Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkeboda
Registrerad
Apr 2007

PC4200 dyrare än PC5400?

Tänkte att jag skulle köpa nya DDR2 minnen nu när de är nere så lågt.
Moderkortet är socket 775, och klarar max PC4200.
Det finns redan minne i datorn, nämligen 2*512 PC4200 minnen.
Jag antog att det då var bäst att sikta högt och gå på 2*1024 PC4200 minnen, så att de kunde gå i dualchannel. Vad jag förstått så är det även onödigt att gå över 3 GB ram.
Jag drog då en hederlig pricerunner och kollade vilka 2*1024 PC4200 som var billigast, och det var på komplett för 690 kr. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=301116

Jag läste sedan runt lite, och lyckades hitta 2*1024 PC5400 för 578 kr. https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBTWX...

Detta gjorde mig en aning förvirrad, är det bara så att komplett tar ut grymma priser, eller är det någon annan skillnad på dessa minnen?
Jag har en HP-dator, så tyvärr kan jag inte klocka den. Därför så har jag inte satt mig in så mycket i timings, då jag antog att det inte skulle göra så stor skillnad för mig. Vad jag vet så går det även att sätta i PC5400 minnen i ett kort som bara stöder PC4200, bara att minnena istället skulle gå i 533 MHz.
Så frågan är, finns det egentligen någon anledning att köpa minnena från komplett? Som jag ser det så finns det ingen anledning, eller har jag missat någonting?

En annan fråga är, om jag ska låta alla minnen sitta kvar, eller om jag ska ta bort de gamla 512 stickorna och bara köra med 2*1024? Jag kommer inte att köra Vista på denna maskin som det ser ut nu, därför jag undrar.

/Yamurli

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Kör på 5400-minnet, det är bättre på alla sätt. Billigare, lägre latenser och klarar högre hastighet.
Prova att först köra med 2x1024 kör lite testprogram och sedan sätter du i 2x512MB också och kör testprogrammen igen. Då kan du ju se om det går snabbare med eller utan mer minne. Kör även några spel, för att kontrollera om laddtider känns snabbare eller långsammare med 3GB.

Fördelen med 3GB-minne motverkas ju om minnet får köras i lägre hastighet, eller i 2T, eller inte klarar av att köras i dual channel av någon anledning. Så 3GB behöver inte ge bättre prestanda.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkeboda
Registrerad
Apr 2007

Tack för svaret, ska köra på de minnena.

Men hur mycket skillnad gör 3 GB jämfört med 2 GB i spelande egentligen? Jag använder XP. Vad jag förstått så ska det inte vara någon skillnad, utan att det ska räcka med 2 GB. Ska testa detta när jag har fått hem dem, men undrar bara om det är någon teoretisk skillnad egentligen.

För att klargöra frågeställningen : Tjänar man alltid på att köra 2 GB i T1 istället för 3 GB i T2 när det gäller spelande? Eller finns det spel som mår bättre med kvantitet istället för hastighet?

En annan fråga jag kom på nu, om mina 2*512 minnen ligger på CL5, och den nya 2*1024 ligger på CL4, kommer det inverka på prestandan? Kommer de 2*1024 minnena slöas ner av detta? Kanske är en dum fråga, då jag har fått får mig att timingsen inte inverkar på varandra, men vill vara säker...