25 stycken socket 775-kylare i stort test

Permalänk
Melding Plague

25 stycken socket 775-kylare i stort test

Hårdvarusajten Hexus har jämfört 25 stycken kylare för Intels socket 775 mot varandra. Testet innehåller kylare från tillverkare som Arctic Cooling, Cooler Master, Scythe, Thermaltake, Thermalright, Tuniq och Zalman, för att nämna några.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ljudnivå och kylning är ju de största sakerna man tänker på när man väljer kylare.

Kul att de testar så många dock!

EDIT : Kul att de tog med tiden det tar att montera!!

Kan ju bara säga att det tog bra mycket längre tid för mig eftersom jag hade råkat trycka ut en av "push-pinsen"

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Glömsk

Här kan man ju passa på att fråga vad ni letar efter i en kylare.

Personligen värderar jag följande:

1) Ljudnivå. Tyst är givetvis bättre.

2) Vikt. Jag gillar att hålla mig inom gränserna som rekommenderas av processortillverkaren.

3) Avdammning. Jag gillar kylare som går att damma av utan att montera loss den från moderkortet. Deta förutsätter vanligtvis att fläkten kan monteras bort enkelt.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

3) Avdammning. Jag gillar kylare som går att damma av utan att montera loss den från moderkortet. Deta förutsätter vanligtvis att fläkten kan monteras bort enkelt.

Med avdammning låter det som du tänker gå bärsärk på kylaren med en dammvippa ;). Det är väl bara spraya in lite tryckluft som åker ju allt damm bort.

Fast du kanske menade när det har blivit superdammigt så dammet har "klistrat" fast sig i ett tjock lager runt fläkten?

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Hedersmedlem

När jag sålde hårdvara var det alltid Arctic cooling Freezer kylare jag rekommenderade då dom är så lätta att ha i med bra prestanda och den låga ljudnivån och inte minst billiga.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Med avdammning låter det som du tänker gå bärsärk på kylaren med en dammvippa ;). Det är väl bara spraya in lite tryckluft som åker ju allt damm bort.

Fast du kanske menade när det har blivit superdammigt så dammet har "klistrat" fast sig i ett tjock lager runt fläkten?

Hehe, exakt. En av burkarna jag använder mest är en gammal P4 Northwood fast den har en standardkylare där fläkten sitter fast i fästannordningen. Går inte att ta bort fläkten utan att avmontera hela kylaren. Orkar inte göra det. Så den har en fin matta damm under fläkten.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag inte läst allt i artikeln, så jag kanske har missat någon förklaring.
Men varför har dom inte med Thermalright Ultra-120 eXtreme? Kylaren som sägs vara allra bäst? Lite synd att den inte är med och testas

Permalänk
Medlem

Tur att den vinnande kylaren bara vägde "något" över rekommenderad vikt Bara 80-90% mer

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Tur att den vinnande kylaren bara vägde "något" över rekommenderad vikt Bara 80-90% mer

Fast det var bara en som låg under så... De flesta vägde runt 50% mer om inte ännu mer...

Undrar verkligen dock om den kyler sådär bra som testet visade... Om det gör det så kanske det blir en sån inför nästa köp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Nu har jag inte läst allt i artikeln, så jag kanske har missat någon förklaring.
Men varför har dom inte med Thermalright Ultra-120 eXtreme? Kylaren som sägs vara allra bäst? Lite synd att den inte är med och testas

Jag håller med!
Kan Thermalrights Ultra 120 EXtreme vara bättre än Thermaltake Big Typ VX?

Permalänk
Medlem

Som sagt dåligt att de inte hade med Thermalright Ultra-120 extreme, jag tycker även det var dåligt att de inte hade samma kylpasta på alla kylare, visst det är bra att testa hela förpackningen så att säga men ärligt vem använder "stock" kyl pasta? Med några undantag så klart som zalmans exceptionellt bra stg1.

Värt att notera är väl att ultra-120 säkert hade presterat bättre med en kraftigare fläkt, den de använde till den var ju en Noctua NF-S12 som inte är särskilt kraftig.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Skönt att man köpt rätt. Medlemmarna på Xtremesystems har sedan länge hävdat att Big Typ varit bland de absolut bästa kylarna och då man aldrig behöver oroa sig för att den inte passar det moderkort man har (tänker då på konstruktionen av heatpipesen och risken att kylaren tar något annat heatsink) så var det inge svårt val.

Permalänk
Medlem

Är faktiskt rätt besviken på testerna, visst det är schysst att jämföra paketen som helhet men det är ju prestanda man är intresserad av. Många flänsar levereras utan fläkt, vissa levereras med en klick smör som "kylpasta". Jämför effektiviteten hos kylarna så rättvist som möjligt. Samma kylpasta, samma fläktar där det går, samma varvtal. Om inte enbart men åtminstone som ett sidotest. Det är fortfarande bara SPCR som har hyfsad koll på det där.

Visa signatur

7700K Stock med Noctua NH-U12A, 16GB Corsair Vengeance PC3000@3200, MSI 1080 8G Öppnad power profile, Corsair HX 750W
NVME bootdisk, ett par SATA SSDs och en drös med 2-4TB diskar med semesterfilmer och Plex-server
AOC Q27G2E/BK 27" 1440p VA @ 155Hz

Permalänk
Medlem

Fläktar? Det ska vara flänsar och heatpipes, enbart, inget annat. Över -20 dB är för hög ljudnivå

Gillar inte mastodonttester, de har en förmåga att bli hastigt gjorda oavsett hur noga man genomför dem. Gäller alla områden, även utanför datorvärlden, den där världen utanför fönstret (det fysiska fönstret, i fasaden, i huset).
Men visst, det behövs tester som gör en jämförelse på några områden mellan olika produkter, för en gripbar överblick.
Men jag fick ingen gripbar överblick i testet, för få grafer kanske.. :/
Skulle själv bara kollat hur pass bra de kylde på samma system med samma kylpasta med samma varvtal med samma belastning, som mezzo_ nämnde här ovan.

Om testet skulle gett en "fullständig" och gripbar överblick och jämförelse så hade det behövt vara minst dubbelt eller hälften så stort, anser jag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

För de som undrar över avsaknaden av Thermalright Ultra-120 extreme, om ni kollar kommentarerna så får ni svaret att den helt enkelt inte fanns än när de bestämmde vilka kylare som skulle testas.

Själv håller jag nog med mezzo_, ganska menlöst att jämföra prestanda utan att ta någon som helst hänsyn till fläkthastighet. Förvånande att 1700 rpm kyler bättre än 1200 rpm?

Permalänk

ehh vem fan bryr sig om hur lång tid det tar att montera en kylare ? Det man bryr sig om är väl hur väl den fungerar på plats. Har man inte en halvtimme extra över till att monera en kylare borde man fundera på att skaffa sig en annan hobby.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Avstängd

Kan man köra en Core 2 Duo med passiv kylning?
Isf, med vilken heatsink, och vad är temperaturen då?

Jag vill köra passivt kylt. Hatar fläktar.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Äntligen en test där originalpastan används, men utan uppgift om fläktvarvtal och/eller ljudnivå är testen inte mycket värd.
"The fan carries its own dedicated controller and, during our testing, this was set to the middle of the fan's range." - säger ingenting som kan ge en ledtråd om ljudnivå.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tycker inte att testet var speciellt seriöst. Står inget om något. Som om testet var gjort för redaktionen.

Skummade igenom lite snabbt. Det står bland annat att Antec 900 används, däremot så användes Cooler Master GeminII på ett Cooler Master Stacker 830 och vilka fläktar är det egentligen? Inte är det Noctua då jag har sånna själv. De använde genomskinliga, såg inte vilken tillverkare.

Dålig info överhuvudtaget. Dessutom så tycker jag att testet skilljer sig avsevärt till testet på sweclockers. Nog för att fläkthastigheter och andra faktorer spelar roll men då är det viktigt att säga EXAKTA specifikationer på ALLT.

Håller för övrigt med om att sekundrarna för att montera en kylare är otroligt ointressant. Om en kylare presterar bra och är allmänt en bra kylare så får det ta en halvtimme till om så vill.

Blev lite sur nu... Ska läsa mer ingående sen...

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Här kan man ju passa på att fråga vad ni letar efter i en kylare.

Personligen värderar jag följande:

1) Ljudnivå. Tyst är givetvis bättre.

2) Vikt. Jag gillar att hålla mig inom gränserna som rekommenderas av processortillverkaren.

3) Avdammning. Jag gillar kylare som går att damma av utan att montera loss den från moderkortet. Deta förutsätter vanligtvis att fläkten kan monteras bort enkelt.

1) Ljudnivå/kylförmåga. Sätter de på delad etta eftersom de i praktiken är så beroende av varandra.

2) Standardisering. Med det menar jag utbytbar fläkt av standardstorlek framförallt, men tänker också lite på socklar.

3) Storlek. Alltid irriterande att sitta och rota i burken. Man är redan sur eftersom något inte funkar (därför man rotar), ska man sedan behöva koppla ur allting för att komma åt något, då kan man lacka ur ordentligt.

4) Pris. Är priset högt ställs högre krav på tvåan, standardisering. Vid lågt pris är slit-och-släng-tänket mer okej.

.
.
.

100) Hastighet att montera. [Passar på att kommentera testet lite i övrigt.] Det är lika förvånande varje gång testare lägger stor vikt vid sådant som montering. Visst är det viktigt för den som ska göra ett test med femtielva kylare, men hur mycket bryr man sig som konsument? Datorn är igång 24/7, monterar gör jag _max_ var sjätte månad, ibland går det flera år. Samtidigt får man säga till Hexus försvar, att inte alla tester måste ta upp bullernivån. Man kan som läsare utifrån testet välja ut ett par stycken som passar en i övrigt, och sedan gå vidare och kolla upp någon annanstans vilken av dessa som även är tyst. Inte ett suveränt test, men nog fick man ut något av det.

Psionicist, slutligen får jag passa på att i all hast kommentera en sak angående Sweclockers kylartester som jag stört mig en liten aning på i alla år jag läst här. Att titta på undersidans yta för att se hur jämn den är för att se hur bra kontakt den kan tänkas få med processorn för att se hur bra den kyler, *när man ändå ska testa den*, är lika meningsfullt som att vara ute och promenera, undra vad det är för väder, och ställa in FM-radion för att kolla. Om de säger att det regnar men du kisar i solskenet, vad är det då för väder? Om kylaren är repig men temperaturen på CPU:n är låg, kyler den bra eller dåligt då?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Finns ThermalTake BigTyp att köpa i Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Här kan man ju passa på att fråga vad ni letar efter i en kylare.

Personligen värderar jag följande:

1) Ljudnivå. Tyst är givetvis bättre.

2) Vikt. Jag gillar att hålla mig inom gränserna som rekommenderas av processortillverkaren.

3) Avdammning. Jag gillar kylare som går att damma av utan att montera loss den från moderkortet. Deta förutsätter vanligtvis att fläkten kan monteras bort enkelt.

1) Ljudnivå, definitivt! För fläkten oväsen går den fetbort, that's it.

2) Hur lämpad den är för klockning.

3) Montering.

Jag fasar för den dagen då jag måste byta ut Reseratorn.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Finns ThermalTake BigTyp att köpa i Sverige?

376kr på shg.biz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zka
Fast det var bara en som låg under så... De flesta vägde runt 50% mer om inte ännu mer...

Det förändrar väl ändå inget av vad jag skrev, ellerhur?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Lite förvånad att inte scythe Ninja rev B var med i testen hade gärna sett en jämförelse mellan den och Scythe mine då jag var lite inne på att ta en sådan först bara för att den inte var så stor och klumpig som ninjan

dock håller ninjan min c2d 6600 @ 3400 på 40/43*c idle och ca50/52*c load (uppmätt med Everest 4 professional) rumstämp ca 23*c

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att alla som testar har väldigt bra temperaturer på moderkort och sånt? Liksom 20 grader har dom ju i testet, själv har jag typ 25grader som minst och det är på hårddiskarna när man precis startat datorn.

Och jag vill verkligen ha en ny cpu kylare tror jag, något som verkligen spöar min ninja med hästlängder. Känns som man själv får köpa en 10st kylare o prova sig fram mer eller mindre då alla tester har väldigt olika resultat. Men tuniq tower ser bra ut, även den där zalman kylaren. Litar inte på att Big typhoon är så bra som i testet i mitt stacker då den bara får in luft framifrån och under. Men annars ett bra test dom har.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Finns ThermalTake BigTyp att köpa i Sverige?

Finns 2st väldigt lätta moddar att göra på Big Typhoonen att göra för att förbättra prestanda, 1: LAPPA BOTTENDELEN, den är så himla dålig standard. 2: Fyll ut mellanrummen mellan finsen och ramen, man ser vad jag menar när man plockar bort fläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Tycker inte att testet var speciellt seriöst. Står inget om något. Som om testet var gjort för redaktionen.

Skummade igenom lite snabbt. Det står bland annat att Antec 900 används, däremot så användes Cooler Master GeminII på ett Cooler Master Stacker 830 och vilka fläktar är det egentligen? Inte är det Noctua då jag har sånna själv. De använde genomskinliga, såg inte vilken tillverkare.

Nog för att det finns mycket att anmärka på, men allt du tar upp där har snarare att göra med att du inte läst vad som är skrivet.
Stacker användes inte i testet, det stod däremot att Stacker nog är lämpligare till GeminII.
Vilka fläktar som användes framgår också i de fall där fläkt inte kom med kylaren. De som användes på Geminiin kom från CM.

Det finns som sagt mycket att anmärka på, men att gnälla på recensenten för att man själv inte läser känns lite... fel.

Permalänk
Medlem

Den första kylaren i testet (Evo 120 V2) fastnade jag lite för. Mest för att den skulle kunna passa smidigt i en mini-kyl.

Det genom att använda "ovansidan" av själva kylblocket för att kylla peltieren. Frågan är om den lämpar sig lika bra som den tänkta sidan. Den är nog inte lika plan men det kan man kanske fixa själv lika bra. Rent spontant vill jag tro att den ska kyla lika bra då de vill få så hög avlastning runt hela heatpipsen.

Bild:

Men en peltier på ovansidan av kylblocket skulle man kunna lägga peltieren längst upp längst bak (optimalt?) och ha flänsen ovanför - liggandes horisontellt vilket borde vara optimalt för en passiv lösning (ev. om man måste köra en fläkt på låga varvtal).

Samt att den, till skillnad från 99% av alla andra kylare, skulle ta väldigt liten plats.

Permalänk
Avstängd

TTBT är fina grejjor det!