Nya detaljer kring buggar i Intels Core 2-processorer

Permalänk
Melding Plague

Nya detaljer kring buggar i Intels Core 2-processorer

Sedan Microsoft släppt en microcode-uppdatering till Windows-datorer med Core 2-processor har spekulationerna flödat på nätet. Först ut med en grundlig redogörelse är OpenBSD-grundaren Theo de Raadt, som på en e-postlista för utvecklare reder upp en del av frågetecknen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Iofs trodde jag det handlade om core duo processorer, står så på sidan. Fast de kanske är så lika att det gäller c2d också.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas att det är åtgärdat av Intel till lanseringen av nya processorer nu om några veckor.

Permalänk
Medlem

ja det var ju en diger lista med mycket röda siffror, men är den onormalt allvarlig egentligen?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja det var ju en diger lista med mycket röda siffror, men är den onormalt allvarlig egentligen?

Jämför vi mot pentium-buggen så är listan inte så farlig. Det är värst för utvecklare. Men det känns ändå inte bra att bygga en dator på en plattform som är "inherently" osäker, ingen bra utgångspunkt helt enkelt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är en kombination av att processorerna blir komplexare & att man blir bättre på att hitta buggarna.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Herr Torvalds har sagt sitt här . Intressant läsning i övriga kommentarer också.

Visst är det lite som xphaze säger men jag tycker att det gjorts för stor sak av hela kakan, troligtvis för att det handlar om Great Satan of Semiconductors (INTC), © The Inq.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

tja ska vi analysera vartenda bugg på listan och posta våra egna erfarenheter och roliga anekdoter om dessa buggar, eller?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Aldrig varit med om att en processor (i ett system, alltså tillsammans och med hela systemet) buggat sig. Det skulle varit något jag inte visste om för ett par år sedan isf, men annars aldrig varit med om eller hört om någon som haft någon kompis som haft en hund som tillhört en före detta äkta make som har en kusin som nyss fått barn som har en far som dricker med grannen som äter på restaurang som har en ägare som känner en tant som spelar bingo som anordnas av någon som har en pyssling som städar åt en annan tant som har en son som fått veta att processorn har buggat sig, eller något kring det av det jag hittar i listan.
Men jag klagar inte alls över preventiva medel sätts in i någon som helst tid.

Vad var/är Pentium-buggen för något btw? (googlar nu + wikipedia men frågar ändå)

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

Vad var/är Pentium-buggen för något btw? (googlar nu + wikipedia men frågar ändå)

hehe roligt inlägg by the way.

Jag tror Pentium-buggen är en dansform där frekvensen i steginsättningen ökar hela tiden för att imponera på andra danspartners trots att dansen rent tekniskt bara blir marginellt mer avancerat;)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Klockrent!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Aldrig varit med om att en processor (i ett system, alltså tillsammans och med hela systemet) buggat sig. Det skulle varit något jag inte visste om för ett par år sedan isf, men annars aldrig varit med om eller hört om någon som haft någon kompis som haft en hund som tillhört en före detta äkta make som har en kusin som nyss fått barn som har en far som dricker med grannen som äter på restaurang som har en ägare som känner en tant som spelar bingo som anordnas av någon som har en pyssling som städar åt en annan tant som har en son som fått veta att processorn har buggat sig, eller något kring det av det jag hittar i listan.
Men jag klagar inte alls över preventiva medel sätts in i någon som helst tid.

Vad var/är Pentium-buggen för något btw? (googlar nu + wikipedia men frågar ändå)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_bug

Så svårt var det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jämför vi mot pentium-buggen så är listan inte så farlig. Det är värst för utvecklare. Men det känns ändå inte bra att bygga en dator på en plattform som är "inherently" osäker, ingen bra utgångspunkt helt enkelt.

kanske kan det iaf sporra utvecklingen av bättre kod. *känner mig lite frireligös idag tror jag*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad

Jag tror Pentium-buggen är en dansform där frekvensen i steginsättningen ökar hela tiden för att imponera på andra danspartners trots att dansen rent tekniskt bara blir marginellt mer avancerat;)

quoted for truth.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Oj ingen som skyllt detta på MS eller Bill Gates personligen än. Men folket unde 18 här på forumet sover väl just nu

Patchen rör C2D oxå, det klargjordes för redan 2 veckor sedan för de som undrar.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jahaja, då blir det till att köra med AMD i fortsättningen då.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Iofs trodde jag det handlade om core duo processorer, står så på sidan. Fast de kanske är så lika att det gäller c2d också.

finns det flera modeller? trodde alla intels processorer som gjorts det senaste året hette core duo...? eller? och vad e så fall skillnaden?

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Inaktiv

är det intel C2D eller core duo? för i min laptop sitter det en core duo...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
är det intel C2D eller core duo? för i min laptop sitter det en core duo...

Gäller båda om jag läst rätt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kom ihåg då tidigare Pentium räknade fel i Excel, såg aldrig det själv men folk var inge glada över det.

Permalänk
Medlem

Theo kan man alltid lita på.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

SecuriTeam (http://blogs.securiteam.com/index.php/archives/941) skriver följande:

"We learned that the affected CPUs are the Core 2 Duo E4000/E6000, Core 2 Quad Q6600, Core 2 Xtreme QX6800, QX6700 and QX6800.

In the mobile world, people with the Core 2 Duo T5000 and T7000 need to visit Microsoft’s site, while the server guys will want to use motherboard BIOSes if they do not rely on Microsoft Windows operating systems."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Gäller båda om jag läst rätt.

är inte core duo och C2D samma sak?? vad e skillnaden??

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redmac
är inte core duo och C2D samma sak?? vad e skillnaden??

Core Duo är första "generationen", Core 2 Duo (eller C2D) är andra "generationen", ungefär som Pentium och Pentium II.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Finns mikrokoden bara att ladda ner på microsofts sida? Kunde vara fint för folk som kör linux att patcha cpun också.

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Jahaja, då blir det till att köra med AMD i fortsättningen då.

För att AMD skapar buggfria cpuer eller? De har minst lika mycket buggar i sina cpuer.

Permalänk
Medlem