Ett brett miljöinitiativ skapas

Permalänk
Melding Plague

Ett brett miljöinitiativ skapas

Flera stora företag har i dagarna tillkännagivit initiativet "Climate Savers Computing" som kommer formas inom de närmsta veckorna men redan stöds av företag som Intel, Google, AMD, Sun, HP, Dell samt Microsoft.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

=o
Det är ju bra

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Avstängd

gött>>!

Visa signatur

•Alienware: Q9450 @ CoolIT-FreeZone, HD2900XT, Blitz Formula, Crucial Ballistix 8500(old rev), Raptor 36GB 16mb+560GB, Hipro5 PSU
•Lian-Li + VappoLS: E6300, P5B, 2GB KHX 800mhz CL4, X1600XT, Hiper 580w Modular
•Lanbox Lite All @ H2O: P4 CedarMill @3,2Ghz, GA-G33M-DS2R, 2GB-667mhz, 7300GS Passiv, 320GB, Hiper530w

Permalänk

Som jag förstår så är det mål att nå.

Inte en aktiv handlingsplan som de måste leva upp till ifrån dag 1?

Klok PR-firma som ligger bakom!

Permalänk
Medlem

hursomhelst, allt som är strömsnålare är bättre för oss!

spelar ingen roll om det är lag, huvudsaken dom GÖR NÅTT. (ursäktar caps.)

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Intressant att det fokuseras så tungt på nätagg... Intel, AMD, Google och de andra producerar ju jättemånga sånna.
Det vore ju hemskt om de skulle behöva göra sina egna produkter effektivare även under belastning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
hursomhelst, allt som är strömsnålare är bättre för oss!

spelar ingen roll om det är lag, huvudsaken dom GÖR NÅTT. (ursäktar caps.)

Med tanke på alla tidigare miljöutspel så är det mer att lova de skall göra något fram tills om några år. Det är ju inte så att de aktivt ser till att plocka bort produkter som är miljöfarliga.

Så helt enkelt. En PR-byrå som fått betalt för att förbättra miljösynen på företagen.

Gäller att se bakom de fina orden med!

Permalänk
Medlem

Hej och hå.. orkar inte ens kolla siten, får görat imorgon..
Lät som ett bra initiativ, men ändrade mig ganska snabbt och kom snabbt fram till att 50 miljoner ton är inte så mycket, inte 5,5 miljarder i energikostnader.
Och vad ska Microsoft göra? Skrota DRM? Ha!
Vad ska Intel och AMD göra? Gå på samma spår som VIA? :S

Jaja, uppnår alla målen så är det ju bra, inget mer.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

en gnutta hopp moderjord får men blev totalt lurad av pengaguden som stampar och slår, på moderjord river djupa sår.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Det intressanta är att både företag och privatpersoner kan gå med i initiativet, det finns även ett gratisalternativ för de som inte kan tänka sig bidra med pengar till initiativet.

Bara jag som inte förstår?
Borde kanske kolla länken men har inte tid nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delreich
Intressant att det fokuseras så tungt på nätagg... Intel, AMD, Google och de andra producerar ju jättemånga sånna.
Det vore ju hemskt om de skulle behöva göra sina egna produkter effektivare även under belastning.

Fick du det från deras hemsida eller att swecs nyhet tog det som exempel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fick du det från deras hemsida eller att swecs nyhet tog det som exempel?

Från initiavtivets FAQ:

Citat:

The Initiative’s standard for these machines, which takes effect in July 2007, requires power supplies to be at least 80% efficient for most of their load range. It also puts limits on the energy used by devices when inactive, and requires systems to be shipped with power-management features enabled.

De planerade skärpningarna av kraven verkar även de bara röra PSUs. Att spänningsregulering på exempelvis moderkort spelar roll nämns endast i en fotnot.

I och för sig så använder Google med flera en hel del datorer och kan påverka med korrekta val där, men det känns fortfarande lite fegt att inte sätta upp mål vid belastning även för komponenter annat än nätagg.

Permalänk

betyder detta högre kostnader för konsumenter?
Inte för att jag har något emot att betala mer för miljön...men jag bara undrar.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
betyder detta högre kostnader för konsumenter?
Inte för att jag har något emot att betala mer för miljön...men jag bara undrar.

Det gör det säkert!

Permalänk
Medlem

synd att nått så bra verkar bli nått så dåligt.. tänk er bästa möjliga läget, ett nytt flaggskeppsgrafikkort från amdati som inte behöver extra ström ens som på den gamla goda tiden..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Väldigt trevligt!
Synd att detta inte gjorts tidigare dock.

Jag hoppas att nätaggregats-tillverkare går med i detta initiativ och lägger mer pengar på R&D.

Seasonic har ett på 88% nätagg. Om alla samarbetar så klarar det nog lätt 90%.

Det borde införas lag på att alla datorer som säljs måste ha ett nätaggregat med minst 80% energi effektivitet.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Det borde införas lag på att alla datorer som säljs måste ha ett nätaggregat med minst 80% energi effektivitet.

för att??

Det här är ju bara ett PR jippo som går över om några månader.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
för att??

Det här är ju bara ett PR jippo som går över om några månader.

Många som inte ser det.

Samma sak med det som de lovar Greenpeace. Det är mål om x antal år som de inte är tvingade att leva upp till.

Teater på hög nivå är det!