Tre P35-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Tre P35-moderkort

Det var ett tag sedan P35-moderkorten kom ut på marknaden och det var en av de märkligaste lanseringarna hitintills från Intel. Vi skall se hur pass intressanta dessa moderkort egentligen är innan de nya Intel-processorerna kommit ut på marknaden. För att göra det lite mer spännande prövade vi även överklockning med en ännu icke släppt processor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs, recension av intressanta kort är alltid fint!

Extremt intressant med betydelsen av komponentval!!!

Bör öppna ögonen för många. Inkl mig själv. Bra jobb!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Permalänk
Medlem

Synd att ni fick använda en sämre kylare på DQ6-kortet. Hade varit mer rättvist om ni körde med Intels stockkylare på de andra brädorna också. I övrigt en bra recension!

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Lite action i recension, thumbs upp. Väntar häldre tills bättre varianter släpps av ddr3 mobos.

Permalänk
Medlem

Bra recension, men jag skulle velat se Asus P5K-serie också.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Stiligt jobbat att ni eldade upp Msi-brädan. De borde kanske införa en "overvoltage-control" på deras brädor...
Blir nog inte Msi igen för min del.

Permalänk
Avstängd

Jag har ett klagomål på ert uttlande om att stora kylare inte skulle passa på gigabyte-kortet.

Jag har själv ett sådant kort och jag har monterat både en thermalright 120 extreme och en scythe infinity.

Anledningen att ni inte lyckades montera er ac freezer 7 var antagligen att den är så pass "låg", d.v.s. det är ett relativt kort avstånd mellan kontaktytan och den första kylflensen.

I övrigt ett bra test.

Permalänk
Medlem

Bra recention, men jag måste säga att det ända intressanta kortet här var ju Gigabyte. hade vart bättre om man fått med i alla fall nått Asus kort. te.xEtt MSi kort är ju ok, men två känns dummt. Speciellt när det är så få kort.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Hedersmedlem

Bra test! Nu önskar jag bara ett liknande test på ASUS P5K

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Jag har ett klagomål på ert uttlande om att stora kylare inte skulle passa på gigabyte-kortet.

Jag har själv ett sådant kort och jag har monterat både en thermalright 120 extreme och en scythe infinity.

Anledningen att ni inte lyckades montera er ac freezer 7 var antagligen att den är så pass "låg", d.v.s. det är ett relativt kort avstånd mellan kontaktytan och den första kylflensen.

I övrigt ett bra test.

Ja du kan ha rätt, dvs att det är för att den är så konstruerad, bästa vore om man hade ett gäng högpresterande kylare tillgängligt för att testa det utförligare. Att ha kylflänsarna så sockeln skapar problem med en del kylare men det verkar med andra ord variera vilka som funkar.

I övrigt hoppas jag på fler P35-tester framöver, men har valt att göra mer ingående tester (överklockning) istället för fler modeller. Kanske kan bli ett antal olika kort tillslut iaf

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Vad hade ni för emissivitetsvärde inställt på IR-termometern? Borde inte visa ~100C fel pga det, men det påverkar ju resultatet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F1D0
Vad hade ni för emissivitetsvärde inställt på IR-termometern? Borde inte visa ~100C fel pga det, men det påverkar ju resultatet.

Det går att ändra mellan celcius och fahrenheit plus tända lampan i teckenfönstret Har inte fått värdena ifrågasatt förut, annat än från MSI nyligen. Fast de verkar tro på dem numera iom bilden på hur det såg ut efter ena moderkortet dog

Edit: P35 Platinum får runt 90 grader på halvledarna med QX6700 i load med standardfrekvenser och med standardspänning.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Trevligt test. MSI brädorna verkar inte vara några höjdare på överklockningsfronten. Gigabyte verkar dock intressant.

Permalänk
Hedersmedlem

Ändrade lite om vilka kylare som får plats då det verkar variera en del, utrymmet kring sockeln kunde dock med fördel gjorts större för både platinum och gigabyte.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Blir dem moderkorten med ICH9 verkligen så varma att de stora kylflänsarna behövs?

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Avstängd

"12-pinnars atx-kontakten..."

Vaförnått?

Gissar att det ska vara 12-volts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Bra test! Nu önskar jag bara ett liknande test på ASUS P5K

Agree. Å jag skulle vilja ha med ett Abit IP35 PRO

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335649

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"12-pinnars atx-kontakten..."

Vaförnått?

Gissar att det ska vara 12-volts.

8-pin och 12V är den förstås och tidigare var det mest 4-pin fast forfarande 12V. Men så kan det gå när man har bråttom

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Bra test, men kulle gärna sett att Asus P5K-E var med också, mycket för att det finns inga tester på just det kortet, själv har jag skaffat ett P5K deluxe

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Varför envisas ni att överklocka med ES proppar? Det är fullkomligt irrelevant för den allmänna/stora skaran om man vill överklocka. Testa istället med processorer som finns tillgängliga på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejo
Varför envisas ni att överklocka med ES proppar? Det är fullkomligt irrelevant för den allmänna/stora skaran om man vill överklocka. Testa istället med processorer som finns tillgängliga på marknaden.

skitsamma vilken cpu man har när man testar moderkortet.har inte mer betydelse änvilken disk eller vilket näragg dom har.

angående msi brädorna klockar dom bra,söker man på xs finns det dom som tar 600mhz fsb.
mosfetsen får man limma på egna kylare till,ingen kylning är bra orginal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
skitsamma vilken cpu man har när man testar moderkortet.har inte mer betydelse änvilken disk eller vilket näragg dom har.

angående msi brädorna klockar dom bra,söker man på xs finns det dom som tar 600mhz fsb.
mosfetsen får man limma på egna kylare till,ingen kylning är bra orginal

Förutom Gigabytes då

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Kolla här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334478

men de är ju inte samma:P

Visa signatur

Intel C2D e8400@4,0 Gigabyte GA-EP45-ds4 3gb hyperx 8500@.nVIDIA 8800GT . 1 TB sataII.Acer Aspire s3. i5. 320gb hybrid. 4 gbram.iMac 27" i5 2.8 . 3 tb. 12 gbram. hd57xx

Permalänk
Medlem

bra att ni kollar överklockningsmöjligheterna. det är häftigt att läsa.

mycket bra recension!

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

Något är ju seriöst fel när NB kylare börjar närma sig storleken på cpu kylare.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Tycker dem har böjt heathpipesen på MSI Platina-kortet onödigt mycket

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

Kört mitt Gigabyte GA-P35-DS3P i några veckor och det fungerar stabilt! Ett bra alternativ då det har mer plats kring sockeln.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
8-pin och 12V är den förstås och tidigare var det mest 4-pin fast forfarande 12V. Men så kan det gå när man har bråttom

Noterat. När ska ni ändra då?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.