Sapphire skeppar 1-gigabytes Radeon HD 2900 XT

Permalänk
Melding Plague

Sapphire skeppar 1-gigabytes Radeon HD 2900 XT

I dagarna har det gått rykten att tillverkaren Sapphire har börjat skeppa Radeon HD 2900 XT-baserade grafikkort som har en gigabyte minne.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om priset blir vettigt kanske ATI kan konkurera med nVidia lite hårdare än vad dom gör just nu.

Visa signatur

Livet är kort, och det är lika bra det...

Permalänk
Medlem

Var det inte så här kortet skulle se ut från början? Med 1GB GDDR4-minne?

Btw, varför är Gordon Freeman på förpackningen? Eller är det jag som drömmer mig bort?

Permalänk
Medlem

Jag tror kortet kommer slå GTX men då är frågan effectförbrukning och värmeutveckling

Permalänk
Medlem

Ska det här kortet tävla med nvidias 8800GTX eller är det menat att det ska enbarn jämföras med 8800GTS? hur blir det men HD 2900XTX då?

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Alltså detta kort kommer tävla med Ultra ikke med GTX!... Jag såg testerna mellan Crossfire Diamond och SLI Ultra med Diamonds 1 gigs version och ATI's kort verkade vara vassare!

Visa signatur

ASUS P5E3 |Q6600@3.0GHz| Crosair Extreme 1800Mhz CAS8 2GB | ATI HD4870 1024MB| Orginalfläkten.

Permalänk

Om priset skall var över 5000 pix så MÅSTE det slå GTX i de flesta tester för att vara intressant, 512Mb-versionen är ju där och nosar i vissa tester redan idag och för att motivera nästan 2000:- till så kan det inte finnas några tvivel.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q8200 : Sapphire Radeon HD4850X2 2Gb : Gigabyte P35-DS3 : 4*1024 Mb DDR2 6400 : WD Raptor 74 Gb : Maxtor 200 Gb : Samsung Spinpoint 250 Gb : X-Fi XtremeGamer Fatal1ty : Logitech G5 : Silverstone TJ09 : Corsair CMPSU-750TX : Benq G2420HDBL@1920*1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt_tonga
Om priset skall var över 5000 pix så MÅSTE det slå GTX i de flesta tester för att vara intressant, 512Mb-versionen är ju där och nosar i vissa tester redan idag och för att motivera nästan 2000:- till så kan det inte finnas några tvivel.

http://hardware.gotfrag.com/portal/story/38332/?spage=1 Här har ni lite info om Diamonds tester!!!!

Visa signatur

ASUS P5E3 |Q6600@3.0GHz| Crosair Extreme 1800Mhz CAS8 2GB | ATI HD4870 1024MB| Orginalfläkten.

Permalänk
Medlem

Inget att diskutera förrens det kommer ut

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Avstängd

Trevligt med 1gb grafikminne.
Tråkigt om kortet tar upp två stycken kortplatser.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat på testarna på Diamonds HD 2900XT 1GB kort å funderat lite så... Nä, det lär inte vara någon höjdare om det ska kosta över 5000:- liksom, kortet får stryk i crossfire mot ett 8800GTX.. Det är lite för dåligt för att kosta över 5000:- Men det återstår att se, om det nu blir några kort.. Men hur som helst tycker jag inte att jag gjorde bort mej när jag köpte mitt 8800GTX för damn, vilket kort det är <3

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk
Medlem

fär vänta o kolla om priset går ner... då ska ja nog köpa ati 2900xt 1024mb
http://hardware.gotfrag.com/files/upload/shoes_r6001gb_3dmark...
det presterar nästan lika bra som 8800 ultra bara lite sämre.. men det spelar ingen roll för det är 2000-3000kr billigare

Visa signatur

[Dator]
Fractal Design R5 , Intel core i7 6700k, 16Gb DDR4, 500Gb Samsung SSD, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Vad i h****e ska man med 1GB VRam till!?!?
Ursäkta språket men det känns som man lika gärna kan slänga pengarna i havet. När den tiden kommer då man har nytta av 1GB VRam har nog den målgruppen som kortet riktar sig till köpt ett annat grafikkort (Kanske med 3GB, vem vet). Visst, det är roligt att utvecklingen går framåt men det känns som det finns andra saker som man borde prioritera mer.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Det här lät ju nästan spännande... och sapphire också... Det brukar lova gott...:)

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
Vad i h****e ska man med 1GB VRam till!?!?
Ursäkta språket men det känns som man lika gärna kan slänga pengarna i havet. När den tiden kommer då man har nytta av 1GB VRam har nog den målgruppen som kortet riktar sig till köpt ett annat grafikkort (Kanske med 3GB, vem vet). Visst, det är roligt att utvecklingen går framåt men det känns som det finns andra saker som man borde prioritera mer.

De finns folk som sitter med höga upplösningar och spelar krävande spel. Visst, allt minne kanske inte används, men det är ju en bonus om det slår GTX/Ultra och hamnar i samma prisklass.

Visa signatur

P8P67 Pro | i7 2600K + NH-D14 | Corsair XMS 8GB-1600MHz | ASUS GeForce GTX 970 | Samsung SSD 840 PRO | Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem

Har bara sett ett test, på 2900xt 1 Gb och där prestera det sämre än 8800GTX vanliga, var lite bättre än vanliga 2900xt på höga upplösningar
tack vare minnet

Att det råkar vara bättre i 3Dmark06 än GTX/ultra är ganska ointressant när det är sämre i dom flesta spel
Jag kör då inte 3Dmark hela dagarna i alla fall

Konstaterar att 2900tx 512 eller 1 Gb konkurerar med 8800GTS, inget annat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 187law
http://hardware.gotfrag.com/portal/story/38332/?spage=1 Här har ni lite info om Diamonds tester!!!!

Köp kortet pgr av dom resultaten och du lurar dig själv min vän. 3Dmark säger ingenting förutom hur det presterar i 3dMark. 8800Ultra presterar 10-20% bättre än GTX och GTX kör över HD2900XT 1GB enligt det testet som du länkar till. Men sure, köp du det efter den lilla faktan du har och enligt överkörningen av GTX. :D:D:D

ON-topic:
Hoppas vi får se lite fler tester från bl.a. Anandtech, Xbitlabs, Sweclockers, Hexus, bjorn3d. Därefter är svaret givet om det är värt dom pengarna eller inte. Förmodligen så presterar det bättre än nuvarande 2900XT då kortet enligt rykten kommer att kosta en sådär 5k. Men om specifikationerna stämmer så är man lite korkad om man köper 1GB såvida man inte spelar i upplösningar som 1920* och 2048* eller inte vill klocka själv då det verkar vara ett upphottat XT 512, inget annat än så länge. Time will tell. Jag hoppas dom lyckas nu och inte ser till att det blir en andra flopp.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hoppas också det blir ett bra kort, med gärna prestanda nära ett 8800GTX
vilket är bra för konkurensen, och priserna

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 187law
http://hardware.gotfrag.com/portal/story/38332/?spage=1 Här har ni lite info om Diamonds tester!!!!

Seriöst dom testerna stämmer inte för 5 öre!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppe1990
Seriöst dom testerna stämmer inte för 5 öre!

Vad grundar du det på? Född 1990 och jobbar på AMD?

Istället för att komma med någon väldigt tom och tråkig kommentar så kan du väl komma med fakta som får oss att tro på det du skriver och kan läsa om det? Jag är väldigt intresserad av det hur som helst. Men just nu gjorde du tvärtom, pladdrar i onödan och man tittar bort. Det är inte rätt så.

Länka något för jag vill läsa. Jag lägger mig snart nämligen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Inget att diskutera förrens det kommer ut

Instämmer

Permalänk

först i Sli blir 1 gig användbart med höga upplösningar.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
först i Sli blir 1 gig användbart med höga upplösningar.

Crossfire i detta fallet. Men jag förstod vad du menade.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Sköna bilder ifrån call of juarez. Är spelgrafiken så också? För dom bilder jag annars sett är ju dretfula för o vara dx10. (i alla fall nu när man sett crysis).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Call of Juarez är döds skönt och snyggt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som ser att det står 512 på lådan bakom kortet?

antar att bilden bara ska vara där för att visa ungefär vad det handlar om men ändå tror inte det kommer göra kortet så mycke bättre med dubbelt minne. men vi får väll se

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimplan
Inget att diskutera förrens det kommer ut

Precis, men ändå är det Swec's favoritsysselsättning av någon anledning.

Dessutom så är det väl lite intressantare att få se ett test med de nya drivrutinerna som bevisligen har rättat till HD2900XT:s resultat än så länge.

Och med tanke på det spekulerade priset så måste ju detta kortet vara tänkt att konkurrera med 8800GTX, vilket tyder på att antingen vet AMD nått vi inte vet eller så har de fått hybris.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant med seriösa tester på kortet. Tester läser jag först den dag jag faktiskt ser kartongen i en svensk butik. Tills dess kan det kvitta.

Tycker lite synd om ATI. De kämpar hårt nu men når inte hela vägen med R600. Jag hoppas på att 65 nm samt ett jäkla filande på drivisar hjälper. Det verkar onekligen på tester av första 2900XT 512 att det är ett potentiellt krutpaket som ligger och väntar.

Annars får man väll hoppas att R650 löser de flesta strulen R600 har dragits med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walp
Erhm, ni har väl läst om Denny och Diamond-Viperkortet? Det har ju potential att piska Gf8800 ultra dubbelt upp ffs.... Vet inte om den här länken hör hit, menmen.. http://www.extreme-pc.ca/showproduct.asp?menu1id=12&menu2id=9... ca.pris i usa ~~4000kr. Men som folk postat ovan...detta skall tas med en nypa salt tills de vederhäftiga resultaten offentliggjorts.

Dubbelt upp. Nu ska vi inte överdriva. Enligt det testet så spelar det ingen roll om man köper ett HD2900XT med 512MB eller 1024Mb då det är samma kort med mer fysiskt minne och högre klockad GPU och mem. Det innebär att i upplösningar krint 1600*1200 och neråt så skulle det vara ganska identiska resultat mellan 512Mb versionen och 1024 versionen med identisk klock eller hur?
Det är ingen större skillnad mellan 512 och 1024 förutom minne och eventuellt NS samt klockfrekvenser av det vi har fått se hittils. HD2900XT enligt test finns finns idag så kör 8800GTX om XT 1GB ganska ordentligt. 8800Ultra presterar 10-20% bättre än GTX. Vad får dig att tro att HD2900XT 1GB har potential att prestera som två Ultra kort? Kortet är fortfarande hypat märker man.

Time will tell.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
är det bara jag som ser att det står 512 på lådan bakom kortet?

antar att bilden bara ska vara där för att visa ungefär vad det handlar om men ändå tror inte det kommer göra kortet så mycke bättre med dubbelt minne. men vi får väll se

det står lillebror till 1 gb