Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007

RAM MINNEN; 2 olika ?

Tjena, har 2 gig ram i min burk nu , 2 X 1024 av något märke som inte säljs i vanliga affärer. Jag vet att det blir stabilare när man använder ram av samma märke. Men tänkte köpa 1 gig ram till av märket corsair. Så frågan är hur ostabilt kmr det bli? är det bättre att bara behålla mina 2 gig ram eller kommer det inte spela så stor roll om det inte är av samma märke?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2007

Jag undrar samma sak. Jag har 2 Corsair 1024MB 667Mhz minnen i burken. När jag får lön nästa månad vill jag köpa en GB RAM till. På datorbutiken kan man inte köpa Corsair 1GB, bara 2x512. Jag vill inte köpa 2x512 eftersom jag inte vill ta upp alla fyra minnesplatser på moderkortet. Kan jag köpa 1GB Kingston 667Mhz istället. Blir det sämre?

Ursäkta att jag stjäl den här tråden, men det är i princip samma fråga som trådskaparens. Kan man ha minnen av 2 olika tillverkare, eller blir det instabilt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jun 2007

Tydligen ingen som kan svara på frågan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Två eller fyra minnesmoduler ger dual channel om det är likadana par och placerade korrekt, tre st ger ej dual channel. 2*1024+2*512 ger dual channel, 3*1024 ger ej dual channel.
Att gå från 2048MB i dual channel till 3072MB ej dual channel ger i de flesta fall sämre prestanda. Använd aktivitetshanteraren för att se hur mycket minne just du använder större delen av tiden vid datorn. Endast när minnesanvändningen är över 2GB kommer det bli bättre i och med att swappande undviks. Vid lägre minnesanvändning förlorar man på den halverade minnesbandbredden.

Det förekommer att moderkort inte trivs med olika fabrikat av minnen, men för det mesta har det ingen märkbar betydelse.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Två eller fyra minnesmoduler ger dual channel om det är likadana par och placerade korrekt, tre st ger ej dual channel. 2*1024+2*512 ger dual channel, 3*1024 ger ej dual channel.
Att gå från 2048MB i dual channel till 3072MB ej dual channel ger i de flesta fall sämre prestanda. Använd aktivitetshanteraren för att se hur mycket minne just du använder större delen av tiden vid datorn. Endast när minnesanvändningen är över 2GB kommer det bli bättre i och med att swappande undviks. Vid lägre minnesanvändning förlorar man på den halverade minnesbandbredden.

Det förekommer att moderkort inte trivs med olika fabrikat av minnen, men för det mesta har det ingen märkbar betydelse.

Tack för ett mycket bra svar!

När vi snackar dual-channel kan jag passa på och fråga vad det är för något och hur det påverkar datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Dual channel innebär att 2 st minnesmoduler körs parallellt, vilket i praktiken ger samma effekt som om 1 minnesmodul som körts i dubbla hastigheten.

Eftersom dagens processorer är betydligt snabbare än minne kommer processorn spenderar en del av sin tid på att vänta på minnet, och denna väntan minskar med dual channel. Man får alltså en snabbare dator.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2007

Hmm, jag har två st 1024MB Corsair 667Mhz minnen. Jag tänkte prova på lite överklockning nu. Betyder det att jag kan räkna med att minnena körs i 667+667Mhz? Ökar det överklockningsmöjligheterna om man kör dual-channel? Kan jag ha en högra FSB om jag kör minnena i dual-channel?