Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Jun 2007

närmaste framtiden

Min nuvarande dator börjar bli gammal.. Både grafik och CPU tillverkare släpper ju nya teknologier med jämna mellanrum under året.. Det var ett tag sedan jag var inne i svängen så jag tänkte höra mig för när det e strategiskt vettigt att köpa nytt ?

Jag vet, det kommer ju nya prylar hela tiden och all hårdvara blir gammal men om nån har koll på om det är något stort på gång inom det närmsta halvåret så kankse man ska vänta med att köpa nytt - jag har inte direkt brottom men det skulle va skönt med en ny burk.

Jag har hört rykten om DX10 stöd i gfx kort - kommande 4kärninga processorer etc (2 är väl i ropet nu?). Spel som Quakewars , crysis etc lär ju kräva en del. Jag kommer använda datorn till spel(=gfxkrävande) samt musikproduktion(=cpukrävande). Vad jag vet så är det väl inte mkt nu som stödjer dx10 - man kasnke ska vänta o se så slipper man få måndagsexemplaren av de första korten som i vanlig ordning nästan brinner upp av hetta innan teknologin satt sig.

Är jag helt ute o cyklar i mina tankegångar - någon som kan ge nåt tips eller råd. Täntke börja nu att lusläsa anandtech och tomshardware sidorna.. Tips på liknande informationskällor tas tacksamt emot.

Hoppas jag inte låter alltför vimsig

edit: pris e lite skitsamma, har stålar

BURK: Intel Core i7 3770K@4,2Ghz, ASUS P8Z77-V DELUXE, G.SKILL Ares 32GB@1866MHz, 2xASUS GeForce GTX 670 2MB DirectCUII, Fractal Design Define R4 Black, 3xEizo FlexScan EV2736W 27"@2560x1440, Noctua NH-D14 SE2011, BeQuiet Dark Power Pro 10 850W, 4TB Storage (SSD/HDD+SSD Cache)
NAS: QNAP TS-559 PRO+ Turbo NAS, 5 x Western Digital Red 3TB @ RAID5 = 11TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2007

Geforce 8000 serien har stöd för DX10. Finns quad core processorer av Intel redan, lite dyra än så länge men om pris kvittar spelar det ingen roll.

Ett GF 8800GTX eller Ultra, en Intel Q6600 Quad Core, 4GB DDR2 1066 RAM och ett Asus P5K Deluxe iP35 mobo eller liknande skulle jag köra på om priset inte var så noga. Processorn kommer dock att bli mycket billigare snart då Intel sänker priset. DDR3 finns ingen anledning att köra på än efter vad jag läst och att köra med 2 grafikkort verkar inte heller vara värt besväret/priset. Skulle väl gå på runt 15000 för mobo+cpu+gpu+ram.