Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Mar 2007

ny dator=ny ip???

halloj! jag undrar om man skaffar en ny dator, får jag då en ny ip adress?
// tobbe

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2006

ber or på har du dynamisk ip så har du inte nytt ip har du inställt som så att det är automatisk ip så får du en ny vid varje gång. du instalerar om datorn

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Mar 2007

jag menar den ip som registreras på nätet.. tex. vissa on-line spel som registrerar min ip.. kommer den ändrar??
tack för svaret thompi8, men jag fattade inte... det är så att jag spelar ett spel på nätet som registrerat min ip och om jag inte säger till innan att jag byter ip eller så eller loggar in på en annan dator med annan ip så blockas mitt acc
därför jag undrar.. tacksam för svar
// tobbe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

beror på ditt nät.
har du ett fast IP så byts det inte annars kan det bytas.

I7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | 16 gig DDR3 | Gigabyte GA-PH67A-UD3 | MSI GTX 1070 Gaming X | 2*240gig SSD | Silverstone Fortress II | Silverstone Strider 1kw Silent | Dell u2711 | Eizo 24" | Asus VG248QE | Realforce 88UB | SteelSeries RIVAL/SX | Sennheiser PC 360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Mar 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
beror på ditt nät.
har du ett fast IP så byts det inte annars kan det bytas.

hur vet jag om jag har fast nät då? jag har bredband (adsl) med router
// tobbe

*EDIT nu när jag har er uppmärksamhet så vill jag fråga en till sak; när jag fått denna nya dator, hur installerar jag allt? ska jag installera xp först? eller moderkortet's drivrutiner först? kan man installera xp på en sata2 som på en ide disk? eller måste man göra på nåt annan sätt? ändra i bios?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jul 2006

som föregående talare skrev har du fast altså ett ip som du skriver in varje det är samma hela tiden, men om du har bredandsbolaget exepel så ställer man inte in nått ip då tilldelar sig datorn ett eget så om du då byter dator så kan ditt ip öndras åxå ,men då är det bara o gå in i din profil i spelet o ändra det ipet som man får ram igenom att gå på kör o knappa in IPconfig

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

För mig funkade det att installera XP på SATA-diskar utan problem, en del har haft problem, du får höra av dig igen om det inte funkar.
En bra ordning är;
1) Installation av XP.
2) Installation av drivrutiner till moderkortet.
3) Installtion av övriga drivrutiner utom grafiken.
4) Installation av drivrutiner till grafikkortet.

Lycka Till med den nya datorn och mycket nöje

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Mar 2007

ok, tack så hemskt mycket för alla svar! och jag har fått alla mina frågor besvarade... tack ratatosk för ditt inlägg, då vet jag hur jag ska göra
// tobbe