3/4-pins fläktkontakten på moderkortet

Permalänk
Medlem

3/4-pins fläktkontakten på moderkortet

Har hört att moderkortet kan kortslutas om man kopplar 4-pins processorfläktkontakten in i en 3-pins chassifläktkontakt, eller kanske är det tvärtom. Stämmer detta, och isf, vad beror det på?

Har för mig att jag råkat koppla så någon gång (tänkte att den sista "pinnen" kanske inte behövs) men såvitt jag vet skadades ingenting.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem

Att det skulle bli kortis tror jag bara är snack. I en 4-pins molex-kontakt finns +5V (röd), +12V (gul) och jord (svart). En fläkt med 3-pins-kontakten använder oftast 12v (gul), jord (svart) och en tredje ledare för en sensor, typ rotationshastigheten på fläkten (så du ser RPM i BIOS t.ex.).

Följaktligen borde det gå hur bra som helst att köra en fläkt med en molex konverterad till 3-pin.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Molex? Nej nej, jag snackar om 3/4-pins fläktkontakterna på moderkortet, inte molex.

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes