay. Man vet ju inte hur länge en dubbelformatsenhet dröjer eller vad den kommer kosta.

Tanken är att det är en HTPC och då är plats begränsad, även om detta är ett monster till storlek redan.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Den här lådan ser bra ut till en lagrings-server med den integrerade skärmen så slipper man ha någon annan skärm kopplad till den (mus också för den delen) och den rymmer i orginal redan ett gäng hårddiskar...

Hmmm det här ska funderas över...

Ja, verkligen!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Gud vad jag blir suktad av skärmen, undrar om man kan spela film på den och spela på "da main screen"

Permalänk
Medlem

Priset kanns som om det ar ca 1500 kr for hogt, for 2k skulle det vara ett intressant alternativ till en hemmabioanlaggning eller liknande.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Priset kanns som om det ar ca 1500 kr for hogt, for 2k skulle det vara ett intressant alternativ till en hemmabioanlaggning eller liknande.

E nog vad det hamnar på utan skärmen skulle jag tippa på. Ganska normalt för HTPC chassin.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

urk, alltid undrat varför de säter in små skärmar i htpc chassin.
1. du sitter i soffan, orka springa fram??
2. du har en stor jävla 42"< 20 centimeter ovanför chassit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
urk, alltid undrat varför de säter in små skärmar i htpc chassin.
1. du sitter i soffan, orka springa fram??
2. du har en stor jävla 42"< 20 centimeter ovanför chassit

Finns en del anledningar. En är om du tex ska lira musik, då kanske du inte vill sätta på tv'n för att kunna styra skiten. Absolut inte rulla ner projeduken och slå på projektorn mm =P

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Höjer varningens finger för att köpa Coolteks prylar, nästan man kan ana mutopengar till Sweclockers att dom ens skriver bra om Cooltek.
Jag köpte ett Cooltek 600W nätaggregat eftersom det verkade så tyst och bra enligt Sweclockers test, visade sig att så var inte fallet.

Högljudt nätaggregat som har högt fläktljud när den går och ett pipande och tjutande när det är avstängt.
Har utan resultat försökt kontakta Cooltek i både Sverige och Tyskland angående ärendet.

Cooltek behagar alltså inte ens besvara garantiärenden, något som kan vara värt att ta i åtanke vid köp av deras produkter.

Cooltek får 2 tummar ner av mig i alla fall. 1 års garanti bara och verkar ta 1 år att bara få tag i dem.

Permalänk
Medlem

Den ser ju ut som en mikrovågsugn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaX
Höjer varningens finger för att köpa Coolteks prylar, nästan man kan ana mutopengar till Sweclockers att dom ens skriver bra om Cooltek.
Jag köpte ett Cooltek 600W nätaggregat eftersom det verkade så tyst och bra enligt Sweclockers test, visade sig att så var inte fallet.

Högljudt nätaggregat som har högt fläktljud när den går och ett pipande och tjutande när det är avstängt.
Har utan resultat försökt kontakta Cooltek i både Sverige och Tyskland angående ärendet.

Cooltek behagar alltså inte ens besvara garantiärenden, något som kan vara värt att ta i åtanke vid köp av deras produkter.

Cooltek får 2 tummar ner av mig i alla fall. 1 års garanti bara och verkar ta 1 år att bara få tag i dem.

Ja, att du varit missnöjd och haft fel på din produkt innebär ju att företaget är skit rätt igenom och att svensk-klockarna är mutade.. Man häpnar. Dock låter inte supporten vidare kul.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaX
Höjer varningens finger för att köpa Coolteks prylar, nästan man kan ana mutopengar till Sweclockers att dom ens skriver bra om Cooltek.
Jag köpte ett Cooltek 600W nätaggregat eftersom det verkade så tyst och bra enligt Sweclockers test, visade sig att så var inte fallet.

Högljudt nätaggregat som har högt fläktljud när den går och ett pipande och tjutande när det är avstängt.
Har utan resultat försökt kontakta Cooltek i både Sverige och Tyskland angående ärendet.

Cooltek behagar alltså inte ens besvara garantiärenden, något som kan vara värt att ta i åtanke vid köp av deras produkter.

Cooltek får 2 tummar ner av mig i alla fall. 1 års garanti bara och verkar ta 1 år att bara få tag i dem.

Vart köpte du den?

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaX
Höjer varningens finger för att köpa Coolteks prylar, nästan man kan ana mutopengar till Sweclockers att dom ens skriver bra om Cooltek.
Jag köpte ett Cooltek 600W nätaggregat eftersom det verkade så tyst och bra enligt Sweclockers test, visade sig att så var inte fallet.

Högljudt nätaggregat som har högt fläktljud när den går och ett pipande och tjutande när det är avstängt.
Har utan resultat försökt kontakta Cooltek i både Sverige och Tyskland angående ärendet.

Cooltek behagar alltså inte ens besvara garantiärenden, något som kan vara värt att ta i åtanke vid köp av deras produkter.

Cooltek får 2 tummar ner av mig i alla fall. 1 års garanti bara och verkar ta 1 år att bara få tag i dem.

Att du får ett trasigt nätagg av Cooltek betyder knappast att alla deras produkter är dåliga för det.

Sedan är det inte Cooltek du skall börja med att kontakta. Får du problem med en produkt kontaktar du återförsäljaren. Om återförsäljaren har gått i konkurs eller dylikt, så kontaktar du distributören. I detta fall är distributören Gtek och dem hjälper dig säkerligen om du slår dem en pling.

Sedan är det ju absolut olyckligt att du fått en felaktig vara och att Cooltek inte svarar med en förklaring om hur du skall gå tillväga för att få ett nytt aggregat.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med MoodHood: är inte värt att lägga massa pengar på att ha en LCDdisplay på en HTPC IMHO... Speciellt en touchkänslig vilket man typ aldrig lär utnyttja från finsoffa. Priset är OK om man räknar med skärmen, men är man inte intresserad av den så känns det ju som ett nerköp..

Hänger det inte med någon fjärr? Det är väl mycket viktigare än touchfunktioner för en HTPC?
Finns det åtminstone nån IRport så man kan skaffa egen fjärr?

Utseendet borde nästan tilltala mig (gillar enkla linjer och alu), men tycker mest den ser trist ut, konstigt nog.

Men det spelar mindre roll: lådan verkar ha alldeles för begränsad ventilation (speciellt runt grafikkortet då) för att jag ska vara intresserad.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Tanken är att det är en HTPC och då är plats begränsad, även om detta är ett monster till storlek redan.

Jo det vet jag, Jag har flera exempel på HTPC lådor med 2 externa 5.25". Och det skulle lätt få plats även i denna låda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Det man saknar är ju 1 plats för HDDVD o 1 för BluRay. Man vet ju inte hur länge en dubbelformatsenhet dröjer eller vad den kommer kosta.

http://www.datormagazin.se/news/news.jsp?n=5975

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Hedersmedlem

Bestaelld

Perfekt att slippa starta plasman för att lyssna på musik, bara att sköta det på pekskärmen och i värsta fall en mus.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Plus
1. Otroligt välbyggd, många som snålar med aluminiumet.
2. Billigt, måste vara det billigaste chassit av denna sort med minst 40%
3. Service, service service..

Minus
1. Tråkig design, lådan måste inte vara platt för att vara stilren, kolla silverstone GD01MX
2. Ingen dosa

Bra recension för övrigt. Jag själv orkar inte skriva så pass mycket men jag har gjort en recension på Silverstones GD01MX som finns här på sweclockers ifall man söker, annars kan ni titta i byggloggen.

och jag tycker inte dessa chassin är så överdrivet trånga, jag har en dubbelradiator i min + pump +1cd och plats för 6 hårddiskar.

Edit: http://www.sweclockers.com/album/?id=721

5 fläktplatser original också.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Ja lät lite extremt kanske, men sök på forumet så ser du att det är väldigt många som haft problem med deras nätdel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Ja, att du varit missnöjd och haft fel på din produkt innebär ju att företaget är skit rätt igenom och att svensk-klockarna är mutade.. Man häpnar. Dock låter inte supporten vidare kul.

Permalänk

Priset kan man ju inte gnälla över. Hitta ett annat chassi med Touch-screen under 4000 kronor.

Varför är display bra då? Som många har sagt så finns det många personer med projektor. Man orkar helt enkelt inte sätta på den, dra ned duken och använda mus och tangentbord, som kanske är bort plockat.

Skit bra idé.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

...roligt att det ser ut precis som ett gammalt desktop-chassie årgång 92, iom snacket om vardagsrum etc,..

Visa signatur

the power of ART compells me!