Permalänk
Avstängd

PSP eller DS ? Kostnad?

Funderar på att köpa en DS eller en PSP.
Tänkte att jag skapar en ny tråd då det berör båda.

Vad för pris hamnar PSP respektive DS på om man vill kunna köra homebrew?
Inte riktigt koll på vad som krävs för att kunna köra sådant, läst lite i trådarna men inte riktigt klok på det.

DS är ju lite billigare i "standard" utförande, men minneskort och sådant grejs kanske är dyrare än psp?

Aja, tacksam för lite hjälp

Permalänk
Medlem

En psp behæver du ett minneskort till (2-4gb ær lagom) annars ær det bara att ladda hem Dark Alex custom firmware så ær det inga problem

På ds behæver du en flashcart + minneskort.

så i båda fallen så får du lægga på en ~500:- før det som behævs fær att køra homebrew

Visa signatur

There are few problems that cannot be solved with the usage of high explosives
a64 X2@2.5ghz, 2gb ram, x1900xt

Permalänk
Medlem

Minnes kort är ju inte så dyra till PSP så jag skulle köra på den. Till DS lite finns det ju små kort som har ett eget minne som man bara flyttar över spel till man sätter bara in den i DS kortsläsaren. Har haft en DS lite och älskade den men hade inte råd med flashkort och grejs så sålde den. Nu skulle jag vilja ha en PSP just för att man bara behöver ett minneskort så är det klaffat. Så behöver man inte köpa nåt. Är det bara homebrew eller vill du spela "vanliga" spel också? Isåf köp efter vad du tycker om för spel.

(Sry för min meningsbyggnad osv. orkar inte fixa, slut som fan som så varmt det är ute.)

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Tackar för svaren
Nja mario och sådant hade väll varit rätt skoj, men får nog ut lite mer av en PSP så blir nog en sådan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Har haft en DS lite och älskade den men hade inte råd med flashkort och grejs så sålde den.

Nu vet jag inte hur länge sedan detta var men jag skaffade en DS Lite för lite mer än en vecka sedan och fick det troligtvis bästa flashkortet (R4DS) och ett 1 gigabytes minneskort för ungefär 300 kronor.

beställde från www.dealextreme.com för 43$ med frakt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MonkeyGod
Nu vet jag inte hur länge sedan detta var men jag skaffade en DS Lite för lite mer än en vecka sedan och fick det troligtvis bästa flashkortet (R4DS) och ett 1 gigabytes minneskort för ungefär 300 kronor.

Jag skulle kunna länka till sidan som jag köpte det från men jag är osäker på Sweclockers policy angående detta.

Det var i januari-februari tror jag. Men jag ville ha ett xtremekort eller va de hette o de kostade strax under 1000kr så att. Nu finns det en variant från M3 och priset är inte lika farligt. Alltså man flashar inte utan allt körs från en liten DS kasett. Inget i GBA porten...

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Det var i januari-februari tror jag. Men jag ville ha ett xtremekort eller va de hette o de kostade strax under 1000kr så att. Nu finns det en variant från M3 och priset är inte lika farligt. Alltså man flashar inte utan allt körs från en liten DS kasett. Inget i GBA porten...

Det är ett sånt kort jag har skaffat. Kortet som M3 säljer heter M3 Simply och är exakt samma kort som R4DS och båda de korten har i stort sett 100% kompabilitet med alla DS spel. Enda skillnaden mellan korten är att R4DS-korten får uppdateringarna snabbare än M3-korten och är oftast lite billigare.

Om man vill ha ett bra flashkort till Nintendo DS så rekommenderar jag utan reservation att man skaffar ett R4DS eller M3 simply. De använder sig av MicroSD/Transflash kort så man kan få upp till 4 GBytes minne på dem. En nackdel som dock finns med alla kort som man bara använder i DS-sloten är att man inte kan köra GBA spel på dem. Men om man vill köra GBA spel så kan man skaffa ett till kort i GBA-sloten och använda sitt R4DS som en Passme.

Permalänk
Medlem

Om man vill använda GBA-relaterade saker och vill komma undan billigt kan man skaffa EZ-V 3-in-1 (förutsatt att man redan har ett Slot-1 flashkort), som kostar ~130 kr hos BambooGaming.com.

Permalänk
Medlem

DS med flashkort är utan tvekan enklare och smidigare men PSP som console kan göra lite mer, filmer och manga är alltid trevligt och det finns mycket bra homebrew ute. Att downgrade'a och fixa till sin PSP kan vara lite jobbigt för vissa dock.

- Om batteritiden inte är viktig för dig (DS > PSP) och DS titlarna inte lockar speciellt så gå med PSP, PSP klarar dessutom nu att köra PS1 spel.

Kommer att köpa en 4gb sticka lite senare, underhållningsvärdet när man e ute och reser eller saknar dator är förvånadsvärt högt. Med ett spel som FFIX eller FFT (tactics) på minnet, en hel manga serie, kanske någon långfilm som Dark City (bra film btw), ett spel i UMD-facket och SNES/NES/GBA emulators så ger det riktigt mycket underhållning ~ och då får man ändå plats med lite musik och några PSP titlar till på stickan om man har 4gb.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Avstängd

DS kostar 1100, PSP 1500.

Till PSP behöver du bara ett minneskort, visserligen memorystick som väl är lite dyrare men inte så farligt.

Till DS behöver du någon form av flashcart, antingen med inbyggt minne eller med minneskort, om du med homebrew verkligen menar homebrew och är beroende av att så mycket som möjligt fungerar så är väl exempelvis Supercard bra, nuförtiden finns dock DLDI som underlättar filsystemshanteringen för de som gör homebrew så det problemet kommer försvinna i framtiden, och har det väl redan till viss del.

Vill du kunna köra GBA-rommar väljer du en lösning för GBA-sloten, såsom m3 lite eller supercard lite.

Om GBA-rommar inte är ett krav kan du välja exempelvis DSlinker eller G6 real som båda sitter i NDS-sloten och har 0.5-2GB inbyggt minne och inte är särskilt dyra, det finns även lösningar med MicroSD-kort för NDS-sloten men jag tror att det totala priset blir något högre och jag ser inte riktigt vitsen med det när det nu finns 2GB-lösningar tillgängliga.

Vill du ha ett kort med så mycket funktionallitet som möjligt (men eventuellt inte perfekt kompatibilitet, vet inte hur det är med det) så kör på EzFlashV bundle, innehåller ett NDS-slotkort med MicroSD-plats och ett GBA-flashcart för GBA-spel, minnesexpansion för opera och rumblepack i ett.

Du kan väl räkna med att priset blir ungefär detsamma, till DS vill du väl antagligen ha en screenprotector med, beställ exempelvis via www.comfortstylus.com.

Vilken konsoll som är rätt val för dig vet jag inte, jag har ju DS, och gillar flera av spelen som finns, men det finns flera spel som ser fresha ut till PSP med, emulator och homebrewscenen är nog något bättre på PSP, men bäst på GP2X.

"Men jag ville ha ett xtremekort eller va de hette o de kostade strax under 1000kr så att. "

Ds-xtreme är ju sämst, framförallt sett till vad du betalar för det... Och man handlar inte i en svensk butik som tar ockerpriser ;/

Jag köpte mitt flashcart ifrån kina, fick spam ifrån dem(?) nyss om att den europeiska butiken hade G6 real 8Gbit (1GB) inne för knappt 55 euro. DSlinker är eventuellt något billigare men M3/G6 är ju stora namn inom den här branchen..

Vad gäller microsd så har väl Samsung ett på 8GB färdigt, men största jag har sett i Sverige är 2GB, du får ett 2GB sandisk för 169kr, eller ett Ultra II (snabbare) för 219..

Film, musik och så kan du ju köra på ett DS med flashcart också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Vill du ha ett kort med så mycket funktionallitet som möjligt (men eventuellt inte perfekt kompatibilitet, vet inte hur det är med det) så kör på EzFlashV bundle, innehåller ett NDS-slotkort med MicroSD-plats och ett GBA-flashcart för GBA-spel, minnesexpansion för opera och rumblepack i ett.

Eller så skaffar man R4DS och EZ-V 3-in-1.

Permalänk
Avstängd

Om du diggar mariokart, vill kunna lira gba-spel och sånt, annars så är det PSP som gäller.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Eller så skaffar man R4DS och EZ-V 3-in-1.

Ja, om det går att köpa nedre carten för sig så är det säkert en mycket smartare ide, går det att få in sakerna på gbaflashcarten fortfarande då? R4DS lär ju inte ha sämre kompatibilitet på något sätt iaf.

Jag skulle dock fortfarande rösta på DSlinker eller G6 real istället för R4DS.

Svensk_tiger: Ja för som vi alla vet så är ju Mariokart det enda bra spelet till DS! ... Kanske tom det bästa! ... eller inte ;/

Jag fattar inte varför just mariokart är spelet alla tjommar som köper originalspel har men men..

http://www.dsnytt.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Ja, om det går att köpa nedre carten för sig så är det säkert en mycket smartare ide, går det att få in sakerna på gbaflashcarten fortfarande då?

Ja.

Citat:

Jag skulle dock fortfarande rösta på DSlinker eller G6 real istället för R4DS.

Varför?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Ja.

Varför?

För att G6 Real med 1GB kostar ca 500kr, vilket väl inte är mer än R4 + 1GB microsd? Vet inte vad G6 real med 2GB kommer kosta. Fördelen är ju att det inbyggda minnet eventuellt är snabbare, vanliga G6 laggar ju iaf inte castlevania introt på o så att jämföra med M3 lite med MicroSD

DSlinker minns jag inte vad det kostar men det är eventuellt ännu billigare.

Vill man ha flera kort så är ju R4 dock fortfarande bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
För att G6 Real med 1GB kostar ca 500kr, vilket väl inte är mer än R4 + 1GB microsd?

Beror väl på var du handlar. R4 från BambooGaming går på $50 AUD (inkl. frakt), och du kan köpa ett Kingston 1 GB microSD för 99 kr på t.ex. Webhallen.

Citat:

Fördelen är ju att det inbyggda minnet eventuellt är snabbare, vanliga G6 laggar ju iaf inte castlevania introt på o så att jämföra med M3 lite med MicroSD

M3 lite är inte detsamma som R4DS/M3 Simply. Castlevania-introt lider inte av några slowdowns på R4 (med reservation för att det kanske gör det om man har ett värdelöst microSD-minne). Vissa microSD har dock problem med Castlevania: PoR, och det som brukar rekommenderas för att det ska fungera, är ett 1 GB Kingston microSD gjort i Japan.

Permalänk
Medlem

g6 real är väll rätt billigt med?
http://shop.01media.com/info.asp?ProductID=33336
hade väll köpt det om jag inte hade ett g6 lite slot 2. Erfarenheten av det g6 kortet är superbt iaf g6 real är säkert minst lika bra.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
g6 real är väll rätt billigt med?
http://shop.01media.com/info.asp?ProductID=33336
hade väll köpt det om jag inte hade ett g6 lite slot 2. Erfarenheten av det g6 kortet är superbt iaf g6 real är säkert minst lika bra.

Nu länkade du till M3 Simply, som är precis samma kort som R4DS förutom att det brukar kosta mer och får samma uppdateringar senare.

Permalänk
Medlem

oj där ser man va knasigt det blir, menade detta: http://shop.01media.com/info.asp?ProductID=33489

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Avstängd

PSP in a heartbeat,
Klarar GBA om man vill det, ScumVM finns till den, PS1 spel funkar prima, osv osv.
Tänk dock på att om du köper en helt ny, så är det inte säkert att den går att downgrade'a.
En bra begagnad på blocket och ett 4gb minneskort och du kommer inte att ångra dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
oj där ser man va knasigt det blir, menade detta: http://shop.01media.com/info.asp?ProductID=33489

Och varför skulle den vara att föredra framför R4?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
PSP in a heartbeat,
Klarar GBA om man vill det, ScumVM finns till den, PS1 spel funkar prima, osv osv.
Tänk dock på att om du köper en helt ny, så är det inte säkert att den går att downgrade'a.
En bra begagnad på blocket och ett 4gb minneskort och du kommer inte att ångra dig

Kan man inte köra PSP-spel på det också? Eller är det ingen som vill det? ;/

GBA-spel och scummvm fungerar ju på DS med. Lär vara smidigare att lira monkey island o grejer på DS ;/

Inte så insatt i PSP-scenen, vilka versioner går inte att nedgradera och vilken version är nyast?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gtok
Och varför skulle den vara att föredra framför R4?

Om inte annat för att samma butik tar 4 euro mer för R4DS + 1GB microsd som en G6 real med 1GB minne.

Och som sagt, iaf med M3 lite så laggar castlevania introt på typ alla minneskort förutom ultra II och eventuellt något mer, medans jag inte tror att det laggar på vanliga G6.

Skitsamma, är ju typ samma sak, båda stödjer väl cleanroms på samma sätt, bara att fråga sig om man vill ha lösa minneskort eller inte och kika vad priset blir.

Permalänk
Medlem

DS säger jag
Klarar ju en hel del av vad en psp gör om man har m3 simply eller liknande. Föredrar spelen till DS, normalt är jag inte en nintendo kille. Men mer den typen av spel som finns till psp spelar jag hellre på 360 eller datorn.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Om inte annat för att samma butik tar 4 euro mer för R4DS + 1GB microsd som en G6 real med 1GB minne.

Eller så handlar man i en billigare butik.

Citat:

Och som sagt, iaf med M3 lite så laggar castlevania introt på typ alla minneskort förutom ultra II och eventuellt något mer, medans jag inte tror att det laggar på vanliga G6.

Återigen, jag pratar inte om M3 lite.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Kan man inte köra PSP-spel på det också? Eller är det ingen som vill det? ;/

GBA-spel och scummvm fungerar ju på DS med. Lär vara smidigare att lira monkey island o grejer på DS ;/

Inte så insatt i PSP-scenen, vilka versioner går inte att nedgradera och vilken version är nyast?

Nedan är en lista på dom emulatorer som är ute i för tillfället till psp, vissa funkar prima, andra inte helt 100%.
Har själv bara testat ett par enstaka.
Lägger till ett par notes på dom jag provat och hur JAG har uplevt dom.

Amiga 500 ----Funkar till en 80% kan man la säga.
Amstrad CPC
Apple II
Applications
Atari
BBC Micro
Capcom Play System 1
Capcom Play System 2
Chip 8
ColecoVision
Commodore 64
Gameboy / Gameboy Color ----Funkar Prima fint
Gameboy Advance ----Funkar Prima fint
HP48
Intellivision
M.A.M.E. ----Beror helt på spel
Macintosh
MGT Sam Coupe
MSX
Neo Geo
Nintendo 64
Nintendo NES ----Funkar Prima fint
Odyssey
PC-8801
PC-9801
Playstation One ----Funkar Prima fint
ScummVM ----Funkar Prima fint
Sega Genesis/Megadrive
Sega Master System SMS
Super Nintendo SNES ----Funkar Prima fint i 90% av fallen för mig allafall
Thomson TO7-70
TI-92 Calculator
Turbo Grafx 16/PCEngine
Vectrex
WonderSwan
X86
Yabasic
ZX Spectrum
ZX81 Sinclair

Ang nedgradering, över 2.8 börjar det bli jobbigt.
Allt 2.8 eller under är busenkelt.
Efter 2.8 är det 3.03 som är den sista man kan nedgradera för tillfället.

En begagnad psp (2.8) med 6mån garanti gick för mig på 1195 från game, sen ett minneskort från DB för under 500kr.

Helt klart nöjd.

EDIT: Listan ör copypasted från där jag hämtar hem mina saker till psp'n, kommer dock inte länka till den då där finns annat som inte tillåts på swec.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Eller så handlar man i en billigare butik.

Återigen, jag pratar inte om M3 lite.

Varför skriver du inte bara vad R4DS + 1GB respektive 2GB MicroSD skulle kosta med och utan frakt osv?

Jag skiter väl i vad du pratar om, jag har ett M3 lite och där vet jag att på i princip alla MicroSD-kort så är de för långsamma för att castlevania introt inte skall sega, vilket eventuellt kan bli ett problem i framtida spel, på ett G6 gör det inte det vilket jag antar beror på att minnet i G6 är snabbare eller något.

Om samma sak sker på R4DS eller M3 Simply vet jag inte, men du hade ju kunnat berätta det istället för att bara posta en massa dynga, om det segar även där så är ju chansen stor att G6 real klarar sig utan det problemet.

Schysst med HP48-emulator på PSP, men hur smidig är den att använda? Finns TI-emulator till DS med men skillnaden är ju att på DS går det ju att trycka på knapparna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Varför skriver du inte bara vad R4DS + 1GB respektive 2GB MicroSD skulle kosta med och utan frakt osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
R4 från BambooGaming går på $50 AUD (inkl. frakt), och du kan köpa ett Kingston 1 GB microSD för 99 kr på t.ex. Webhallen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Jag skiter väl i vad du pratar om, jag har ett M3 lite och där vet jag att på i princip alla MicroSD-kort så är de för långsamma för att castlevania introt inte skall sega, vilket eventuellt kan bli ett problem i framtida spel, på ett G6 gör det inte det vilket jag antar beror på att minnet i G6 är snabbare eller något.

Och varför skulle någon bry sig om att du har en M3 Lite när vi inte pratar om den?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Om samma sak sker på R4DS eller M3 Simply vet jag inte, men du hade ju kunnat berätta det istället för att bara posta en massa dynga, om det segar även där så är ju chansen stor att G6 real klarar sig utan det problemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Castlevania-introt lider inte av några slowdowns på R4 (med reservation för att det kanske gör det om man har ett värdelöst microSD-minne). Vissa microSD har dock problem med Castlevania: PoR, och det som brukar rekommenderas för att det ska fungera, är ett 1 GB Kingston microSD gjort i Japan.

Permalänk
Avstängd

Det som det pratas om är väl totalkostnaden oavsett vad som väljs, och framförallt vad han skulle välja.