Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
mjo de ligger runt samma, men XPS är mindre får man tänka på :). Men lutar åt en Macbook Pro här nu med i o med att DELL inte ger mig någon vidare rabatt, tar sjuka priser för upg (gör iof Apple med) och har cp lång leveranstid just nu (1mån)... men får se...

Jo men för mig måste jag tänka dellen med ett 9 cells batteri, och då är den inte direkt smidigare längre

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

En liten fråga angående upgraderings möjligheterna på en bärbar som denna.
Jag är själv inte så insatt i bärbara datorer och undrar bara hur möjligheterna är att uppgradera t ex en XPS M1330 iframtiden?
Om man nu skulle hållla tillbaka lite på det goda nu och införhandla det senare ifall man känner behövet för det så att säga

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dnne
En liten fråga angående upgraderings möjligheterna på en bärbar som denna.
Jag är själv inte så insatt i bärbara datorer och undrar bara hur möjligheterna är att uppgradera t ex en XPS M1330 iframtiden?
Om man nu skulle hållla tillbaka lite på det goda nu och införhandla det senare ifall man känner behövet för det så att säga

minne o hdd e väl typ det enda du kan byta själv ganska lätt och som går att köpa från andra ställen än dell...så det e ganska begränsat.

till er som köper minnen/hdd o sätter i själv: glöm inte sätta tillbaka dom gamla om ni nån gång får fel på burken o måste ringa supporten o byta ut nåt

btw, e det ingen annan än jag som har hållt i den o lattjat runt lite med den än? ;]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dnne
En liten fråga angående upgraderings möjligheterna på en bärbar som denna.
Jag är själv inte så insatt i bärbara datorer och undrar bara hur möjligheterna är att uppgradera t ex en XPS M1330 iframtiden?
Om man nu skulle hållla tillbaka lite på det goda nu och införhandla det senare ifall man känner behövet för det så att säga

hårddisk och ramminne kan du hålla tillbaka med. Resten är väl relativt tradigt att byta sen... och säkerligen dyrt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabnisse
minne o hdd e väl typ det enda du kan byta själv ganska lätt och som går att köpa från andra ställen än dell...så det e ganska begränsat.

till er som köper minnen/hdd o sätter i själv: glöm inte sätta tillbaka dom gamla om ni nån gång får fel på burken o måste ringa supporten o byta ut nåt

btw, e det ingen annan än jag som har hållt i den o lattjat runt lite med den än? ;]

Vad tyckte du då... Var fick du möjligheten att göra det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasK
Vad tyckte du då... Var fick du möjligheten att göra det?

jobbet ;]

den e riktigt härlig, gångjärnen e väl det jag gillar mest, känns totalt annorlunda istället för standard-gångjärnen som brukar finnas. slotin på optisk e rätt najs oxå, känns mycket mer diskret o sådär eftersom den bara smälter in bland allt annat. knapparna för att styra mediauppspelning e riktigt coola oxå (hur coola dom nu kan va^^). trodde först att dom bilderna (play, pause, fastforward osv) som sitter på panelen motsvarade F knapparna o det som sitter under, trodde inte att dom va knappar själva, o så lyser dom fint blått när man trycker på dom, o sen fade-ar lyset när man släppt knappen. bara en liten skitgrej men kändes ändå tufft. fjärrkontrollen e dock inte mycket för världen ;/ man måste hålla den rätt så rakt mot mottagaren, kan inte ha några stora vinklar för då reagerar den inte, o sen hade den inte alltför bra räckvidd heller. sen har vi ju färgen, den jag lekte med va röd o det va sjukt snyggt, smal fram o tjock bak va oxå fett najs. displayen va rätt sjyst, hade ingen annan dator i närheten då att jämföra med, men skärmen kändes mycket större än 13" på nåt sätt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabnisse
jobbet ;]

den e riktigt härlig, gångjärnen e väl det jag gillar mest, känns totalt annorlunda istället för standard-gångjärnen som brukar finnas. slotin på optisk e rätt najs oxå, känns mycket mer diskret o sådär eftersom den bara smälter in bland allt annat. knapparna för att styra mediauppspelning e riktigt coola oxå (hur coola dom nu kan va^^). trodde först att dom bilderna (play, pause, fastforward osv) som sitter på panelen motsvarade F knapparna o det som sitter under, trodde inte att dom va knappar själva, o så lyser dom fint blått när man trycker på dom, o sen fade-ar lyset när man släppt knappen. bara en liten skitgrej men kändes ändå tufft. fjärrkontrollen e dock inte mycket för världen ;/ man måste hålla den rätt så rakt mot mottagaren, kan inte ha några stora vinklar för då reagerar den inte, o sen hade den inte alltför bra räckvidd heller. sen har vi ju färgen, den jag lekte med va röd o det va sjukt snyggt, smal fram o tjock bak va oxå fett najs. displayen va rätt sjyst, hade ingen annan dator i närheten då att jämföra med, men skärmen kändes mycket större än 13" på nåt sätt

Något du kan säga om hur värme samt batteritiden värkade vara?

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabnisse
jobbet ;]

den e riktigt härlig, gångjärnen e väl det jag gillar mest, känns totalt annorlunda istället för standard-gångjärnen som brukar finnas. slotin på optisk e rätt najs oxå, känns mycket mer diskret o sådär eftersom den bara smälter in bland allt annat. knapparna för att styra mediauppspelning e riktigt coola oxå (hur coola dom nu kan va^^). trodde först att dom bilderna (play, pause, fastforward osv) som sitter på panelen motsvarade F knapparna o det som sitter under, trodde inte att dom va knappar själva, o så lyser dom fint blått när man trycker på dom, o sen fade-ar lyset när man släppt knappen. bara en liten skitgrej men kändes ändå tufft. fjärrkontrollen e dock inte mycket för världen ;/ man måste hålla den rätt så rakt mot mottagaren, kan inte ha några stora vinklar för då reagerar den inte, o sen hade den inte alltför bra räckvidd heller. sen har vi ju färgen, den jag lekte med va röd o det va sjukt snyggt, smal fram o tjock bak va oxå fett najs. displayen va rätt sjyst, hade ingen annan dator i närheten då att jämföra med, men skärmen kändes mycket större än 13" på nåt sätt

Vilken setup hade du på den du testade? dvs proc, ram, graffe?

Hur kändes det rent spontant?

Också nyfiken på skärmen. Va det vled eller standard och vad tyckte du?

Sitter med fingret på avtryckaren men har lite svårt att välja nivå på prylarna. Hur högt ska man gå i processor etc. Behövs verkligen grafikkortet?

Börjar man baka in en del så kommer ju priset lite väl nära en Macbook och då börjar valet bli svårt igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dnne
Något du kan säga om hur värme samt batteritiden värkade vara?

hade inte möjlighet att prova så länge så den hann inte utveckla så mycket värme under den tiden, batteritiden likaså, hade den i typ 45 minuter kanske.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasK
Vilken setup hade du på den du testade? dvs proc, ram, graffe?

Hur kändes det rent spontant?

Också nyfiken på skärmen. Va det vled eller standard och vad tyckte du?

cpun minns jag inte, 2gb ram och geforce 8400.
min första tanke va typ "zomg låt mej ta med den hem plx"
hade led skärmen på den, men som sagt hade ingen annan laptop i närheten då så kunde inte riktigt jämföra, märket inga groteska skillnader jämfört med hur det brukar se ut.

angående batteritiden som Dell skriver, dom testar ju batteritiden med splirrans nytt batteri och kör alla tänkbara energispar-funktioner på max, inga program eller nåt sånt igång o har den idle i OS bara.

Permalänk
Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av ^tex^
Väljer mellan XPS M1330 och Vaio VGN-FZ11S ( http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=198432 ) nu.

Ungefär samma pris fast Vaion har lite mer lull-lull, bättre grafikkort, större skärm och ett kg mer i vikt.
Gäller bara att bestämma sig för vad man prioriterar nu. Vikt eller lull-lull :/ [/B]

Tänker själv i precis samma banor. jag har dock hittat Vaion för 10800 och när jag speccade min XPS ungefär like så hamnade den på 15800 inklusive studentrabatt och frakt. XPS är mer lockande tycker jag, men är den verkligen värd 5000 kr mer kan man fråga sig...

Dessutom är vikten inte så stor skillnad, 2,1 kg för XPS, 2,7 kg för Vaio.

Dock ska ju XPS:ens batteritid vara mycket bättre, om du kör med 9 cells (som iofs sticker ut) så läste jag av andra här att man fick 3h 23m och av Vaion 2,5h. Vart läste du (anv. chidde i tråden "Sony Vaio CR/AR/FZ") om Vaions batteritid förresten? Har själv letat efter fakta om just det, men inte hittat nått.

Och angående det där med batteriet som sticker ut, jag kikade på videon med Andrew och för mig ser det inte alls ut som något sticker ut. Är batteriet den lilla klumpen med små "piggar" till höger på datorn, eller är det hela långa "grejen"? haha, svårt att förklara vad man menar, men om någon kan visa hur det sticker ut så vore det superbt.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är priset numera sjukt dyrt för min del. Stod mellan en vanlig Macbook (samt köpa till 2x1024mb minne och 160gb hårddisk till den) alternativt en XPS M1330. Det är tyvärr inte värt en 5-6000kr extra för XPSen, även om den är ruuskigt fin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spader triss

Och angående det där med batteriet som sticker ut, jag kikade på videon med Andrew och för mig ser det inte alls ut som något sticker ut. Är batteriet den lilla klumpen med små "piggar" till höger på datorn, eller är det hela långa "grejen"? haha, svårt att förklara vad man menar, men om någon kan visa hur det sticker ut så vore det superbt.

Tyvärr är det ju hela den där långa grejjen, som ser ut att vara nästan lika tjock som datorn är. dvs att den verkar bli nästan dubbelt så tjock i bakkant med 9 cell. Men Lite glädjande är att 6 cells batteriet har samma storlek som 4 cells så det sticker inte ut alls.

Nu verkar det som om de höjt priset för att få VLED skärmen???

Kostade det verkligen 2012:- för det igår? Eller minns jag fel. Men det känns som om varenda gång jag går in och provspecar så blir det dyrare och dyrare?

Permalänk

Tycker den bara blir dyrare hela tiden, från 16500:- för två dagar sedan till 18700:- för samma grejer.....vet inte längre om man är sugen, macbook pro istället kanske....

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om att om man går in på företagsdelen så finns de ursprungliga paketpriserna kvar som man kan utgå ifrån när man ringer Dell.

Fick priset 13,265 inkl moms för:

T7300
2GB RAm
X3100
1 års garanti
figeravtrycksläsare
VLED-svart
120 gb HDD - 5400rpm
6 cells batteri

Exakt samma paket landade på 15 540 inkl moms på privatpersonsidan

Permalänk

La en beställning på en precis, är fel på deras sida nu, beställde med T7700 procesor, men fick betala samma pris som för T7300. Undra hur dom gör nu? Fick betala ca 17500:-

Permalänk
Medlem

Jag beställde igår.
1,8 GHz
2 GB ram
120 GB hd
Svart, LED-skärm.
Geforcekortet
Bluetooth, men inget extra utöver det.

13800 med studentrabatt på 5%

Den gick ju upp en del i pris igår, efter att de tagit bort de olika förkonfigurerade alternativen, men det är inte mycket att göra åt. Försäljaren jag pratade med sa att det varit fel på priserna, och att det skulle vara i ordning nu.

Den sprängde budgeten (så det får bli en vecka extra i hemtjänsten i sommar...), men jag har väntat länge nog nu, och hoppas att det här ska vara en så bra dator som det ser ut att vara.

Permalänk
Medlem

Jobbar själv på dell, har provat en. Dom är ganska billiga, du kan få en för 10 tusen med hyffsad configuration, eller för 15tusen med lite bättre. Men mvem är kräsen av sig, en kraftfull maskin även i standard utförande.

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chrilleerixon
La en beställning på en precis, är fel på deras sida nu, beställde med T7700 procesor, men fick betala samma pris som för T7300. Undra hur dom gör nu? Fick betala ca 17500:-

HAHAHAHA!!!.... Ja jäklar.... synd att jag inte hann se det. Klockrent köp. Precis nu gick det inte att välja T7300 utan T7700 ligger två gånger.

Permalänk
Inaktiv

Snacka om att de har 0 koll på sin hemsida... den fungerade ju igår... idag har de ändrat saker?... skumt... sen tycker jag det är märkligt att det är 1månads leveranstid för ALLA? de jag läst på NBR också... har de inte datorerna ännu? om jag beställer om 2V... får jag fortf samma datum?... humhum...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasK
Tyvärr är det ju hela den där långa grejjen, som ser ut att vara nästan lika tjock som datorn är. dvs att den verkar bli nästan dubbelt så tjock i bakkant med 9 cell. Men Lite glädjande är att 6 cells batteriet har samma storlek som 4 cells så det sticker inte ut alls.

Men batteriet är väll inte den rundade delen som lyfter upp datorn? Batteriet är väll isf den långa grejen över den runda och isf sticker ju ändå den runda ut länge än batteriet av vad jag sett på bilder i profil.

Permalänk
Medlem

Jag beställde min för två dagar sedan med en 2GHZ CPU. Nu finns denna inte att välja längre, men Dell trodde att den "tagit slut?" Jag frågade eftersom jag ville försäkra mig om att det inte var något problem med den.

Gällande batteriet så har jag funderat på detta. När jag beställde fanns bara 6-cellsbatteriet. Nu kan man välja även 4 respektive 9. På samtliga bilder på Dells hemsida ser datorn väldigt slim ut. Där är den utrustad med 4-cellsbatteriet. Alltså inget sticker ut. Dells kundtjänst sade att 6-cell var bara nåågot större men det skulle inte sticka ut som 9-cellsbatteriet. 9-cellsbatteriet gör ju så att datorn är väldigt baktung.

Enligt kundtjänst trodde han att 4-cells skulle räcka 3h och 6-cells 5, men det tror jag knappast på.

Jag skulle vilja se bilder med de olika batterierna. Man kan beställa ett 4-cells i efterhand om man vill. priset skulle vara cirka 500kr.

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spader triss
Men batteriet är väll inte den rundade delen som lyfter upp datorn? Batteriet är väll isf den långa grejen över den runda och isf sticker ju ändå den runda ut länge än batteriet av vad jag sett på bilder i profil.

Batteriet verkar vara just den rundade delen som lyfter datorn... Det jag inte gillar riktigt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Snacka om att de har 0 koll på sin hemsida... den fungerade ju igår... idag har de ändrat saker?... skumt... sen tycker jag det är märkligt att det är 1månads leveranstid för ALLA? de jag läst på NBR också... har de inte datorerna ännu? om jag beställer om 2V... får jag fortf samma datum?... humhum...

Jag frågade om leveransitden igår då sa de 6-9 dagar.
Idag frågade jag och då sa de om jag la beställning idag skulle den levereras den 19 Juli. Jag beställde och på fakturan står det leverans den 24 Juli..... snurrigt värre. Vi får se vad det blir.

Jag har förstått det som att 4 och 6 cell är lika stora. 9 cell ca dubbelt så stor.

Jag ska kolla om jag hittar några bilder.

Litet batteri (vilket det nu är)
http://crunchgear.com/2007/06/26/hands-on-with-dells-new-insp...

stort batteri
http://www.notebookreview.com/picture.asp?f=23893

6-cell i videon.

http://reviews.cnet.com/laptops/dell-xps-m1330/4505-3121_7-32...

Ser inte ut att sticka ut.

Permalänk
Medlem

Någon som vet, kan tänka sig hur tangentbordet är? Om man jämför med andra laptops. Sonys SZ har ju ett lite speciellt tangentbord men är Dellens som de flesta andra? På bilderna ser det nästan mer ut som vanliga tangenter än laptoptangenter?

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk

Tack för svaren.

Dock undrar jag om någon vet hur lång tid 6 cells batteriet räcker i praktiken. Teoretiskt tydligen 5 timmar som tiasen sa, men det betvivlar jag efttersom det stod i en recension att 9 cells batteriet räckte 3 h 23 min när man spelar upp en DVD-film och 4 h 45 min vid idle. Är det inte en väldans skillnad mellan de två värderna förresten?

Permalänk
Medlem

Tack Mattias för informationen.

En annan sak. Jag beställde NVIDIA-grafik för jag var osäker på om HDMI skulle funnits på det integrerade kortet. Jag spelar verkligen aldrig spel så egentligen är ngo NVIDIA-grafiken överflödig för mig. Drar NVIDIA-grafiken avsevärt mycket mer ström vid "vanligt" arbete än det integrerade? Jag är orolig över värmeutveckling/fläktljud/batteritid. Eller är det ungefär samma sak så länge man inte stressar datorn med tunga spel?

Möjligen är det lite mer framtidssäkert med NVIDIA även om man inte spelar men det andra hade nog räckt.

Vet någon om det är möjligt att ändra sin beställning/konfiguration OM datorn inte är i produktion än? Det har gått en dag sedan jag beställde.

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att nu är priserna ändrade igen i konfiguratorn. Nu finns dem tre alternativen igen.

LED skärmen har droppat från 2000:- i tillägg till 1100:-

Det verkar också betydligt bättre att utgå ifrån den dyraste och sen ändra där.

Angående grafikkortet så har jag läst att det ska dra mer batteri men exakt hur mycket mer vet jag inte. Det står att alla batteritester är gjorda så att batteriet belastas maximalt. Så de säger att vid normal användning så kan man lätt räkna med längre tid. Rimligt borde väl vara att sätta en undre gräns av belastnings tiden och en övre gräns av Dells egna uppskattningar. Då verkar ju 6-cells batteriet räcka kanske drygt 3 timmar. Maxbelastat så står det 2 h och 23 min på nån sida.

Jag valde bort grafikkortet för jag spelar inte alls. Jag resonerade som så att då vinner jag kanske pyttelite i vikt, och lite i batteritid, och lite i värme(?). Samt 1000 spänn billigare dator.

Permalänk
Inaktiv

yes... nu får jag 2GB ram... och resten samma som jag fick sätta ihop innan... för billigare pris än vad kärringen gav mig i min offert... och då har jag inte ens räknat med min studentrabbat som hon tydligen gjorde... ffs.

Permalänk
Medlem

Mattias, exakt som du resonerade gällande grafikkortet resonerar jag nu. Fast nu har jag redan beställt men jag tänkte ringa Dell på måndag och antingen be att få ändra konfig, eller avbeställa och lägga en ny beställning. Borde väl funka?

Visa signatur

Intel P4 3.0C, Intel D875PBZ, Zalman CNPS7000B-AlCu, 2x512MB Kingston ValueRAM DDR400, Matrox Millennium G550, M-Audio Revolution 7.1, Seagate 7200.7 SATA 200GB, BenQ DW1640 DVD±RW, Antec Sonata, Samsung SyncMaster 193P

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag har läst om folk som gjort så i med dell förrut. dvs avbeställer och beställer nytt.

Tror jag läste det i den där inspiron 9400 tråden för ett tag sen. Som privatperson har man väl 14 dagars ångerrätt enligt konsumentlagen tror jag.... lite osäker på tiden, men ångerrätt har man.

Men seriöst så kan det inte vara lagligt att flaxa med priserna så där. Att folk som beställer två timmar innan betalar 4 tusen mer.

En annan sak man borde ha rättsligt prövat är det där att om man går till samma slutpaket från olika ursprungspaket och får olika slutsummor? Det måste ju också anses som vilseledande. Eller anses och anses. Det måste ju Dell vara fullt medvetna om att folk betalar överpriser på grund av att dem inte testat alla tänkbara sätt att få ihop datorn. Ett rimligt antagande för någon som väljer en Dell dator för första gången måste ju vara att en viss konfiguration kostar en viss mängd pengar oavsett hur det är ihopsatt.

Tex så fick jag rådet av en kille på Dell att utgå från det billigaste paketet och bygga uppåt. Det va ju en ren lögn. Det är ju det dyraste sättet att få ihop en dator?