Permalänk
Medlem

7.7.2008 åker jag ner till Nylands Brigad.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Hatar att A9 lades ner precis när jag skulle rycka in, då fick jag inte göra det jag allra helst skulle villjat göra...köra stridsvagn, så det bidde inget lumpen för min del

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Nej jag och alla jag känner har bojkottat lumpen eftersom vi inte anser att det är givande på något sätt. Personligen anser jag att lumpen är till för att den svenska armén skall rekrytera fler soldater efter att dem har tagit värvning och jag är emot detta.
Själv kommer jag fortsätta studera på högskolan och se vad som händer därefter.

Du/ni vet verkligen inte vad ni snackar om. Personligen och för många av mina polare har det bara varit en positiv upplevelse full av nödvändig erfarenhet och utbildning som man har mycket användning av nu i det civila livet. Framför allt så förbättrar det även ens personlighet och psyke.

Lätt värt att skjuta ett år på högskolan för detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Rycker in i januari 08, stabsassistent på s1 i enköping.. Aja.

Grattis, du kommer få genomlida lumpen med masariner, Ramlösa och riktiga toaletter/duschar. Stab-nissarna är några av de få som går upp i vikt under sin tjänstgöring Passa på att skjuta och spränga så mycket som möjligt innan befattnings-utbildningen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag slapp pga min övervikt. Har ju dock tappat mer än 25 kg sen jag mönstrade. Går det att mönstra igen?

Permalänk
Medlem

En av dom saker jag är mest besviken med i mitt liv är att jag hoppade av lumpen efter två veckor.
Jag var inte tillräckligt mogen då och bailade.. hade jag fått leva om dom veckorna så hade jag fullföljt.. lätt..
inte för att försvara mitt land eller någon sån skit.. utan för att det verkade faktiskt jävligt kul och jag hade nog lärt mig ett och annat
men jag är dålig på att fullfölja saker och ting tyvärr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
KS17

Du råkar inte veta vad plutonschefen heter?

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Jag slapp pga min övervikt. Har ju dock tappat mer än 25 kg sen jag mönstrade. Går det att mönstra igen?

Är 185 cm lång och väger 105 kg. Doktorn tyckte jag gärna skulle gå ner i vikt. Men är A-karl, högsta duglighetsklassen i finska armén, de flesta blir A, men B är lättare tjänstgöring, C behöver inte komma i fredstid, D behöver inte komma alls och E betyder att folk skall komma igen på uppbåd om x antal år.

Är lite fet, har lite problem med vänstra knät och pollen allergi, ändå skall de ha mig Lite värre här en sverige då

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Stridsfordonsmekaniker LG rycker in 28/1-08

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk

28/1-08 I19 boden, som radiolänkgruppchef

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laaf
Är 185 cm lång och väger 105 kg. Doktorn tyckte jag gärna skulle gå ner i vikt. Men är A-karl, högsta duglighetsklassen i finska armén, de flesta blir A, men B är lättare tjänstgöring, C behöver inte komma i fredstid, D behöver inte komma alls och E betyder att folk skall komma igen på uppbåd om x antal år.

Är lite fet, har lite problem med vänstra knät och pollen allergi, ändå skall de ha mig Lite värre här en sverige då

Okej. Jag låg på en 107 kg och 186 cm när jag var där.

Fast jag sa iof att jag hade hjärtproblem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dedde
Stridsfordonsmekaniker LG rycker in 28/1-08

Skruva TGB11, PBV302 och dricka kaffe alltså.
Var vad våra mekaniker fick göra där iaf.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

Insatsgruppchef på F21 i Luleå Juli 08

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anden88
Januari 08, sambandsman förare i eksjö, säg till om det är någon mer som ska dit. Ni som inte vill göra lumpen, mesar!

Jag får inte göra lumpen :'(
Hör dåligt -.-

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk

Sitter här och väntar, fem dagar kvar till inryck. På söndag kväll går tåget och på måndag morgon står vi där inför 4 veckors helvete. Kan knappt hålla mig!

Btw någon som har tips på en bra klocka? Ska vara billig, analog och viktigast av allt ha självlysande urtavla och visare.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ni inser att om Sverige och Finland råkar i krig med varann, kommer jag att syyta er allihop.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Insatsgruppchef på F21 i Luleå Juli 08

ohh...vi hade nån sån pluton ute på holmen nu senast, fan hoppas ni får det roligare än de hade det...

Ligger inne som Närskydd på marinbasen nu...
Ni som ser fram emot en lugn första period, glöm det va =P
Den första veckan var nog helt ärligt det jobbigaste jag har varit med om i hela mitt liv.

Visa signatur

Blö...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag hoppas att ni inser att om Sverige och Finland råkar i krig med varann, kommer jag att syyta er allihop.

Hah, våra stabassar och bevakningssoldater tar er i tetris ändå!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Hah, våra stabassar och bevakningssoldater tar er i tetris ändå!

Vi finnar ligger ljusår före er svenskar i porrmomentet. Där ligger ni illa till.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoZZaK
Insatsgruppchef på F21 i Luleå Juli 08

ohh...vi hade nån sån pluton ute på holmen nu senast, fan hoppas ni får det roligare än de hade det...

Ligger inne som Närskydd på marinbasen nu...
Ni som ser fram emot en lugn första period, glöm det va =P
Den första veckan var nog helt ärligt det jobbigaste jag har varit med om i hela mitt liv.

Närskydd på marinbasen?
det finns väll bara bevakningssoldater ?

Eller är du en sån där tuff bassäk ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoZZaK
Insatsgruppchef på F21 i Luleå Juli 08

ohh...vi hade nån sån pluton ute på holmen nu senast, fan hoppas ni får det roligare än de hade det...

Ligger inne som Närskydd på marinbasen nu...
Ni som ser fram emot en lugn första period, glöm det va =P
Den första veckan var nog helt ärligt det jobbigaste jag har varit med om i hela mitt liv.

Hur hade dom det då?
Har hört att dom 3-4 första verckorna är värst det är då befälen jävlas för man är ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
28/1-08 I19 boden, som radiolänkgruppchef

Haha fyfan för att rycka in i januari och i Boden.. är ett jäkla piss under grundutbildningen.
Akta fältvaneveckan..

Permalänk

Fan också. Kommer ju krylla av Swecare här :P. Trevligt med lite värnpliktiga dock

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Närskydd på marinbasen?
det finns väll bara bevakningssoldater ?

Eller är du en sån där tuff bassäk ?

Jag är en såndär tuff bassäk ja =P
Termerna verkar vara ganska böjliga för vad vi egentligen är, några befäl säger närskydd, andra säger bassäk.
På papperet står det bassäk iaf =).

@Kellerus, ALLT, verkligen allt beror på vilka befäl du får. Insats på holmen hade BARA gamla kustjägare som befäl, fyfaaaaan vad dem fick slita =P
Nämnas bör kanske att alla som ryckte in som insats då inte var i bästa fysiska form och de var fan halvdöda av utmattning varje gång man stötte på dem i matsalen o så.

Personligen tycker jag att de 4 första veckorna är värst, du blir liksom indoktrinerad i det militära och även om du bara vill lägga dig ner och dö ibland så är det definitivt ett nödvändigt ont för att man ska lära sig disciplin och hur man uppför sig mot befäl osv.

Vi fick ut ak5c nu i veckan, så djävulusiskt skönt med ett vertikalgrepp, jag hatade tamejfan ak5a (standard) för att den var för lång för mig och var obekväm som fan i liggande skjutställning tex.
Men nu har vi fått c som har ställbart axelstöd mmm...

Edit: Morgontrött, stavning =P

Visa signatur

Blö...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Jag är vid LedR nu, fast lite bättre lön och anställning än de värnpliktiga

Jobbar själv på ledr. Är civilanställd. Arbetar med hemvärnet i uppland och västmanland.

Någon som vill gå med i hemvärnet?

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Bärningsgruppbefäl nk800. Vid TrängR. Skulle vart Sjukvårdsplutonsbefäl MH700, men dock så skar dom ner lite grann och då föll den tjänsten bort var förklaringen jag fick över telefon.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoZZaK
Jag är en såndär tuff bassäk ja =P
Termerna verkar vara ganska böjliga för vad vi egentligen är, några befäl säger närskydd, andra säger bassäk.
På papperet står det bassäk iaf =).

Najs, ville egentligen bli basäk, men ryckte in 07 januari o vänta ett halvt år. var jobbigt. så det blev enda alternativet: boden

2 frågor, har ni fått padlat kajak o sånt?
och fråga 2, finns lösskjutsanordning för ak5c ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Najs, ville egentligen bli basäk, men ryckte in 07 januari o vänta ett halvt år. var jobbigt. så det blev enda alternativet: boden

2 frågor, har ni fått padlat kajak o sånt?
och fråga 2, finns lösskjutsanordning för ak5c ?

Det finns tydligen, men den verkar skilja sig en aning ifrån ak5:a's anordning, den till c skruvar du fast istället för en flamdämpare om jag fattat rätt och eftersom gastrycket blir lägre måste du byta pistong eller låsstycke också tror jag.

Vi har iaf inte fått ut några än.

Och nej, ingen kajak för oss än, men man vet aldrig det kanske kommer.

Edit: Var svintrött förra veckan när vi låg i fält...lyckades skjuta sönder mitt mynningsskydd =/
Nu är jag skyldig mina befäl en whisky, bah.

Visa signatur

Blö...

Permalänk
Medlem

rycker in som bevakningssoldat/bilförare i Göteborg Juli 08

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Najs, ville egentligen bli basäk, men ryckte in 07 januari o vänta ett halvt år. var jobbigt. så det blev enda alternativet: boden

2 frågor, har ni fått padlat kajak o sånt?
och fråga 2, finns lösskjutsanordning för ak5c ?

Finns till CF men inte C, tyvärr. Så man får vårda två ak5:or istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Finns till CF men inte C, tyvärr. Så man får vårda två ak5:or istället

Jag fick besked förra veckan att lösskjutning till Ceasar nu FINNS och ska komma till mitt förband inom en väldigt snar framtid. Sen vet alla mkt väl vad "det kommer snart" betyder inom FM men det är en annan sak

Fick info om att utöver lösskjutningsanordningen ska gascylindern bytas till en blå (övnings) när man ska panga löst.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm