Internetoperatör tvingas filtrera fildelning

Permalänk
Melding Plague

Internetoperatör tvingas filtrera fildelning

En belgisk domstol har beordrat internetoperatören Scarlet Extended att stoppa olaglig fildelning. Domen kan bli vägledande för liknande fall inom EU.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu e de väl slut på de roliga....suck

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk
Medlem

hmm, det låter omöjligt att stoppa fildelningen, stoppar dom DC och bittorrent så kommer det komma upp nya sätt på några dagar!

Nej dom får hitta på något smartare, jag skulle gärna betala om priserna var lite mer vettiga och det fanns något smart betalnings sätt, det är ju inte för pengarna som jag tankar hem utan för att det är så himmla lätt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Okej, fixa krypterad överföring som utnyttjar befintliga protokoll, vad gör de då?

Internet is going down ..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Du kan inte som operatör lägga in filter mot detta hur som helst. Hur ska de kunna dirigera trafiken och samtidigt lyssna på datan som skickas? Krävs ju enorma kapaciteter för åstakomma det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Finns det gratis så finns det...
Finns klart värreproblem än att vi fildelar..

det finns ju statestik som visar på att de som fildelar är de som köper mest cd's spel, dvd's mm

sen tycker man inte det är bra så köper man det inte.. tycker man ddet är bra så kasnske man köper det..

snart så är det väl olagligt att gå utan skor ute?
vad ska vii ha nätet till om vi inte få använda det som finns?
vi kan gott lägga ner alla sidor för alla sidor har något som bryter mot någon regel så är det bara.

Klipp alla kablar och låt oss leka med brev istället;)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Det är så urbota korkat så de finns inte..

Lyckas dom göra nått filter som kan hitta allt olagligt utan att stoppa ALL trafik så ja då jävlar är dom bra. Om dom nu skulle lyckas med detta så kommer det alltid en ny lösning, krypterad trafik etc etc.

Och skall nu isp's få göra det som inte ens FRA eller posten får göra? dvs läsa all trafik vi skickar? Det skulle vara precis detsamma som om posten öppnade varje brev och kollade om det tex var ett hotbred till någon etc.

Det är bara synd att inte mer ungt och även äldre folk fattar att tex piratpartiet behövs och att våran personliga intregitet är på väg att försvinna.

Men dom äldre som sitter i regeringen och diverse presidenter etc gör la som alltid.. tänker bara på sig själva och den tid som dom sitter där på sin stol och bestämmer och tänker inte på mänskligheten och framtiden.

Fast dom lär la sätta kaffet i halsen nån dag när resten av världen gör revolt i guess när dom fått nog.

Permalänk
Medlem

EU och facism går visst hand i hand om detta vansinne blir vägledande.

Stoppa det tekniskt, Glöm det. Går inte. End of story.

Fast man behöver inte tänka långt för att fatta hur domen kom till. Lobbyister samt att mupparna i domstolen liksom många exempel här hemma, är ett gäng äldre herrar vars kunskaper om "computers" och "internetz" är lika med noll.

Verkligen tråkigt. Skivbolagen kan fanimej glömma att jag köper ens när det är 50% rea på 89 kronors skivor.

EU valet 2009 dedikerar jag härmed åt piratpartiet. Skiter i om de saknar annan politisk inställning.

PS: Handlar inte om att jag vill tanka illegalt, det är snarare en principsak att lobbyister och finansiella intresseorgan inte styr nätet. DS

Permalänk
Prisjakt

Tråkigt om de skulle få för sig att blockera tex bittorrent osv. Vissa (bla jag) använder bittorrent till lagliga nedladdningar...

Som vanligt blir det väl att de ändrar något så att alla som försöker följa lagar osv får ta stryk medan folk som inte bryr sig hittar andra vägar med en axelryckning.

Permalänk
Medlem

samma här om dom bara håller på sådär
en del saker kan vara skit osv så man kollar gärna först

Permalänk
Medlem

Stoppa trafik via direct connect-protokoll eller via torrent kan man ju inte göra.

Ska de förbjuda telefoni för att man kan begå brott med hjälp av dem? Det känns ju ganska fel att en tjänst som i sig inte är olaglig, helt plötsligt får den stämpeln och ska förbjudas.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Operatören kommer installera en teknik som till ytterst liten del stoppar olaglig fildelning, t.ex. att hindra söka efter "olagliga" sökningar på "olagliga" sidor.
Men inte kommer det bli sökningar som barnporr och rasistisk propaganda som kommer stoppas i första hand.. det får vi se i månen efter, antar jag.
TPB kommer antagligen bli svår för en vanlig användare att ta sig ut på, för de som har den operatören.
Men som sagts tusen gånger, det kommer inte gå stoppa helt eller ens till en betydande del.
De kommer länge länge få betala dessa 2500 euro om dagen, tills de överklagar och informationen verkligen kommer fram att tekniken inte finns, ivf inte den teknik som eftersöks, så att det kan sättas in i denna skala.

Ett steg fram och tillbaka för Anti-Piraterna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Musikälskare

En tanke slog mig, varför ger dom bara inte upp?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ska vi gissa att en viss lobbying grupp jobbat hårt?

I övrigt håller jag med Ackelind om att det inte går stoppa hela protokoll då det det stoppar all fildelning och fildelning i sig är inte olagligt.

Men som Alakai stoppar dom vissa sidor så som piratebay hur många timmer tar det då inte innan en ny kommer upp eller sidan blir om länkad via någon annan sida?

Permalänk
Medlem

Hoppas dom blockar Torrent protokollet, så att alla som Spelar WoW får problem... *hehe*

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir hårdare, anarkin kommer ju att stoppas på Internet, ju fortfarare destu bättre.

Man ska betala för sig, oavsett argumentet "jag snor inte jag kopierar, ingen förlorar något".

Gröna lund förlorar ju inget fysiskt heller om folk smet förbi spärren och åkte karussellerna gratis, men dem skulle förlora pengar.

Människor förstå att i dagens samhälle så skapas tjänster som inte är fysiska och dessa kostar pengar, ska man ha det ska man betala. Annars kan man låta bli och tjuva. Tycker man det är dyrt, eller är man kommunist eller något annat kan man låta bli att utnyttja dessa och hålla sig till vad man tycker är prisvärt.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Hoppas dom blockar Torrent protokollet, så att alla som Spelar WoW får problem... *hehe*

klockrent!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

HELT sjukt.. de måste verkligen klantat sig i rättegången.. frågan är om det blir överklagat.

Det är FAKTUM att detta censurerar internet. HUR många saker hare INTE laddats ner som är LAGLIGT, titta på senaste patchar till spel, Linux och hundra andra användningar finns som är HELT lagliga.. nej, detta FÅR inte komma till Sverige.

Det betyder att många kommer att bli lidande..
och i framtiden kommer detta bara leda till att folk använder sig av vägar för att ta sig förbi..

Permalänk

lmao, lycka till, e det enda jag säger

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Redan idag kan man väl kryptera trafiken via bittorrentprotokollet vad jag vet så den isp:en kommer aldrig lyckas stoppa olaglig fildelning utan kommer gå i konkurs.

Sen ang spärra hemsidor så även där går det väl att via en proxy komma åt dessa ändå vad jag vet? Kineserna mm censurerade människor gör väl så redan idag för att komma åt regeringsfientliga sidor?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Hoppas det blir hårdare, anarkin kommer ju att stoppas på Internet, ju fortfarare destu bättre.

Man ska betala för sig, oavsett argumentet "jag snor inte jag kopierar, ingen förlorar något".

Gröna lund förlorar ju inget fysiskt heller om folk smet förbi spärren och åkte karussellerna gratis, men dem skulle förlora pengar.

Människor förstå att i dagens samhälle så skapas tjänster som inte är fysiska och dessa kostar pengar, ska man ha det ska man betala. Annars kan man låta bli och tjuva. Tycker man det är dyrt, eller är man kommunist eller något annat kan man låta bli att utnyttja dessa och hålla sig till vad man tycker är prisvärt.

Och då är ju att inskränka på den personliga integriteten en bra väg att gå, antar jag?

Skivbolagsdirektörens plånbok > miljoner människors privatliv

Jag håller med dig att man ska betala för det man använder. Jag kan inte komma på någon bra ursäkt för att ladda hem musik, spel, filmer eller whatevah, men att tumma på integritet, förbjuda hela protokoll och att ta med sig fullt legala saker ned i skiten är fel väg att gå. Tycker inte du också det?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Ska EU bli som Kina nu eller?
Jag är helt mot censur av internet, när dom fått genom det här vad ska börja censureras här näst dagstidningar och nyheter?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

ja men det gäller att blockera så mycket folk som möjligt. Blir det svårare då blir det ju inget problem något mer..

Men om vi tar och pratar det praktiska i det hela..

Hur skall man kunna bevisa att det person X laddare ner är olagligt?
Man måste alltså filtrera på det sättet att man läser titeln på varje fil folk laddar ner?? men det är ju svårt för så fort Torrent filen är på HDn så är det ju bara små bits som flyger runt.

Man kan då ju visst blokera ALL trafik som bittorent protokoll, DET går väl?

Men kan man inte ändra protokollet till sådan grad att det blir väldigt likt något annat?

Sist, OM de lycka utplåna det hela så kommer ju ändå folk ladda upp till "hemliga" hemsidor ftps, etc. etc. Men då blir det svårare och svårare..

Sist det lagliga: detta betyder inte att VARJE land kommer döma likadant, för så vitt som jag vet får varje land anpassa och tolka EU direktiv som de vill (eller alltså är det upp till våra politiker).

Jag vet om universitet etc. har lyckats blockera protokollet så visst går det enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Hoppas dom blockar Torrent protokollet, så att alla som Spelar WoW får problem... *hehe*

Det roliga är att M$ delvis använder sig av BT i sitt senaste nerladdningsprogram för betasläpp

Permalänk
Medlem

Låter som ett sätt för staten att tjäna pengar, €2500 om dagen är nog många gånger mindre än det skulle kosta att övervaka all internet trafik som går genom ens nät

Uppenbart att det är ett gäng teknik-handikappade 60åriga jurister som vart i farten då alla som vet någonting om internet vet att det är helt omöjligt att stoppa viss sorts trafik.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Hotar dom företagen med böter om dom inte gör det så fort dom säger åt dom att göra det? :S Låter väldigt knasigt tycker jag...

Permalänk
Medlem

Antag att det kostar 25 euro/månad för bredbandet.
2500 euro böter per dag blir ---> 75000 euro per månad.
75000/25 = 3000 användare.

Jag tror inte att det påverkar större företag speciellt mycket..

Undrar vad det skulle kosta att köpa/köra och underhålla all utrustning som krävs för att filtrera ALL trafik jämfört med böter?

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

men snälla det är ingen utväg att de betalar 2500 i all evighet utan då kommer mer och mer påföljder. De ville endast ha en dom och böterna betyder inte att de kommer undan i långa loppet.

Permalänk

snart blir det väll rasistiskt att hissa upp svenska flaggan i trädgården också...

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
EU och facism går visst hand i hand om detta vansinne blir vägledande.

Stoppa det tekniskt, Glöm det. Går inte. End of story.

Fast man behöver inte tänka långt för att fatta hur domen kom till. Lobbyister samt att mupparna i domstolen liksom många exempel här hemma, är ett gäng äldre herrar vars kunskaper om "computers" och "internetz" är lika med noll.

Verkligen tråkigt. Skivbolagen kan fanimej glömma att jag köper ens när det är 50% rea på 89 kronors skivor.

EU valet 2009 dedikerar jag härmed åt piratpartiet. Skiter i om de saknar annan politisk inställning.

PS: Handlar inte om att jag vill tanka illegalt, det är snarare en principsak att lobbyister och finansiella intresseorgan inte styr nätet. DS

WORD!

Instämmer "totally agree whit you my friend!"

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz