Vilka udda datorer har ni/har ägt?

Permalänk
Medlem

Vilka udda datorer har ni/har ägt?

Det skulle vara kul och höra vilka udda datorer ni andra har, eller har haft.

Själv så har jag en Commodore Plus/4 i min ägo.
En 8-bitars dator som påmminner mycket om c64/c128, men som är inkompatibel med dessa.

Datorn var väl att betrakta som en total flopp.

Någon som hört talas om den?

Ni andra då? vad har ni i era gömmor?

Permalänk

Commodore 64 och Dragon 32

Permalänk
Medlem

Tja, varken min C64 eller min Amiga 4000 är väl udda maskiner, men ett tag hade jag en Datapoint-terminal. Inte riktigt en dator, men nära nog.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

en gammal ibmdator från 60talet, två skrivbord stort och skrivare som var Fast inkopplad

en nokia 2000, sjuttitalsdator

saknar dom båda två

Permalänk
Medlem

Får hem en Sinclair ZX81 med 16K memorypack i dagarna. Sen har jag väl inget riktigt udda, ABC80, Dragon 32, sinclair ql, IBM RS/6000-7024 E30 och någon sorts MSX är väl det ovanligaste...

Permalänk
Medlem

en gammal VIcTOR från 1984, gud så kul jag har haft med den!

Visa signatur

Lev eller dö! kan du inte dö ring manpower de har resurser inom alla områden!

Permalänk

Bilder skulle ju inte sitta fel

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

jag sitter på ett par SGI-maskiner

2st W320
1 st Octane
1st Octane2

kan även få en pizzabox också (SGI indy) samt en Origin-server med 32 CPU:er
(men jag vill inte betala den elräkningen)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag har haft nåt som var stor som en .. ja vet inte vad man ska jämföra med, som en gallaspis eller två kanske? en gammal. Med grön monokrom skärm och bara tangentbord. Ingen skrivare, hade en men den gick inte att koppla in..

Nån som vet vad det kan ha varit?

Kunde ju ingenting om den då men man kunde skriva lite text och spara det är det enda jag minns/vet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Macintosh Portable

Visa signatur

Stationär: ABIT KN8-SLi | Gainward 7800GT 512MB | Opteron 165@2.4Ghz | Twinmos 1024MB x2 | Seagate SATA2 250GB
Bärbar: MacBook T7200 2.0GHz, 1GB, 80GB | FSC Amilo M1420 Centrino 1,70Ghz, 1GB, 100GB |
Övrigt: Nokia N82 | Nikon D40 | Samsung Syncmaster 930BF |

Permalänk

Jag har fortfarande kvar min gamla Sinclair Spectrum 48K, som jag köpte när jag muckade 1983. Utöver den så har jag haft en IBM PS1 sx33 med 12mb ram samt 85mb HDD!

Permalänk

hade en gamal IBM Aptiva (svart chassi om det säger nått?) som hade stått som server på ASG en gång i tiden. (farsan jobbade där) så skulle dom byta dator år 1996 då vi fick köpa loss den för 2000 enligt farsan och högsta hönsen på kontoret så uppskattades värdet på den då (1996) till 25 lök. ganska coolt ändå den höll fram tills typ -02 lr -03.
har kvar operativsystems skivan windows 95PLUS

det var grejer det.

MVH

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killspray
hade en gamal IBM Aptiva (svart chassi om det säger nått?) som hade stått som server på ASG en gång i tiden. (farsan jobbade där) så skulle dom byta dator år 1996 då vi fick köpa loss den för 2000 enligt farsan och högsta hönsen på kontoret så uppskattades värdet på den då (1996) till 25 lök. ganska coolt ändå den höll fram tills typ -02 lr -03.
har kvar operativsystems skivan windows 95PLUS

det var grejer det.

MVH

Aptiva är Business Desktop, ganska standard dator att se på företag.

En server med Windows 95 plus? Det var alltså en vanlig desktopmaskin som de satt som server...
Servrar på den tiden levererades med OS/2 altenativt NT4 när det kom. Innan dess NT 3.51
Fanns såklart unix-servrar också, men de var inte pc-maskiner.

Permalänk
Medlem

Har ägt en IBM s/36 med okänd config, hade en monokrom terminal med twinax anslutning till den också.

Har även ägt Commodore 64 o Sun sparc5 samt äger en Sun Ultra1E 200Mhz 384MB mm..

Samt en stor hope gamla IBM Ps/1 och Ps/2...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Aptiva är Business Desktop, ganska standard dator att se på företag.

En server med Windows 95 plus? Det var alltså en vanlig desktopmaskin som de satt som server...
Servrar på den tiden levererades med OS/2 altenativt NT4 när det kom. Innan dess NT 3.51
Fanns såklart unix-servrar också, men de var inte pc-maskiner.

var ju ett tag sen men glömde tilllägga att 95plus OS;et fick vi vid sidan om.
sen är det bara vad farsan och dom som jobba där sa så det är inte mitt fel om ja har fel farsan och co som lurat mig isf^^

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oldnslow
en gammal ibmdator från 60talet, två skrivbord stort och skrivare som var Fast inkopplad

en nokia 2000, sjuttitalsdator

saknar dom båda två

60talet?

Visa signatur

c2d e6600 @ 3.5 @ Scythe Infinity - p5w dh DLX - 2048 Corsair XMS2 pc6400 - Antec P182 - BFG 8800 GTS 640 OC2 - Acer AL1916W 19 tft Widescreen - Corsair HX520 - Itrigue 3300 2.1 - Razer Diamondback -

Permalänk
Medlem

Ingen udda dator tyvärr. Har dock en fullt fungerande och komplett Commodore 64 med bandstation, några hundra turbo 3001 laddade spel, några original spel och slutligen en hederlig Vico batthandle :P. Hade faktiskt tänkt mig att köpa en Commodore monitor också, har dock inte hittat någon till försäljning med original kartong. Vill gärna ha det då jag har kvar alla kartongerna (i ett, konstigt nog mint skick) till datorn, disketstationen och joysticken. Vet inte om Tv spel räknas in här? jag sitter på ett gammalt Intellivision, har dock bara hittat ett spel...B-17 Bomber

Permalänk
Medlem

Commodore PET 2001

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agneroc
Commodore PET 2001

http://www.hogia.se/pcmuseum/datorer75-84/usa/pet/pet2001/pet...

Ljuva minnen av den burken. Har fortfarande en PET 8032 komplett med dual 5.25 floppy och matrisskrivare. Har dock inte haft igång den på 15 år.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Min första egna dator var en Commodore +4 (http://www.vintage-computer.com/commodoreplus4.shtml)

Har ägt några SUN-datorer också men tyvärr inga SGI så om någon har någon användbar (O2+) med tangentbord,monitorkonverter och media så tar jag mig gärna en funderare att köpa.

Permalänk
Medlem

Re: Vilka udda datorer har ni/har ägt?

Har en Amiga 1000 med 512k "sidecar" och signerat hölje som fortfarande lever. Kanske inte så väldigt udda.. Började dock med en Imsai 8088 självbygd.

Steffe

Permalänk
Avstängd

SVI-728 var min första dator, sålde den och skaffade NES.

Pappa tog med en ABC80 en gång men den var ju skapligt sämst (så jag kan ju inte påstå att jag har använt den ...)

(På den tiden hade jag väl redan min Amiga 500+)

Två Sun Ultra 30 som jag ett år senare sålde till en Stockholmare för 4 ggr så mycket pengar, antar att jag kunde tagit med ena SGI Indyn hem med men det gjorde jag aldrig.

Om någon har ett jobb där han kan få tag på skapliga sunmaskiner så får ni gärna skänka en åt mig ;/

Permalänk

Amstrad pcw 8256

Hade en sån här ett tag, då var den tuff, men när man ser den grön-svarta skärmen idag så undrar man ju vad alla gamla människor menar med att: "det var bättre förr" ?

http://trillian.randomstuff.org.uk/~stephen/history/pcw.jpeg

http://www.eldocountry.com/Computer/amstrad.jpg

Påminner ju visserligen en hel del om dom där färgglada imacarna som kom, och matrisskrivaren som följde med lät ju rätt kul (läs högt).

Permalänk
Medlem

En Sigital Alpha PWS rån 1997 något ombyggd å uppgraderad och körs som raid5 server.

Det är klös i dom 500Mhz'en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Det är klös i dom 500Mhz'en.

i exakt samma typ av chassi från Digital var min arbetsstation en DUAL PPro200 med 512Mb ram och ett grafikkort från Intergraph - tror dom gamla 3d-burkarna samlar damm i källaren på det företaget numera...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

När den 500Mhz EV56:an kom så kom intel pentium 200Mhz det snabbaste intel kunde få ut. Kan ju säga att min EV56 500 kör superpip på ungifär samam tid som en Pentium 3 1Ghz eller nåt sanbbare än en duron 800mhz. Clock to clock var den snabbare i linux med superpip än en athlon64 clock to clock. Rent teoretiskt kan den musta 4 beräknigar pär clock alltså en IPC om 4 precis som dagens C2D dock med betydligt fler begränsnignar som antalet instrucktioner av en viss typ sammtidigt är mycket mer begränsat. Men man får optimera mjukvaran där efter då.

Det satt ett fett grafikkot i min med kan jag låva utbyt mot maxtor G450 nu då det tar mindre plats hehe.

Permalänk
Medlem

Har en "Teleguide" stående...

Det är en dator , stor som en 10" CRT skärm , med telefonlur på.

Den annvändes för att lagra telefonnummer.

Man kan bläddra i den precis som en telefonkatalog , fast man får mata in alla nummer själv.
Den räknas som en dator äftersom det är en datorn igentligen , sitter en cyrix processer i den om jag inte minns fel ,samt att den har parrarellport.

Telefon o dator i ett , fast med en enda funktion.

Permalänk
Medlem

spectravideo och ett par andra jag glömt namnet på...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har en liten söt 286:a med 9" monokrom skärm. Funderar på att skaffa mig en router som jag kan köra openwrt på och ha 286:an som terminal eller nåt. Skulle vilja ha den att göra nåt också men vet inte vad ännu :].

Permalänk
Vila i frid

Har två sådana liggandes

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups