Permalänk
Medlem

Stänger av sig själv omedelbart

Kom hem idag, hade tydligen åskat lite så dom hade dragit ur sladden, och när jag försökte sätta på datorn så lös allt upp... och så slockna den en sekund senare, tryckte igen, alla fläktarna, cdrommar etc lös upp, och så slockna den igen en sekund senare. Inga pip, inget. För att förhindra missförstånd, nej BIOS startar inte, nej inga pip, så fort jag sätter på datorn stängs den av.

Drog ur alla kort, minnen osv, enda som satt kvar var fläktarna, mobot och CPUn och problemet kvarstog.

Tjuvstartade nätagget, och då snurrade allt på som det skulle, skippade jag 4-pins sladden till mobot så snurrade allt även då, men enligt manualen ska inte systemet boota då heller, vilket det inte heller gjorde.

Så enda möjligheten jag ser är moderkort eller CPU, alternativt att PSUn skulle ha något personligt emot att moderkortet nallar dess energi, men jag tror inte det. Personligen tror jag på CPUn av den anledningen att jag är rätt säker på att den krävs för att daton ska lyckas med något överhuvudtaget, och därmed får jag inga pip osv, och att moderkortet stänger av sig då det uppenbarligen är kört.

Jag förväntar mig inte att ni har svaret eller kan magiskt lösa det åt mig om ni inte har en trollstav i fickan som jag kan få låna en snabbis.

Men har ni något vettigt tips eller trolig orsak till problemet innan jag slänger ut pengar imorrn skulle jag vara tacksam, så får det bli att ringa den lokala datorbutiken när jag vaknar. Men nu blir det sova innan jag blir frustrerad.

Tack på förhand