Leadtek Winfast DTV2000 H och DTV Dongle

Permalänk
Melding Plague

Leadtek Winfast DTV2000 H och DTV Dongle

Att bygga sin egen htpc komplett med en inbyggd tv-mottagare är riktigt hett just nu. Just därför har vi testat två mottagare från Leadtek som tar in de fria kanalerna i det digitala marknätet. Den ena modellen är en extern variant medan den andra är intern.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Men nu blev det ju allt fel på sidan tre istället för alla anslutningar så vad får vi se jo en fjärrkontroll... Var det sådan tidspress på att få klart artikeln så att bilden glömdes bort eller?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Hedersmedlem

Fel bild som visades men nu är det fixat

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Var?

Finns det någon återförsäljare av kortet i Sverige? Eftersom jag har en Vistadator som vägrar acceptera TV-kort från Hauppauge (testat med 2 stycken PVR-150 och en PVR-500) så låter det här kortet intressant att testa. Jag har letat runt bland mina favoritleverantörer, men det tycks inte finnas hos någon av dem.

/Johan

Permalänk
Medlem

finns ett litet skrivfel på första sidan "Den ena modellen är en extern variant medan den andra är extern."

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Blev verkligen bilden på korten så där dåligt? eller var det jpg-komprimeringen som gjorde det där runt huvudet på kortet?

Permalänk

Re: Var?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppe999
Finns det någon återförsäljare av kortet i Sverige? Eftersom jag har en Vistadator som vägrar acceptera TV-kort från Hauppauge (testat med 2 stycken PVR-150 och en PVR-500) så låter det här kortet intressant att testa. Jag har letat runt bland mina favoritleverantörer, men det tycks inte finnas hos någon av dem.

/Johan

Har inte problem med några av mina hauppauge kort i vista. Dina bör även ha stöd dom med. Kolla på http://www.hauppauge.co.uk/pages/whatsnew/vista.html

I övrigt så är folk inte jätteförtjusta i leadtek's kort pga stabilitet.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Bra att ni kollar in TV kort.
Önskar en fortsättning där Ni kollar TV-kort med plats för programkort.
Vem har bara gratisutbudet ?
Vad finns det egentligen att välja på om man vill ha TV-kort för
betalkanaler ? Är det bara floppy-DTV?
Hur är det med stödet för betalkanaler och mediacenter ?
Och allt tillsammans, betalkanaler, mediacenter och Vista?
Jag vågar inte köpa något innan jag ser att det fungerar.

Om någon annan här kan allt om detta för marknätet så kan ni PM'a mig med vad ni vet fungerar ihop.

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Bra recension! Testa gärna fler TV- kort. Tror att ngt. av dessa kort skulle kunna vara något för mig. Om man kopplar antennsladden till kortet så bör man väl kunna ta in alla kanaler som kommer där genom? Vi har typ 13 kanaler i huset tex. Eurosport? Tacksam för svar!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Min fråga: Stödjer fjärrkontrollen Windows MCE ?

Går det att använda den till menyerna alltså?

Perfekt timing på recensionen i övrigt!
Tackar för det!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Re: Leadtek Winfast DTV2000 H och DTV Dongle

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Den ena modellen är en extern variant medan den andra är extern.

Blev lite fel där? Trevlig artikel annars!

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 2800 || Asus P5B Deluxe || 2048mb Crucial Tenth Anniversary PC5300 @ 1000 4-4-4-12 || MSI 7900GTO @ 700/1700 || Samsung Spinpoint 250gb || NEC 5170 || Antec P180B || Corsair HX520

Permalänk

firedtv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Bra att ni kollar in TV kort.
Önskar en fortsättning där Ni kollar TV-kort med plats för programkort.
Vem har bara gratisutbudet ?
Vad finns det egentligen att välja på om man vill ha TV-kort för
betalkanaler ? Är det bara floppy-DTV?
Hur är det med stödet för betalkanaler och mediacenter ?
Och allt tillsammans, betalkanaler, mediacenter och Vista?
Jag vågar inte köpa något innan jag ser att det fungerar.

Om någon annan här kan allt om detta för marknätet så kan ni PM'a mig med vad ni vet fungerar ihop.

--------------------------------------------------------------------------------
Jodu, kan säga att det enda vettiga är floppy/firedtv till comhem.
Dyrt men jävligt väl fungerande.
Jag köpte min firedtv för ett par månader sedan, kör Vista premium i min mediapc
Har provat diverse andra märken men fy faen, de har varit rena katastrofen, särskilt stödet för hur betaltvkanalerna fungerar, hackiga, buggiga drivers o s v, inga firmwareupdates, jag kan göra listan lång, sedan köpte jag i ren ilska en Firedtv och fick allting att funka felfritt.

tycker Sweclockers borde göra en recenscion av dessa produkter.
Dock gillar jag inte att alla använder net framework, det gör att vissa saker faktiskt blir långsamma tyvärr, har provat lite linuxdistar men inte fått det jag velat ha men säkert många som e nöjda med det, för det fungerade bra faktiskt men jag är ms-fanboy så jag erkänner villligt att jag inte pallade alla besvär och inställningar man behövde göra:)

Visa signatur

DJ

Permalänk
Medlem

Re: Re: Var?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
[B]Har inte problem med några av mina hauppauge kort i vista. Dina bör även ha stöd dom med. Kolla på http://www.hauppauge.co.uk/pages/whatsnew/vista.html

Nej, du har nog rätt i att det inte är TV-korten i sig det är fel på, utan kombinationen med dem och övrig hårdvara (bl.a. ett P5N-SLI moderkort med core 2 duo-processor) som strular. Jag har försökt allt - inkl. de nya drivrutinerna från Hauppauge, pillat i BIOS, bytt PCI-plats m.m.m.m. Nu har jag givit upp och det verkar enklare att prova ett annat TV-kort snarare än att byta ut andra komponenter i datorn eftersom den funkar bra i övrigt.

Min ursprungliga fråga står därmed kvar: Finns det någon svensk ÅF av kortet?

Permalänk
Medlem

Ingen som kan skriva lite program så att USB tv-mottagaren går att använd till en PSP

Permalänk

Den här borde väl gå att använda om man har comhems grundutbud?????
Det kopplar man ju från väggen rakt in i TVn. Så digitala mottagningen sker nån annanstans är det väl bara att söka efter alla kanaler. *TV korkad*

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk

Tips för er som har en vanlig digitalbox; ta kortet med analog ingång och koppla in den till antennutgången på digitalboxen.
Nackdelen är att det blir analogt, dvs inte en chans till surround och att kanalbytet sker via digitalboxen.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Fint att ni tar exempel på TV4s 16:9-sändning, men väljer att visa bilderna i 4:3, resultatet blir sk. "tall screen"

Permalänk
Medlem

Att bildkvaliteten blir detsamma oavsett vilket digitalt TV-kort man använder är inte så konstigt eftersom det är samma insignal som direkt kopieras ner till hårddisken. Det som möjligen kan ge skillnader är vilken MPEG-2 codec som används i datorn (olika medföljande programvaror kan förstås lägga in olika MPEG-2 avkodare så visst kan det bli skillnad så sett).

Däremot kan det skilja hur bra mottagarna är, alltså en mottagare kan ge bild utan störningar och avbrott medans den andra kanske inte ger någon bild alls, eller en bild med artifakter på grund av signalbortfall. Det var den strörsta skillnaden jag märkte när jag uppgraderade mitt digitala tv-kort till firedtv. Med det gamla funkade inte alla kanaler på grund av dålig mottagning men med firedtv går alla kanaler problemfritt.

Jag föreslår att ni testar skillnaderna med att koppla en dämpsats för antennsignalen mellan TV-antenn och TV-kort och vrider ner signalnivån och mäter upp vilket TV-kort som funkar bäst vid svaga signaler.

Självklart skiljer de medföljande programmen också samt drivrutiners stabilitet o.s.v. Ett program som funkar kanonbra för mig är DVBViewer.

Permalänk
Medlem

Den första och fjärde bilden på sida nummer fyra har bytt plats med varandra.

Har inte kommit längre i läsandet än, men detta ser bra ut, hittills

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeNMaX
finns ett litet skrivfel på första sidan "Den ena modellen är en extern variant medan den andra är extern."

Jag ber om ursäkt för att jag missade det i korrekturläsningen. Nu är det fixat.

Permalänk
Medlem

Re: firedtv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne77sthlm
--------------------------------------------------------------------------------
har provat lite linuxdistar men inte fått det jag velat ha men säkert många som e nöjda med det, för det fungerade bra faktiskt men jag är ms-fanboy så jag erkänner villligt att jag inte pallade alla besvär och inställningar man behövde göra:)

en sak slog mig just med det inlägget, varför kunde inte swec skicka ut grejorna till användare av andra system, Linux, Mac etc för en sekundärtest?

eftersom mjukvara inte finns med oftast blir det ju verkligen en hårdvarutest i det fallet. annars tycker jag nästan sidan borde döpas om till Windowsclockers.. =/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag har WinFast usb donglen sen ungefär ett år tillbaka. Måste säga att mottagningen med den lilla teleskopantennen funkar bra för mig, men ibland hackar och gnistrar ljudet.
Ibland händer det ochså att programmet hänger sig när jag byter kanal.
Just nu kör jag med Programmet WinFast PVR2 som har exakt samma style fast den har två knappar mer på kanalväljarens yta. Men jag har fortfarande samma problemer med hackande ljud och att den hänger sig ibland vid kanalbyte. Dock är tv mottagningen väldigt bra (stark och stabil signal)
Men när jag stänger ner programmet och starta det igen så går det bra.
Jobbigt tycker jag var CD-skivan med flashanimerad meny för drivisen och programmet WinFast DTV.
Programmet som fanns på skivan fungerade inte ens när jag installerade det. Det frös efter bara en sekund. Jag ominstallerade minst 5 gånger, men det hjälpte inte.
När jag gick på deras sida funkade inte downloadgrejen så jag fick inte tag i programmet.
Efter ca. 3 timmar hittade jag en lite nyare version av WinFast DTV nånstans på nätet och det funkade direkt.
Kanalsökningen gick hos mig iaf supersnabb, trots att jag inte körde det snabba läget. tog bara några sekunder och jag hade alla 29 kanaler inlagt.
Dock är sorteringen jobbig.
Man kan inte markera flera kanaler på en gång och flytta upp eller ner dom i listan eller radera dom om man så vill.
Så jag var tvungen och ta bort minst 30 radiokanaler ur listan en efter en som skräpade full min kanallista (jag tycker inte om och lyssna på radio).
Om man inte tar bort dom, så behöver man scrolla upp listan varje gång tills man kommer fram till tv kanalerna. Fönstret som kanallistan öppnas i har en viss storlek och utöver den får man scrolla.
Men annars har jag ett bra intryck av usb donglen.

@AndreaX :
Jag körde Kubuntu 7.04 som live på min dator och den hittade inte ens usb donglen. hur det står till med drivisar eller programm till linux för just dom två modeller vet jag inte.
men jag vill kolla upp det för jag ska bygga en dator till som htpc med dualboot Kubuntu/Windows XP

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
[B] Att bildkvaliteten blir detsamma oavsett vilket digitalt TV-kort man använder är inte så konstigt eftersom det är samma insignal som direkt kopieras ner till hårddisken. Det som möjligen kan ge skillnader är vilken MPEG-2 codec som används i datorn (olika medföljande programvaror kan förstås lägga in olika MPEG-2 avkodare så visst kan det bli skillnad så sett).

Olika kort ger väldigt olika kvalitet så klart det inte är samma sak. Många utnyttjar tex inte avkodning på hårdvarunivå medans andra gör det.

En viktig sak som ni kanske missat (lite osäker på om jag eller ni missade det) är att kolla CPU belastning vid uppspelning. Detta är för många avgörande och det kan krävas ganska nya prylar för att rodda ett dåligt tv-kort.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Bra att ni kollar in TV kort.
Önskar en fortsättning där Ni kollar TV-kort med plats för programkort.
Vem har bara gratisutbudet ?
Vad finns det egentligen att välja på om man vill ha TV-kort för
betalkanaler ? Är det bara floppy-DTV?
Hur är det med stödet för betalkanaler och mediacenter ?
Och allt tillsammans, betalkanaler, mediacenter och Vista?
Jag vågar inte köpa något innan jag ser att det fungerar.

Om någon annan här kan allt om detta för marknätet så kan ni PM'a mig med vad ni vet fungerar ihop.

håller med till 100%

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag föreslår att ni testar skillnaderna med att koppla en dämpsats för antennsignalen mellan TV-antenn och TV-kort och vrider ner signalnivån och mäter upp vilket TV-kort som funkar bäst vid svaga signaler.

Ett mycket bra förslag! Jag befinner mig ofta där mottagningen är lite si & så varför jag är en av dem som är mycket intresserad av mottagarförmågan.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Det här var ett test jag väntat på. Leadtek har haft låga priser på sina tv-kort i jämförelse med en del konkurenter. Och för mig var det intressant att dongle var så pass bra, bara skönt att slippa instickningskort i datorn. Har massor med usb-anslutningar men nu för tiden är det ont om pci-platserna. Får kanske bli en tv-dongle då jag ändå inte behöver extra ingångar, funktioner etc.

Permalänk
Medlem

Tack! Har saknat just denna test,nu har jag ett bra tips för nästa inköp av tv-kort.Lite rörig rapport med båda "i" varandra,varit enklare att läsa om de var varförsig.Men resultatet blir det samma ändå,toppbetyg!

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Vilka butiker saluför detta kort? Det finns inte med på prisjakt.nu och jag hittar det inte på de stora nätbutikerna? Jag tänker på DTV 2000 H.

Edit: Google hittar inte en enda se-adress med det här kortet.

Permalänk
Medlem

Varför missar alla TV-kortstest som jag hittar inspelningsdelen??

Hur bra funkar korten i att spela in? Går det ens avända datorn medans man spelar in? Går det spela in på fler kanaler än en? Går det titta på en kanal och spela in på en annan?

Är det kanske bara jag som är tappad bakom flötet och att svaren på dessa frågor är självklara? Kan ju säga att jag aldrig ägt ett TV-kort, eller petat på ett, men däremot är jag sugen på ett....

Permalänk

Är "cable" ingången en vanlig analog tv ingång eller?