PlayStation 2-fel - igen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2003

PlayStation 2-fel - igen

Hej.

Jag gjorde en tråd här förut om hur bilden visades konstigt på mitt PlayStation 2. Bilden visas alltså lite till vänster hela tiden. Jag var ganska säker att det var just basenheten det var fel på, eftersom det är samma fel på tre olika TV-apparater med olika kablar (komposit och RGB).

Så jag beställde ett nytt PlayStation då de ändå är så billiga nu. Men när jag fick hem det idag var det exakt samma fel som förut. Jag börjar bli ganska less på det här nu, eftersom vissa spel inte går att spela, då man inte ser den vänstra kanten på bilden.

Finns det ingen annan som har det här problemet? Och jag kan inte göra några inställningar på TV:n, då fjärrkontrollen är trasig. Jag ser inte riktigt poängen med att skicka in det och få ett nytt, eftersom det antagligen är samma fel på det också.

Någon som kan hjälpa mig?

Tack på förhand.

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2001

Om du startar ditt Playstation utan skiva och går in på inställningar eller nåt så har jag för mig att du kan ändra skärmbilden åt sidorna.
Det sparas på minneskortet har jag för mig.

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2003

Nej, tyvärr finns inte det alternativet. Det enda man kan ändra är storleken på bilden, man kan inte flytta den i sidled.

Jag blir så frustrerad då i princip ingen annan har det här problemet. Det kan inte vara fel på kablarna, jag har prövat flera olika, det är inte fel på TV:n, det är samma fel på de två jag har testat på (CRT båda två), och det är uppenbarligen inte fel på basenheten heller.

Äh, jag får hoppas att jag kan få tillbaka pengarna för det. Annars har jag slängt ut 1000 kronor i onödan. Nog för att den slimmade PS2:an är snyggare, men den är fan inte värd 1000 spänn.

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2001

Jag körde RGB-kablar på min PS2 och i de spel där man inte manuellt kunde ställa in bilden så fick jag leva med att den för förskjuten till vänster. Jag testade allt möjligt och hittade ingen lösning.

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2003

Japp, jag får helt enkelt gilla läget. Det går ju faktiskt att spela som det är, men när jag väl börjat irritera mig på en sak har jag svårt att släppa det.

Hur som helst, tack för hjälpen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001

Gå in i servicemenyn på tvn och flytta bilden manuellt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Det är din tv som är felet. Overscan kallas det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Gå in i servicemenyn på tvn och flytta bilden manuellt?

Eftersom fjärrkontrollen är trasig kan jag inte ändra nånting alls på TV:n förutom volymen. Även om jag hade haft fjärrkontrollen finns inte den inställningen, för det är bara nån billig TV för 1000 spänn. Den fungerar dock tillfredställande i övrigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME

Japp, jag har läst om det. Men jag har ingen lust att slänga ut ett par tusen spänn på en ny TV (skulle ändå inte ha råd ) för att kunna spela på en konsol från år 2000. Sen är det exakt samma "fel" på både min och min mammas TV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME

Jag hade problem förkjutning med RGB-kabel på PS2, men inga problem med Xboxen. Så är väl inte 100% att det är tvn:s fel.

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr