Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2006

Blanda minnen

Hejsan alla data freaks.

Har en fråga.. I min manual till mitt moderkortet så står de så här:

2DDR DIMM slots support PC3200 (DDR400), Max 1GB
4DDR DIMM slots support PC2700 (DDR333) / PC2100 (DDR266) Max 3.5GB

Jag har två stycken 512mb PC3200.

Funkar de att sätta in PC2700/PC2100 RAM minnen. Blanda två olika typer?

om de skulle gå, då borde det gå att köpa 2x1GB PC2700 eller?

Tacksam för svar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Minnesspecifikationen ser ut att komma från ett socket939-moderkort, och det är egentligen processorn som bestämmer vilka minnen du kan använda, och minneskontrollern har uppdaterats med tiden, så manualens specifikation kanske inte alls stämmer med din processor.

Med alla platser fyllda kan det bli problem att köra minnena i full hastighet, men det är inget skäl till att du ska köpa långsamamre minne. Fortsätt med DDR400. Förhoppningsvis fungerar det i full hastighet. Blir datorn instabil kan du få sänka till DDR333.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2006

Men med DDR400 så kan jag ha max 1GB och de har jag nu, men jag skulle vilja ha mera, och jag pratade med en som har gjort precis så som jag tänker göra och han säger att de funkar hur bra som helst, han märker inte skillnaden så jätte mkt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Glöm vad som står i manualen. Vad som står där var aktuellt för de processorer som fanns innan manualen gick i tryck. Processorerna har förbättrats, minnena är annorlunda och bios har uppdaterats och moderkortet kan klara helt andra saker än vad som står i manualen.

När manualen trycktes fanns inte DDR400 minnesmoduler på mer än 512MB, därav skriver de att 1GB är max för DDR400. Det är gamla uppgifter som inte är aktuella längre.

Minnets specifikation säger bara hur snabbt det är garanterat att köra. DDR400 fungerar utmärkt i DDR333-hastighet. Kör man minnet långsammare än maxhastigheten ökar toleransen mot fel. Du ska därför inte köpa DDR333, utan DDR400.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara