Är DDR2-minnen kompatibla med varandra?

Permalänk
Medlem

Är DDR2-minnen kompatibla med varandra?

Tänker köpa en bärbar dator, en Fujitsu Siemens Amilo Li1818, närmare bestämt. Nu är det så att jag tycker det inkluderade minnet, 1GB är lite i underkant. På hemsidan här står bara att det är DDR2 RAM, och uppgaderbart till 2GB. När jag frågar försäljaren vad de vill ha för 1GB extra RAM kostar det dock över 1000kr. Samtidigt ser jag på prisjakt, pricerunner och dylika sidor DDR2-ram för runt 350 kr, av märket Kingston. Nu undrar jag: hur vet man om RAM-minnen är kompatibla med den dator jag har? Är det någon skillnad på minnen till stationära och bärbara datorer? Eller är det helt enkelt så att företagen gör pengar på tillbehören och vill ta igen pengar för den billiga datorn på RAM-minnet istället? Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem

Till bärbara är det oftast SO-DIMM minnen (annan sockel) å dom är lite dyrare än vanliga 240-pins DDR2

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Den har SO-DIMM DDR2 667 MHz (PC5300) moduler men kolla så att det finns en plats ledig då en del tillverkare sätter i två mindre moduler då det är billigare än en stor.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318078

Om du tar ut och kollar på modulen du har så kanske du kan se tillverkaren och köpa samma sort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Den har SO-DIMM DDR2 667 MHz (PC5300) moduler men kolla så att det finns en plats ledig då en del tillverkare sätter i två mindre moduler då det är billigare än en stor.

mmm,precis va de gjorde, och inte var det billigt att köpa till. Stort tack för hjälpen, nu siktar jag nog på en Acer Travelmate 7520 istället!

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Hedersmedlem

En ny dator billigare än nya minnen?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM