Core 2 Duo E6750 testad

Permalänk
Melding Plague

Core 2 Duo E6750 testad

För ungefär ett år sedan lanserade Intel Core 2 Duo-processorerna vilka var ett stort steg framåt prestandamässigt. Dock har det inte hänt särskilt mycket mer än att ett par fyrkärniga processorer har introducerats. På Techreport har man nu fått tag på den nya processorn Core 2 Duo E6750 som ska lanseras senare i år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

1333MHz FSB var ju en ganska stor flopp.
För övrigt så var det lite overkill test, tycker dom borde lägga tid på att köpa ett bättre kort än 7900 GTX och sätta in det.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Avstängd

Väldigt bra att de även testar prestanda per watt och energiförbrukning undersöks.

Jag tycker att fyrkärninga processor fortfarande är för dyra.

Ser fram emot Penryn på 45nm och 35w TDP.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

yep, väntar så gärna på de nya penryn och yorkfield speciellt.. mmm..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
1333MHz FSB var ju en ganska stor flopp.
För övrigt så var det lite overkill test, tycker dom borde lägga tid på att köpa ett bättre kort än 7900 GTX och sätta in det.

Byta grafikort ger inget i en CPU review.

----

Skall bli intressant och se om 1333MHz buss ger mer på en quad core.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
1333MHz FSB var ju en ganska stor flopp.
För övrigt så var det lite overkill test, tycker dom borde lägga tid på att köpa ett bättre kort än 7900 GTX och sätta in det.

Kan aldrig bli overkill när det gäller tester, var glad att det finns några få sidor som kan och gör riktiga seriösa tester som t ex techreport gör.
1333MHz FSB har väl aldrig någon sagt att det skulle ge någon större prestandaboost heller annars? Var inte särskilt oväntat resultat skulle jag säga.

Intressanta är ju att denna drar mer ström med speedstep dock. Troligtvis mer svåröverklockad pga den lägre multipliern också.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Byta grafikort ger inget i en CPU review.

----

Skall bli intressant och se om 1333MHz buss ger mer på en quad core.

Jag vet att testet är på en CPU men dom testar spel = flaskhals.
Lika bra att lägga in ett 8800GTX to be on the safe side. Eller menar du att resultatet varit det samma iaf de hade haft ett x300 i speccsen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Kan aldrig bli overkill när det gäller tester, var glad att det finns några få sidor som kan och gör riktiga seriösa tester som t ex techreport gör.
1333MHz FSB har väl aldrig någon sagt att det skulle ge någon större prestandaboost heller annars? Var inte särskilt oväntat resultat skulle jag säga.

Intressanta är ju att denna drar mer ström med speedstep dock. Troligtvis mer svåröverklockad pga den lägre multipliern också.

Cinebench, Sandra et.c visar logiskt nog på samma sak, varför överdriva? Klart jag gillar noggranna tester men detta är overkill.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

på min socket A processor så ger en fsb ökning från 133 till 200 mhz ganska stor prestandavinst (sänker mutiplern, så original är 2ghz och överklockad 2.2, 10% överklock men 20% snabbare super-pi tid)

Visa signatur
Permalänk

Tja, undra vad priset kommer att hamna på dom nya. Ryktena har ju gått och att en Quad ska kosta cirkus 2500 kr. Det hade ju vart nice. Då kanske denna ligger på 1200 kr eller dylikt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Håller med om vad som skrivs i sammanfattningen (det jag börjar läsa och ibland endast läser i dessa tester).

"The E6750's one weakness here is its inability to drop its multiplier below 6X. That's a bit of a step backward on the idle power efficiency front"

Varför är det svårt att få en lägre multipel?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

När kommer Quad's gå ner i pris ?

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk

Jag vet inte vad ni tycker, men det känns som om att Intel håller på med samma sak som de gjorde med P4:orna. De bara fiser ut nya processorer där de ändrar busshastighet osv. Jag vill se nya quads eller kanske en riktig octa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Jag vet inte vad ni tycker, men det känns som om att Intel håller på med samma sak som de gjorde med P4:orna. De bara fiser ut nya processorer där de ändrar busshastighet osv. Jag vill se nya quads eller kanske en riktig octa

Har du användning av fler än två kärnor? Knappast. Quadcore finns där ute bara för de som jobbar med mjukvara med stöd för flera kärnor. Du får ingen nytta av såna cpus i varken OS eller spel än så länge så ren slösseri med pengar just nu iaf. Dock om quadcore sänks i pris till under 3000kr så lär många ta den för att vara "framtidssäkra" :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Har du användning av fler än två kärnor? Knappast. Quadcore finns där ute bara för de som jobbar med mjukvara med stöd för flera kärnor. Du får ingen nytta av såna cpus i varken OS eller spel än så länge så ren slösseri med pengar just nu iaf. Dock om quadcore sänks i pris till under 3000kr så lär många ta den för att vara "framtidssäkra" :).

Jag funderar helt seriöst på att köpa en trots att jag tror att cpu:n på min burk kommer att hålla ett par år till. För direkt det blir riktigt stöd för flera processorer i spel så kommer en dual-core att få problem.

Och jag vill slippa köpa nya minnen och moderkort så jag måste ha en quad innan det byts till ddr3 och en ny sockel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Jag funderar helt seriöst på att köpa en trots att jag tror att cpu:n på min burk kommer att hålla ett par år till. För direkt det blir riktigt stöd för flera processorer i spel så kommer en dual-core att få problem.

Och jag vill slippa köpa nya minnen och moderkort så jag måste ha en quad innan det byts till ddr3 och en ny sockel.

Varför inte lägga pengarna på ett nytt grafikkort istället? Då får du prestandaboost direkt, och du är mer framtidssäker med dx10 stöd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Har du användning av fler än två kärnor? Knappast. Quadcore finns där ute bara för de som jobbar med mjukvara med stöd för flera kärnor. Du får ingen nytta av såna cpus i varken OS eller spel än så länge så ren slösseri med pengar just nu iaf. Dock om quadcore sänks i pris till under 3000kr så lär många ta den för att vara "framtidssäkra" :).

Läs hela artikeln på techreport innan du börjar glappa,där är ju redan med3(4) spel i testen som klarar multicore och quad,skoj att folk läser innan dom svarar.....men det är ju som vanligt,läser man inte hela artikeln eller testet innan man svarar så tycker jag att man skall sluta yttra sig:-))
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

en helt annan fråga som har med att min E6700 går i 2 x 1,6Ghz istället för 2x2,67Ghz. Jag vet att det är speedstepping för att spara ström men hur vet jag att multipeln aktiveras från 6x till 10x när jag t ex spelar? Är det fortfarande 6x? Jag vill helst inte gå in i bios och ändra till 10x ty då drar skiten mer ström och alstrar högre temperatur. I windows duger 6x mer än väl.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Varför inte lägga pengarna på ett nytt grafikkort istället? Då får du prestandaboost direkt, och du är mer framtidssäker med dx10 stöd.

Det blir ett nytt grafikkort också i höst/vinter någon gång.

Permalänk

Inte oväntat, nå de kommer åtminstonde bli billigare än vad föregångarna idag kostar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Har du användning av fler än två kärnor? Knappast. Quadcore finns där ute bara för de som jobbar med mjukvara med stöd för flera kärnor. Du får ingen nytta av såna cpus i varken OS eller spel än så länge så ren slösseri med pengar just nu iaf. Dock om quadcore sänks i pris till under 3000kr så lär många ta den för att vara "framtidssäkra" :).

Man kanske arbetar med flera applikationer samtidigt...
Nå jag tycker Intels nuvarande Quadcore är så förbaskat varma, så jag kommer nöja mig med en dualcore. ( jag tror ej att jag kan vänta tills de riktiga quadcores kommer)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
en helt annan fråga som har med att min E6700 går i 2 x 1,6Ghz istället för 2x2,67Ghz. Jag vet att det är speedstepping för att spara ström men hur vet jag att multipeln aktiveras från 6x till 10x när jag t ex spelar? Är det fortfarande 6x? Jag vill helst inte gå in i bios och ändra till 10x ty då drar skiten mer ström och alstrar högre temperatur. I windows duger 6x mer än väl.

Sen drar väl knappast ditt system nån ström alls med ditt 7600Gt eller?
Det är ju knappast ett strömhungrigt kort även om du spelar....

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Denna processor verkar kunna vara intressant endå då den använder sig an den nya g0 steppingen. Den ska enligt flera tester klocka sjukt bra.

Titta på detta test till exempel, här får de upp den i 3,9 Ghz på stock-kylaren.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju nämna att det är ungefär 6 andra siter som gör previews på xx50 testerna. Bla. Anandtech. Techreports är faktiskt det sämsta testet. De har visat sig klocka riktigt bra faktiskt, trots den lite högre strömförbrukningen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
När kommer Quad's gå ner i pris ?

22 juli

//rillo

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Sen drar väl knappast ditt system nån ström alls med ditt 7600Gt eller?
Det är ju knappast ett strömhungrigt kort även om du spelar....

Du har rätt att den drar löjligt lite ström(är dessutom uppe i 60 grader i load så svalt är det också). Jag undrade om 6 x multipeln växlar automatiskt till 10 x vid belastning eller måste jag ändra det manuellt i bios när jag behöver det?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Du har rätt att den drar löjligt lite ström(är dessutom uppe i 60 grader i load så svalt är det också). Jag undrade om 6 x multipeln växlar automatiskt till 10 x vid belastning eller måste jag ändra det manuellt i bios när jag behöver det?

Kör CPU-burn eller liknande och kolla då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Du har rätt att den drar löjligt lite ström(är dessutom uppe i 60 grader i load så svalt är det också). Jag undrade om 6 x multipeln växlar automatiskt till 10 x vid belastning eller måste jag ändra det manuellt i bios när jag behöver det?

Om det inte är ngt helt tokigt så funkar det så att den ökar ändrar multipeln själv vid belsastning. Ladda ned CPU-Z eller liknande så ser du om den gör det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

sååå den här är fortfrande inte byggd på 45 mn?? då är det väl en penryn,, eller kanske inte.. hmmm penryn skulle ligga på 40 tdp.. när kommer den då?
nej , ser nu 65 tdp samt är den fortfarande byggd på 65mn, jag skulle avvakta..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Jag funderar helt seriöst på att köpa en trots att jag tror att cpu:n på min burk kommer att hålla ett par år till. För direkt det blir riktigt stöd för flera processorer i spel så kommer en dual-core att få problem.

Och jag vill slippa köpa nya minnen och moderkort så jag måste ha en quad innan det byts till ddr3 och en ny sockel.

problem? den kommer väl förmodligen gå mycket hårdare då det blir riktigt stöd?!
visst quad blir ju då säkert mycket bättre men Dualcore måste ju också bli mycket bättre!

dock tror jag detta dröjjer ett tag till tyvärr, var ju flera år sedan dualcore kom och jag tycker inte det har hänt så mycket på spelfronten iaf.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!