AMD släpper 64-bitarsprocessor på 9 watt

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper 64-bitarsprocessor på 9 watt

AMD tillkännagav igår den nya processorn Sempron 2100+ vilket inte behöver kylas aktivt och har ett tdp-värde på 9 watt. Samtidigt har de även släppt processorn Geode LX 800 vilket har ett så lågt tdp-värde som 0,9 watt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tufft! Skönt att de håller på att utveckla cpus som inte bara ska vara snabba utan riktigt strömsnåla

Permalänk

Det här är utveckling i rätt riktning, i min mening.

Permalänk
Medlem

Bra att dessa processorer äntligen kommer!:) Perfekt till småservrar, htpc o sånt ju!

Permalänk
Medlem

kommer det inte behövas kylfläns till den ihäller?

Permalänk
Medlem

troligen kommer den att behöva någon form av kylfläns

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Undrar hur bra geode kommer att prestera.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Strömsnållt = Mumma... Prollar som dessa och VIAs vore guld för laptops.

Permalänk

hmm.. kan faktiskt tänka mig att dessa kan bli väldigt populära bland laptops, om man bara ska surfa och kanske kolla på nån film då och då.

Permalänk
Medlem

Synd att den inte släpps till AM2 så man kan pula ihop en fin liten strömsnål router eller liknande med den billigt.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Coolt!
Ska bli intressant att se hur pass bra prestanda de levererar!

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
troligen kommer den att behöva någon form av kylfläns

Inte 0,9W processorn, finns inte en grankotte.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Undra hur dessa skulle prestera som tex ts server göra en chassit som en liten tavla man skulle kunna hänga på väggen kanske en liten fläns helt ljudlöst!

Permalänk
Medlem

Kul å se vad man kan klocka upp en sån där till med vapochill.

Permalänk
Avstängd

Blir kul å se om den kan komkurera med vias itx kort!

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

De hade varit perfekt i extrapc att sitta och leka med. GoGoGo AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Kul å se vad man kan klocka upp en sån där till med vapochill.

Blir nog väldigt svårt att hitta något moderkort som klarar att klocka denna då det inte är en vanlig socket så är nog inte bios utrustat med så mycket oc options.

Permalänk
Medlem

Hur härligt som helst att se att utvecklingen går åt rätt håll! Nu är det bara att vänta ut högpresterande och strömsnåla processorerna.
Bra för miljön! Bra för oss!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Ojojoj.. Är man nere i 0,9w då kan man verkligen tala om vara på väg i rätt riktning. Riktigt bra framtidsförhoppningar. De gjordes ju Geode processorer redan under socket 462 tiden och även då höll dom lågt tdp ~16w.

Fortsätter de så här så kan mycket av de som finns idag bara bli bättre och bättre.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag undrar var man kan hitta ett komplett litet moderkort (typ ITX) med en sånn för en lagom summa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Synd att den inte släpps till AM2 så man kan pula ihop en fin liten strömsnål router eller liknande med den billigt.

Hehe, jag tror styrkretsar och annat på moderkotet hade tagit tio gånger mer än processorn.

Permalänk
Medlem

AMD:s nya Geode-processor LX800 med ett tdp-värde på 0,9 watt.

Pratar vi 9watt eller 0.9watt?!!!! 0.9watt då är ju processorn försumbar jämnfört med moderkort+hd+minnen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
troligen kommer den att behöva någon form av kylfläns

Nej då.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Någon som har någon mer information angående Sempron 2100+ vilken socket den kommer till och om det överhuvudtaget kommer finnas att få tag på som slutkund?

Hade ju varit onekligen intressant i en HTPC.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
AMD:s nya Geode-processor LX800 med ett tdp-värde på 0,9 watt.

Pratar vi 9watt eller 0.9watt?!!!! 0.9watt då är ju processorn försumbar jämnfört med moderkort+hd+minnen

Titta på bilden en gång till...

Nu är ju x86-processorer för embedded systems inte någon nyhet, intel har ju sådana med som är riktigt strömsnåla.
Geode LX bygger ju inte på athlon-arkitekturen ens. Jag GISSAR att prestandan hos den inte är superhet mot en vanlig desktop processor.
Geode NX från athlon fast intel core (och tidigare pentium m) ultra low voltage ligger ju i samma effektområde.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

För de som inte vet så har AMD Geode funnits länge, men inte konkurrerat med Via i vårat marknadssegment av den anledningen att de presterar sämre än Vias C3 och C7. Iofs svalare, men alldeles för dålig prestanda. Dessa processorer är användbara på ställen där vi som konsumenter aldrig kommer i kontakt med dom.
Detta gäller de "äkta" Geode.
Sen har ju AMD Geode NX, som är för socket a och helt enkelt är lågt klockade Athlon XPs. Som självklar utpresterar VIA, dessa ligger också runt 9W.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle skaffa ny bärbar nu skulle jag satsa på en Intel Core 2 Duo U7500 eller U7600 prolle som har ett tdp-värde på 10w. Vi får väll se vad AMDs kan prestera sen, det ska bli riktigt intressant.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
Om jag skulle skaffa ny bärbar nu skulle jag satsa på en Intel Core 2 Duo U7500 eller U7600 prolle som har ett tdp-värde på 10w. Vi får väll se vad AMDs kan prestera sen, det ska bli riktigt intressant.

Fast dom utvecklar ju betydligt mer värme. Bara så du vet.
Men dom ser ju inte tråkiga ut för det.

Permalänk
Avstängd

Wow, äntligen!
Va fett!

Mycket trevligt! Jag hoppas AMD fortsätter med strömsnålt. Hoppas att även Intel hoppar på, och kommer med processorer som drar väldigt lite, och inte behöver aktiv kylning.
De bör vara förbjud på aktiv-kylning! Bör vara förbjud på processorer som drar mer än X watt.

Perfekt för brandvägg, router, liten server. Perfekt för surfdator, terminaler, HTPC.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Wow, äntligen!
Va fett!

Mycket trevligt! Jag hoppas AMD fortsätter med strömsnålt. Hoppas att även Intel hoppar på, och kommer med processorer som drar väldigt lite, och inte behöver aktiv kylning.
De bör vara förbjud på aktiv-kylning! Bör vara förbjud på processorer som drar mer än X watt.

Perfekt för brandvägg, router, liten server. Perfekt för surfdator, terminaler, HTPC.

Jag förbjuder dig!

Permalänk
Hedersmedlem

Allt snack om hur låg effekt processorerna har, att man ska köpa dittan och dattan (LV och ULV processorer). Skillnaden är väl (bara?) att de är garanterade att gå på lägre spänning än sina bröder? Finns bra program (till bärbara datorer iaf) för att undervolta processorn, så kör jag min processor normalt på 800 mhz med 0.732 V. Om vi jämför lite:
Pentium M 755 dothan 2ghz (400mhz buss): 0.988/1.34 V 7.5-21 W
Pentium M valfri ULV (utom en modell) (400mhz buss): 0.812/0.94 V 3-5 W

Nu tog jag exakt dessa, samma version av dothan. Jag har den med 533 mhz buss (760) som kom med sonoma-chipset.
Den lägre angivna spänningen är antar jag när processor klockat ner sig.
Så ex. min processor som kör 133x6=800 mhz på lägsta och 0,732 V måste ha väldigt liten förbrukning. 2000 MHz kör jag i 1,228 V.

Så "våga vägra" ULV då de bara är undervoltade. De lär kanske gå att undervolta ännu mer. Men jag gillar att ha "mycket" kraft att ta till när jag vill ha det.

Siffrorna är från wikipedia

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG