Western Digital släpper strömsnåla hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Western Digital släpper strömsnåla hårddiskar

Tillverkaren Western Digital släppte igår en ny serie hårddiskar som är designade för att vara så energisnåla som möjligt. Den nya Caviar Greenpower-serien finns i storlekar från 320 gigabyte till 1 terabyte och skall vara 40 procent mer strömsnåla än vanliga hårddiskar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bättre val än Caviar RE2?

Permalänk
Medlem

schysst!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem

Borde de inte försöka få in liknande teknik i 2.5"-diskar istället?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Borde de inte försöka få in liknande teknik i 2.5"-diskar istället?

Det är ju dom om några hårddiskar som skulle behöva detta!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Ni tror inte redan att deras 2.5"-diskar har diverse strömsparfunktioner redan?...

2.5"
Power Dissipation
Read/Write 2.50 Watts
Idle 2.00 Watts
Standby 0.25 Watts
Sleep 0.10 Watts

3.5"
Power Dissipation
Read/Write 8.77 Watts
Idle 8.40 Watts
Standby 0.97 Watts
Sleep 0.97 Watts

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Ni tror inte redan att deras 2.5"-diskar har diverse strömsparfunktioner redan?...

Nej, står det inte i nyheten så är det inte så

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Mycket trevligt med nya hårddiskar. Fast, släpper man en hårddisk så går den väll sönder ?

Lite sarkasm i det hela Go go strömsnåla hårddiskar. När kommer sådana grafikkort då? ^^

Permalänk

Är ju bra att det kommer strömsnålare hårddiskar oxå.. Men låter ju knappast som en hårddisk man har operativsystemet på eller som p2p disk, blir inte så mycket strömsnålare när den tuggar på hela tiden ändå...

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

Helt rätt väg. Man funderar nästan köpa en bara för att stödja idéen, och spara in en krona om året genom elräkningen. Synd jag inte har några pengar, någon som kan ge mig en slant för goda sakens skull?

Nej men allvarligt, det här är en av grejerna jag väntat på, diskar som diskar mer effektivt (läs: med mindre energiåtgång när det är möjligt men behåller prestandan (om den nu gör det..)).

Nu återstår bara strömeffektiva grafikkort som anpassar minnet efter användning och har GPU som arbetar i steg. Skärmar som automatiskt kan tona ner i steg efter omgivningens ljusstyrka. DVD/CD-läsare som spinner i steg efter behov. Att alla CPU får steglösning, så de inte jämt går på med full multipel.

Ser ni fram emot att se en recension på dessa diskar, samt möjligtvis, om det går, om det är möjligt, om det är något intressant för fler än bara lilla jag, ett test på de mest strömsnåla, minst miljöbelastande och/eller arbetseffekiva datorn och/eller ett reportage / en undersökning om just strömsnåla system/komponenter/tekniker överlag?
Jag ser gärna något sådant.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Helt rätt, hoppas fler tillverkare hakar på och utvecklar "gröna" produkter.

Permalänk
Avstängd

Trevligt med gröna produkter.

Hoppas på att få se solid-state diskar...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

men ändå så fläskar nätdelstilverkarna ut 1500W nätdelar hahaha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Där man inte behöver använda fulla potentialen på 1500W och där effektiviteten är hög, förhoppningsvis.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Där man inte behöver använda fulla potentialen på 1500W och där effektiviteten är hög, förhoppningsvis.

Ju högre effekt ett nätagg har, desto lägre högre upp i registret har det hög effektivitet.

Ett 300W nätagg brukar ha ruskigt dålig effektivitet upp till ca 50W, ett 1500W nätagg har utan problem låg effektivitet ända upp till 150W.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.