Mac Mini på väg bort?

Permalänk
Melding Plague

Mac Mini på väg bort?

2005 introducerade Apple datorn Mac Mini vilket är en dator med både ett litet format och liten prislapp. Mac Mini har aldrig varit något stort pengaplåster för Apple och på Apple Insider skriver man idag att produkten kan vara på väg bort från marknaden.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eller så gör man en Apple-TV/mini-hybrid när det blir dags för en refresh av Apple-TV.

Edit: Kan vara bra att läsa hela nyhetsartikeln också... Det stod ju klart och tydligt i den förlängda nyhetstexten.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Alla tycker det är fint med en liten dator men när det kommer till kritan vill ganska många ha man uppgraderingsmöjligheter även om man aldrig använder det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja men i grunden är Mac mini lite för klen annars hade jag köpt en! Det är först och främst grafiken som inte håller måttet i min mening men det kanske hade blivit för varmt med något som är användbart i spel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Hade de plockat in ett TV-kort i minin med en gång, så skulle nog efterfrågan öka eftersom många fler skulle köpa den som mediacenter (och även skickat med mediacenterprogramvara). För min del skulle den varit mycket intressant då, även om priset skulle höjts.

Det är nog fler än jag som skulle gilla en liten, snygg och tyst burk vid TV:n.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

TV kort plus riktigt grafikkort hade nog gjort en hel del. Men det hade nog trissat upp priset i klass med 17" iMac. Kan förstå om Jobs anonserar att den försvinner på wwdc.

Permalänk
Hedersmedlem

Annars var min favorit Cuben, Ack så fin den var. Någon som har en fungerand och vill sälja den?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Underbar dator när man byter cpu och minne samt hdd

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

mac mini med hdmi, 5.1- 7.1 ljud, core 2 duo och ett 7600 hade varit en ren dröm... och givetviss ett tv kort..

Permalänk

Det bästa med minin är det ekosystem av bra tillbehör i matchande design. Fanns t.ex. många firewire-kabinett för 3.5" hårddisk med inbyggd USB2- och FW-hub. Ett enkelt sätt att öka prestanda jämfört med en 2.5" hårddisk.

Permalänk
Medlem

Äh, de ska bara byta ut minin mot Mac Pro Cube. Den släpptes för ett tag sedan i smyg.

Keynoten kan ses här.

Permalänk

hmm .. minin är ju den enda mac jag apple produkt jag någonsin funderat på att köpa ens, att ha brevid tv å spela film på, väntade bara på att en med c2d skulle komma, jaja, då får ja bygga nå annat då.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Den billigaste Macen man kan köpa kostar 6000 kr och nu ska den försvinna, men det är inte dyrt med Mac.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Den billigaste Macen man kan köpa kostar 6000 kr och nu ska den försvinna, men det är inte dyrt med Mac.

En Mac Pro blir fortfarande inte dyrare för att Mac Mini försvinner. Den är fortfarande lika prisvärd Workstation som innan.
Bara för att en lågprisprodukt försvinner betyder inte att datorerna blir dyrare eller billigare. Det är olika marknadssegment. Visst, tar de bort Mac Mini har Apple ingen lågprisdator längre. Men who cares. Låsprisdatorer är inget företaget tjänar pengar på, och inte är det många som vill ha dem heller. Med tanke på hur risigt de alltid sålt.

Vill man ha en mac får man lägga ut lite mer pengar, men du får fortfarande en prisvärd dator. Precis som du köper en dator från Lenovo, bara för att de säljer en dator för 6k betyder inte att deras dator för 15k är prisvärd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
En Mac Pro blir fortfarande inte dyrare för att Mac Mini försvinner. Den är fortfarande lika prisvärd Workstation som innan.
Bara för att en lågprisprodukt försvinner betyder inte att datorerna blir dyrare eller billigare.

Men om dom tar bort den absolut billigaste datorn så blir genomsnittpriset ganska mycket högre.. Så jo det blir dyrare

*edit stavfel

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk

Jag hoppas verkligen att minin blir kvar i sortimentet, har ju tänkt att bygga mitt framtida mediacenter runt en sådan juh

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Praw
Men om dom tar bort den absolut billigaste datorn så blir genomsnittpriset ganska mycket högre.. Så jo det blir dyrare

*edit stavfel

Men det är inte samma produkt, det är olika marknader till olika grupper utav köpare. Ett väldigt udda sätt att jämföra priser, om man drar genomsnittspriser på hela sortiment.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Praw
Men om dom tar bort den absolut billigaste datorn så blir genomsnittpriset ganska mycket högre.. Så jo det blir dyrare

*edit stavfel

Nej, det blir inte dyrare, det blir ett högre genomsnittspris på Macar, men de individuella produkternas priser ändras ju inte, således, planerar man köpa en mac så blir det inte dyrare.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, det blir inte dyrare, det blir ett högre genomsnittspris på Macar, men de individuella produkternas priser ändras ju inte, således, planerar man köpa en mac så blir det inte dyrare.

Om du inte har funderat på en Mini då. Men den finns ju fortfarande kvar i skrivande stund.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Nej! Jag som har övervägt att köpa en ifall den skulle få Core 2 Duo. Liten, billig och tyst dator för kodning hemma. Inte behöver man något värstingrafikkort eller otroligt lagringsutrymme för det. Nåja... Får väl börja snegla på iMac då... Men den är ju också dubbelt så dyr (för den modellen man vill ha).

Permalänk

Genom att ta bort sin billigaste dator så förlorar dom första-dator-köpare som kanske itne vill slänga ut så mycke pengar på sin första dator, dom lär viäl itne tappa kunder dom redan har, men "nyrekryteringen" kommer säkert att bli lite lidande. Har man en gång köpt tex. en PC så byter man inte lika lätt till Mac, som om den första datorn man köper skulle vara mac, då byter man inte lika lätt till pc.Ddärför tror jag dom kommer förlora lite i längden.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Själv använder har jag en del Espriom Q's, som faktiskt fungerar riktigt bra. Billiga är dom också.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Nu är det ju Appleinsider som kommer med ryktet. De har haft fel förr. Så det är ju kanske så även nu. De talade ju om en iPod dock på macminin, den dök inte upp.

Apple vill ha en billig instegsmodell. De vinner de på och aktieägarna kräver det. Sen att vinsten är lägre än på en iPod är en annan sak.

En hel del kör macminin som server och där tror jag Apple ser en ny marknad.

Jag har en MacMini till TVn. Den Perfekta HTPCn i min ögon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Genom att ta bort sin billigaste dator så förlorar dom första-dator-köpare som kanske itne vill slänga ut så mycke pengar på sin första dator

Med tanke på att Mac Mini inte är en komplett lösning utan kräver "kringrunkor" för att ens komma på tal för en förstagångsköpare så blir den inte billigare än iMac.
Mac Mini är bra för dom som har en surpeze och vill prova (de har ju redan tangentbord, skärm, möss, webkameror, whatever) eller dom som har en gammal Mac som är på väg att dö (G3 då ungefär ) och bara vill hålla sig med näsan över ytan ett tag...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Annars var min favorit Cuben, Ack så fin den var. Någon som har en fungerand och vill sälja den?

Du har PM.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
"kringrunkor"

Tva för tusan, jag rodnar ju.

Synd om de tar bort den ur sortimentet, men jag tror mer på en "mergning" av Mini och AppleTV, eller rättare sagt, att AppleTV blir en mer fullfjädrad dator.

Permalänk
Medlem

som sagt äre ju bara rykte, sen säger ju ryktet att det är fullt möjligt att det kommer en ersättare,eler en dator som intar samma segment. så ingen är ju säkert ännu, kanske vi får se nått nu när en mac mässa är nära

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Med tanke på att Mac Mini inte är en komplett lösning utan kräver "kringrunkor" för att ens komma på tal för en förstagångsköpare så blir den inte billigare än iMac.
Mac Mini är bra för dom som har en surpeze och vill prova (de har ju redan tangentbord, skärm, möss, webkameror, whatever) eller dom som har en gammal Mac som är på väg att dö (G3 då ungefär ) och bara vill hålla sig med näsan över ytan ett tag...

Känns som om den målgruppen är den största bland förstagångsköpare.

Mac mini känns som den stationära datorn som fått över flest PC användare. Det var tydliga indikationer på det när den kom i alla fall.

Permalänk
Medlem

Den är lite för dyr, jag tror att det hänger mycket på det.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Jo, men samtidigt är det ju den billigaste ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Äh, de ska bara byta ut minin mot Mac Pro Cube. Den släpptes för ett tag sedan i smyg.

Keynoten kan ses här.

Så dom byter ut en produkt och matchar mot en ny som kostar 8000 kr mer?
Rätt pinsam presentation egentligen, känns som att mac-släktet är en småttförblindad sekt om man ser till den presentationen... Han presenterar en ny produkt som vanligt, snygg men inget direkt speciellt men lokalen lyfter av applåder Känns som jag har missat nåt