Permalänk

Hur ser 128GB RAM ut egentligen?...

Skryter du också om din Alienware med 4GB RAM eller Mac Pro med 16GB RAM?... nåja, flytta på dig, för det är ingenting jämfört med det här monstret från Xenon Systems med sina 128GB RAM. Byggd för Monash Cluster Computing gruppen.

Den kör med 8 stycken dualcore AMD Opteron på 2.8 GHz som ligger nergrävda under oändliga rader av RAM minnen. Bara tanken att ha 128GB rätt under skrivbordet är svindlande. Men det kanske inte är någon bra idé då den väsnas jävligt mycket. Men å andra sidan, vem vill sova när man har ett sånt här monster hemma?!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Wow!
Trevlig maskin.
Men kanske borde köra IBM POWER eller Sun UltraSPARC kanske?

BlueGene, det är grejer det!
Över hundratusen processorer.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Räknade ut att varje bank som finns 8st har 8 slots fyllda.
64stickor x 2GB ser det ut som. Såg så jäkla många ut först att kändes som stickorna var små, 2GB styck är dom då.
Ramminnena är ju billiga nu så varför inte?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

Ja, det ser ut att vara 2GB moduler. Men de är ju inte billiga... man kan säga att RAM minnen är billiga idag, men imorgon är de billigare! Med andra ord är de inte alls billiga idag! Det beror allt på hur man jämför dagspriset. Jag har nu suttit och försökt få ihop motsvarande konfiguration på Komplett... men det blev aldrig Komplett (lustigt att det heter komplett.se då). Men 64 stycken 2GB DDR2 minnen från Crucial kostade lite drygt 121'000 kr. Det är inga minisummor minsann. Hela systemet går väl löst på ~ 280'000 kr kan jag tänka mig.

Men åtminstone jag skulle säkerligen aldrig mer behöva köpa stationär dator igen om jag hade en sån där bamse. Frågan är bara vad jag skulle använda all den prestandan till... kanske analysera data från radio/rymdteleskop och spana efter utomjordingar eller söka bot på cancern... kanske en och annan omgång av Quake och dylikt... nja, det känns lite väl overkill, en super hyper overkill... åtminstone för mig.

Jodå, jag skulle ändå försöka installera Windows på den!

Blue Gene, Deep Blue och allt vad det heter... det ska vi inte ens tala om. Det här är tillräckligt stort, utrymmekrävande, och slagkraftigt, och inte minst dyrt för den vanliga Svensson. Möjligen en realistisk dröm för den nypensionerade Persson. Men det förblir bara en dröm för de flesta. Men vem vet hur datorerna ser ut om 10 år... då kanske en sån här bamse finns på var mans kontor och i hemmen. Men vid den tiden finns det ännu kraftfullare maskiner.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Klart du ska installera Windows. Enda Win som lär funka med den mängden ram är väl DataCenter Edition 64bitars.
32Kärnan vill ja minnas klarar bara 64GB minne.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Avstängd

Tänk på att det nog är ECC minnen som den kör, så det blir nog dyrare än så.

Windows?
Knappast.
Man kör nog Linux, Solaris eller Plan 9.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Ja, det var ett par ECC minnen jag jämförde på Komplett.

I fråga om OS så lägger jag min röst på Linux!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag gissar på Windows Me ?

Win32 kärnan klara väll inte äns 4gb väll? Eller har jag hört fel?

En rätt ok surfdator?

Visa signatur

GAH

Permalänk
Medlem

Vilket 64bitars operativ som helst klarar 128gb minne utan problem, jag läste någonstans att ett 64 bitars system teoretiskt klarar typ 128+Tb minne om det inte nu va mer den klarade, jag skulle vilja se det moderkortet.

Permalänk
Medlem

Finfint, frågan är vilken tillämpning som använder såpass mycket RAM

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

till vista

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Finfint, frågan är vilken tillämpning som använder såpass mycket RAM

Spela spel under vista.

Permalänk
Medlem

Spel server ? :P. En riktigt fet sådan kan jag tänka mig

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Spela spel under vista.

Till Vista kan det ju behövas med dess "Superfetcher" vad man nu skall med det till. Vista, bara för att tjäna pengar...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]