Gigabyte och Ultra Durable 2 på Computex

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte och Ultra Durable 2 på Computex

Under vårt besök på Computex mässan i Taipei har vi besökt flera tillverkare och en av dessa var Gigabyte som naturligtvis visade upp ett antal nya produkter. Genom att satsa på bra komponenter skall produkterna hålla hög kvalitét respektive vara svala. Konceptet vi pratar om är förstås Ultra Durable 2.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ska bli kul att se hur bra de egentligen är.

Permalänk
Avstängd

Jag hade tänkt att köpa ett moderkort från Gigabyte, men de fanns inte inne än, så jag köpte ett moderkort från MSI iställer, någonting jag ångrar bittert.

Jag skulle ha köpt ett från Gigabyte istället...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Ser ut att vara ett fint chipset det P35. Hade helt klart blivit ett sådant om jag köpt ett moderkort idag.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

I Gigabytes fall har man kommit så långt med sitt koncept att de flesta inom branschen vet att Ultra Durable förknippas med Gigabyte.

Det är inte så att det är gigabyte som sagt det (genom en "oberoende" undersökning) i PR syfte?

Jag har då aldrig hört jusst "Ultra Durable" och det jag tänkte på först var Duracell. Abits Bullitproof minns jag dock.

Men visst, Sverige är en liten del av världen och säger inte att det är fel, bara lite förvånad.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att nya DQ6:an presterar lika bra som Gammla QG6:an med p965 chipp. Isåfall kan det ju vara en ide att byta

Visa signatur

Riggen: Gigabyte DQ6, E66 ES @ 3,8 , 2x1gb Ballistix pc8000 ,2900XT/8800gts?, Hiper Type-R 580w, 0,84TB.
Kylning: L30, BIX 3:a, Swiftech Apogee GT
Ljud: Pioneer A221, hemmabygda lådor med 2x10", diskanthorn och dubbla mellanregister i var låda

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theman89
Jag hoppas att nya DQ6:an presterar lika bra som Gammla QG6:an med p965 chipp. Isåfall kan det ju vara en ide att byta

Visst presterar första DQ6an fint men hade jag köpt nytt idag hade jag knappast rört Gigabyte.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Visst presterar första DQ6an fint men hade jag köpt nytt idag hade jag knappast rört Gigabyte.

Varför?
Både nya DS4 och DQ6 presterar ju riktigt bra?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Visst presterar första DQ6an fint men hade jag köpt nytt idag hade jag knappast rört Gigabyte.

Meningslöst uttalande utan att åtminstone tala om vad du tagit istället eller ännu hellre talat om varför du ogillar Gigabyte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Meningslöst uttalande utan att åtminstone tala om vad du tagit istället eller ännu hellre talat om varför du ogillar Gigabyte.

Instämmer.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Första gången jag hör talas om Ultra Durable och visst går tankarna till Duracell speciellt som färgsättningen påminner rejält om Duracell.

Jämför batterierna med textblaffan med Ultra Durable 2 texten, det koppargula, det svarta och den blå randen...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Varför?
Både nya DS4 och DQ6 presterar ju riktigt bra?

Prestandan har jag inte sagt något negativt om, tvärtom.
(Nya DS4/DQ6 uttalar jag mig dock inte om.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Meningslöst uttalande utan att åtminstone tala om vad du tagit istället eller ännu hellre talat om varför du ogillar Gigabyte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Instämmer.

I och med att jag inte är i köpgroparna idag så har jag absolut ingen aning om vad jag tagit, så där får ni ett blankt ingen aning.

Varför jag ogillar Gigabyte? Största och främsta anledningen ligger väl i att man blev tvungen att RMA moderkortet efter två veckor.
Oändliga reboot-problemet, som många DQ6(/DS4)-ägare troligtvis känner igen. Och detta uppkom efter en helt vanlig reboot. Quad-BIOS säger ni? Nåja, primära BIOSen var korrupt, sekundära BIOSen var korrupt. Quad-BIOS? Varför har man då en BIOS-image på CD och HDD? Det hjälper jättemycket när moderkortet inte ens postar..

Inte nog med att det drabbade mig en gång, det drabbade mig två gånger. Men, och jag säger men, det har fungerat sedan BIOS-versionerna började komma nånvart. Jag misstänker Gigabyte stressade ut sina plankor i höstas och missade en hel del.

Och en till sak i mitt försvar. Jag skrev knappast. Inget definitivt med det.
Jag gör säkert som de flesta andra hårdvarugökar och läser mig in på en produkt innan jag införskaffar den. I höstas ville jag bara ha en högpresterande maskin snabbt och då fuskade man lite med DQ6-påläsningen. Hade man väntat i några få veckor, på sin höjd, så hade man troligtvis läst om alla problem som finns och kanske tagit något annat.

Å andra sidan, finns det nån tillverkare som har ett perfekt moderkort? Nej.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

crazy cool?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub
crazy cool?

Kylflänsar på baksidan av moderkortet intill hotspots såsom CPU-sockeln, nordbryggan osv.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065