Kd-medlem: Förbjud våldsamma datorspel

Permalänk
Melding Plague

Kd-medlem: Förbjud våldsamma datorspel

Kristdemokraterna diskuterar ett förbud mot våldsamma datorspel. Anders Bergsten (kd) säger att det är viktigt att sända en signal att man inte uppmuntrar mord, inte ens i spelform.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Glömsk

Tack Haffe för tipset!

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Borde va 18års gräns på alla spel som har grövre våld i sig som är mer eller mindre verklighets trogna.

Permalänk
Medlem

Nej men "åldersgränserna" borde följas enligt lag. T.ex är man 10 kan man inte gå och köpa cs eftersom det är 12 årsgräns (eller?).

Permalänk
Moderator
Testpilot

Skärpt kontroll av åldersgränser vore ju önskvärt, annars tycker jag det är föräldrarnas ansvar att reglera vad ungarna spelar och inte spelar.

Men att förbjuda det är rent nonsens. Jag som vuxen väljer själv om jag vill slå ihjäl folk i spel. Precis såsom jag väljer att titta på ultra våldsamma filmer om jag nu känner för det.

Alltså ärligt talat vart går gränsen på det här kontrollsamhället?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Spel har ju åldergränser idag, jag säga att det är föräldrarnas ansvar att de också följs. Inte går ungar runt och köper spel för uppåt 500 kronor och mer (låt oss utgå från att dom inte lärt sig piratkopiera än), vad får dom såna pengar ifrån? Det är ju föräldrarna som betalar det.

Dagens samhälle behöver inte mer censur.

Visa signatur

P5K SE - E6550@3045 - XMS2 PC6400@870 - 8500GT@729/1458/1058 - Random crap nätagg och chassie.

Permalänk
Medlem

Haha, religion orsakar mord också så dom borde förbjuda sig själva.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Haha, religion orsakar mord också så dom borde förbjuda sig själva.

Så kristna människor dödar? Det var väl ett ganska korkat sätt att skriva på?

För övrigt så tycker jag det är löjligt att överhuvudtaget tala ut med en idé om att förbjuda våldspel. Jag tror i så fall att förbjuder man våldspel världen över så är det garanterat lika många som kommer mörda IRL i alla fall för då har man inget spel att mörda i utan gör det IRL. Det är lika stor sannolikhet som att mörda för att man spelar våldsspel.

Ne denna idéen sög. Det är helt och hållet upp till sina föräldrar att ha pil på sådant samt dom i affärerna som säljer spelen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Haha, religion orsakar mord också så dom borde förbjuda sig själva.

Klockrent!
All religion borde förbjudas i så fall.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Ja vafan, ska man skratta eller gråta...jag tror att jag skrattar lite!

Varför inte förbjuda bilspel, det finns säkert folk som kör så på vägarna!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så kristna människor dödar? Det var väl ett ganska korkat sätt att skriva på?

Eh? Ja? Tror du att kristna är något undantag från övriga världens befolkning?

Permalänk
Musikälskare

"Anders Bergsten (kd) säger att det är viktigt att sända en signal att man inte uppmuntrar mord, inte ens i spelform"

Dåligt argument tycker jag, kanske skulle förbjuda alla filmer och böcker där mord infinner sig också...

Nej kom på nått bättre

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

LOL KD, hoppas ni ryker åt fanders under 4% för all framtid nästa vall. Muppar.

Nej seriöst det är fel väg att gå. Ett förbud är dessutom ett slag i luften i en atombombs storlek. Helt poänglöst så länge TPB, isohunt, mininova finns. Folk vänder sig dit utan att tveka om idioterna ens skulle ha en chans att få upp förslaget på diskussion. Exempel från en polare i tyskland, de censurerar som FAN där. Marinsoldaterna i första HL bytes ut mot robotar(Skojar inte) och det är jävligt verkningslöst. Folk tankar spel mer där nere än här.

Det hela är pointless. Men jag förväntar mig inte att högerextremister som tror för mycket på en bok skulle fatta det. Dessutom är det är föräldrarnas ansvar att fostra ungarna. Var gnäller KD nu? Värna om familjen och vara för familjefrågor my ass. Extremhögern kan ta sig i häcken. Var är utskicket till barnfamiljer om att kolla spelboxarna?

Det enda som behövs är att det skärps som sagts tidigare i hur butiker säljer spel till mindreåriga. Gör ett tillägg i den lagbalken, om butiksägaren tror ungen ljuger om ålder kan han förvägras att köpa spelet om mor eller far inte är med och voila, mycket löst.

Permalänk
Medlem

Förbjud direkt!!

*Ironi till 1337%*

Permalänk
Avstängd

Ifall de ska förbjuda våldsamma spel... ja då tycker jag att de ska förbjuda våldsamma filmer. Och NYHETERNA!!! För sjutton, nyheterna visar väl mer hemskheter ibland, och det är dessutom 100% verklighet!!

Sjukt JA.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Efterblivet. På sin tid så var det tal om att förbjuda böcker med tveksamt innehåll, nu finns det ingen demokratiskt funtad person som någonsin skulle komma på tanken att censurera böcker. Symbolvärdet i bokförbud, bokbränning och så vidare får folk att rysa in i märgen och tänka på nazister, stalin, ondska och jävelskap.

Om detta bara gäller böcker, och inte spel, för att böcker på något sätt gör mindre intryck på unga än spel så undrar jag varför skolan fungerar som den gör. Böckerna är ju tydligen ineffektiva som idéspridare, eftersom det är datorspel och videofilmer som klandras för all världens ondska. Samtidigt är det bara att skaffa ett gratis lånekort för att kvittera ut "Mein Kampf" på närmsta bibliotek.

Visa signatur

K#^Ab
Mr_Krut: Seriöst, vi försöker få jämnställdhet i världen också kommer Asus och förstör allt med en pluttig rosa laptop

Permalänk
Medlem

Vi kan ju passa på att förbjuda alla våldsamma filmer.

Sen alla nyheter om våld, inte vill vi väl att mördare ska uppmärksammas i media?

Permalänk
Medlem

hehe asså att förbjuda våldsamma spel vore samma sak som att förbjuda mjukglass

KD hakar för mestadels upp sig på onödiga saktorer som har med den personliga individen att göra så som deras kamp mot abort och massa andra saker.

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så kristna människor dödar? Det var väl ett ganska korkat sätt att skriva på?

Eh....ja, hört talas om korsriddare? Eller vilken religion är det dom amerikanska soldaterna med sina allierade i huvudsak har? Klart som fan att även kristna dödar. Religion är historiskt sett varit en av dom absolut största anledningarna till krig.

Permalänk
Medlem

Det är så dumt att jag inte ens orkar argumentera mot ett sådant förslag. Det är som att diskutera evolution med en person som tror på intelligent design eller ljudkvalité med en audiofil (båda är lika galna imo).

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så kristna människor dödar? Det var väl ett ganska korkat sätt att skriva på?
/.../

Knutby ringer ingen klocka?

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Så kristna människor dödar? Det var väl ett ganska korkat sätt att skriva på?

Finns inget annat som dödat mer än i guds namn.
All religion är helt sjuk.

Permalänk
Medlem

släng ut KD från riksdagen det där va den sämsta hittills

KuziN: agree whit you!

Permalänk

ett vapen eller datorspel får dig inte att döda någon.. det är personen som håller i det eller spelar det som gör det.

Och dödar du någon pga att du har ett vapen eller har spelat ett spel är det redan fel i huvudet på dig från början. Så simpelt är det.

Samma sak när dom säger att rollspel får dig att ta självmord eller döda andra.. nej så är det inte... men sen så vet man ju hur mycket vett väldigt många religiösa personer har i huvet.. inte mycke.. kolla på george w lixom

givetvis är dock inte alla religiösa pantade dock

Permalänk
Medlem

Det är väldigt lätt att komma undan de här åldersgränserna när du köper spelen. Jag ville köpa The Sims, men jag fick inte för att jag var för ung (Du måste vara 15 år för att köpa det), så jag gick dit nästa dag med min mamma och då fick jag köpa spelet.

Något som jag skulle kunna vara okej är om att personalen frågar vem som ska spela det och hur gammal den personen är. Om den personen inte uppfyller ålders kravet så får dom inte köpa det spelet.

Permalänk
Medlem

Vissa politiker kommer med så dumma förslag.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

det är inget att bry sig över, alla utav småpartierna i alliansen har på senaste börja göra lite mer spektakulära uttalanden. PR-jox bara.
Och sen så finns det väl ändå censur på både film och böcker i sverige. Men då är det ju ganska rejält extrema saker. Är själv lite emot det, men samtidigt så förstår jag ju att det finns andra som är betydligt mer lättpåverkade än vad jag är så det är kanske inte helt galet.
Sådant här har ju varit diskussion om innan, det finns ju ett gäng spel som är förbjudna i ett antal länder, vissa av dem har ju så pass dålig grafik att det är skrattretande. Men nu börjar ju grafiken bli allt mer verklighetstrogen...
jag vet inte rikgit, jag är inte för det, men är jag helt emot det? Vissa goda argument finns det ju, det finns ju mängder av lättpåverkade personer, vuxna som barn, och det är lite skillnad mellan film, böcker ect och interaktiva medier som spel.
Skulle kunna tänka mig att möjligheten att förbjuda (förbjuda att sälja dvs) spel skulle kunna finnas, men att den praktiseras väldigt sällan.
Fast samtidigt så tags en liten del av den frihet som vi tycker om så mycket bort ifrån oss och det är ganska allvarligt.

Jag är nog trotts alla argument emot detta. En hårdare kontroll av åldersgränser, speciellt 15 och 18 års gränsen (om det är de gränser som är de 2 högsta, har inte rikgit koll på åldrarna) skulle vara mycket mer passande.

Hmmm, blev lite mer argumenterande än vad jag hade tänkt

Permalänk

men människor dödar ju i kristendomens namn hela tiden... och det där med nyheterna är faktiskt läskigt ibland... värre i danmark dock, bor man i malmö får man danska 1:an och 2:an... dom cencurerar inte ens lemlösa barnkroppar från inbördeskrigen i Afrika... Det är läskigt... och KD suger!

Permalänk
Avstängd

ännu en pensionär som inte gillar rock & roll ?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
ännu en pensionär som inte gillar rock & roll ?

Det kan nog stämma:)

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB