Hjälp, hittar ingen kompilator till java

Permalänk
Medlem

Hjälp, hittar ingen kompilator till java

Hej hej: jag har en del programering B att ta igen över lovet.
Så jag ska plugga igenom en javabok, men jag har ett problem:
Jag kan inte hitta en kompilator till textpad så att jag kan göra uppgifterna i boken.

Hur får jag tag i en kompilator? Kan ni hjälpa mej?

btw jag har sökt...

Tack så hemskt mycket i förhand // Axel

Permalänk
Medlem

http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

"JDK 6u2" är det du är ute efter.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Aha, det var inte särskillt tippat namn

Men när jag ska ladda ner så händer det inget "sun download manager" startar men den laddar inte ner något. :S
Vad kan vara fel? Det kanske är samma som gör att mitt torrentprogram inte heller laddar ner något. Jag har AVG-antivirus kan det vara felet?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har laddat ner online-varianten? Har du testat ladda ner offline-varianten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
Jag antar att du har laddat ner online-varianten? Har du testat ladda ner offline-varianten?

Jag har testat båda :S

Permalänk
Medlem

När jag ville börja med Java så blev jag rekommenderad BlueJ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Jag har testat båda :S

Då borde det inte vara några problem att ladda ner filen och sedan installera Java VM.

Permalänk

Ett hett tips om du skall koda java är att använda några av de utvecklingsmiljöer som finns, så slipper du slabba med att kompilera manuellt, det blir jobbigt i längden...

Så mitt tips är att använda någon av följande:
NetBeans IDE - http://www.netbeans.org
Eclipse Platform - http://www.eclipse.org

Net Beans tillhandahålls av Sun (dom som ligger bakom Java), och Eclipse är det IBM som ligger bakom.

Har kört båda, men föredrar Eclipse. Det är dessutom det som används ute i stora vida världen när det gäller java-utveckling vad jag har hört...

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christhebalrog
Ett hett tips om du skall koda java är att använda några av de utvecklingsmiljöer som finns, så slipper du slabba med att kompilera manuellt, det blir jobbigt i längden...

Så mitt tips är att använda någon av följande:
NetBeans IDE - http://www.netbeans.org
Eclipse Platform - http://www.eclipse.org

Net Beans tillhandahålls av Sun (dom som ligger bakom Java), och Eclipse är det IBM som ligger bakom.

Har kört båda, men föredrar Eclipse. Det är dessutom det som används ute i stora vida världen när det gäller java-utveckling vad jag har hört...

Hmm... förstår inte riktigt vad det är, men jag ska ju göra skolarbete så jag tror jag bör hålla mej till samma teknik som i skolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Hmm... förstår inte riktigt vad det är, men jag ska ju göra skolarbete så jag tror jag bör hålla mej till samma teknik som i skolan.

Spelar egentligen ingen roll vilken utvecklingsmiljö man använder. Man använder den man trivs med, koden är fortfarande den samma. Personligen föredrar jag Eclipse när jag kodar Java (Vilket händer väldigt sällan).

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Jcreator är ett simpelt program som du kan använda dig av. Oftast använder skolor JCreator.

Du måste ha "JDK" för att kunna kompilera.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Hmm... förstår inte riktigt vad det är, men jag ska ju göra skolarbete så jag tror jag bör hålla mej till samma teknik som i skolan.

En utvecklingsmiljö är egentligen bara ett program som är anpassat och skräddarsytt efter behoven. Ex. så är NetBeans och Eclipse gjorda för att just skriva och testa Javakod, vilket betyder att det blir lättare för dig som programmerare att jobba med koden. Eclipse har t.ex. (vilket NB förmodligen också har) ett speciellt debug-mode, vilket gör att du steg för steg kan följa datorn när den kör ditt program. Väldigt lärorikt när man vill se hur datorn läser din kod. Man lär sig mycket på detta, tro mig. Jag lärde mig mycket därifrån iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
Jcreator är ett simpelt program som du kan använda dig av. Oftast använder skolor JCreator.

Du måste ha "JDK" för att kunna kompilera.

Angående JCreator så vet jag inte hur det ligger till i gymnasieskolorna. Vår skola använde sig primärt av NetBeans, men man fick välja vilket IDE man skulle ha. Chalmers tekniska högskola i Göteborg tror jag kör Eclipse.

Angående JDK, så tror jag inte det är ett krav längre (iaf inte separat) Har för mig att jag kör bara med JRE och eclipse. (Möjligen att det ligger nån JDK i Eclipse, men tror inte det). Kompilering via prompt kanske inte går utan JDK, dock.

I övrigt så uppmanar jag HAxxel att köra Eclipse. - Det är ingen skillnad i teknik i slutändan. Det är som att välja mellan två olika text-editorer. Dvs, resultatet blir detsamma.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z97-PRO CPU: Intel Core i7 4790K GPU: MSI GTX 980 Gaming
RAM: A-Data 2x8GB DDR3 Chassi: NZXT H400W