Permalänk
Medlem

ny dator=ny ip???

halloj! jag undrar om man skaffar en ny dator, får jag då en ny ip adress?
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Avstängd

ber or på har du dynamisk ip så har du inte nytt ip har du inställt som så att det är automatisk ip så får du en ny vid varje gång. du instalerar om datorn

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

jag menar den ip som registreras på nätet.. tex. vissa on-line spel som registrerar min ip.. kommer den ändrar??
tack för svaret thompi8, men jag fattade inte... det är så att jag spelar ett spel på nätet som registrerat min ip och om jag inte säger till innan att jag byter ip eller så eller loggar in på en annan dator med annan ip så blockas mitt acc
därför jag undrar.. tacksam för svar
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Medlem

beror på ditt nät.
har du ett fast IP så byts det inte annars kan det bytas.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PierreB
beror på ditt nät.
har du ett fast IP så byts det inte annars kan det bytas.

hur vet jag om jag har fast nät då? jag har bredband (adsl) med router
// tobbe

*EDIT nu när jag har er uppmärksamhet så vill jag fråga en till sak; när jag fått denna nya dator, hur installerar jag allt? ska jag installera xp först? eller moderkortet's drivrutiner först? kan man installera xp på en sata2 som på en ide disk? eller måste man göra på nåt annan sätt? ändra i bios?

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Avstängd

som föregående talare skrev har du fast altså ett ip som du skriver in varje det är samma hela tiden, men om du har bredandsbolaget exepel så ställer man inte in nått ip då tilldelar sig datorn ett eget så om du då byter dator så kan ditt ip öndras åxå ,men då är det bara o gå in i din profil i spelet o ändra det ipet som man får ram igenom att gå på kör o knappa in IPconfig

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Hjälpsam

För mig funkade det att installera XP på SATA-diskar utan problem, en del har haft problem, du får höra av dig igen om det inte funkar.
En bra ordning är;
1) Installation av XP.
2) Installation av drivrutiner till moderkortet.
3) Installtion av övriga drivrutiner utom grafiken.
4) Installation av drivrutiner till grafikkortet.

Lycka Till med den nya datorn och mycket nöje

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

ok, tack så hemskt mycket för alla svar! och jag har fått alla mina frågor besvarade... tack ratatosk för ditt inlägg, då vet jag hur jag ska göra
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05