Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

PCI-e 1x i en PCI-e 16x port?

Hej

Jag har ett ASUS P5W64 WS Professional moderkort (http://www.asus.se/products.aspx?l1=3&l2=82&l3=249&l4=0&model...) och det har

4 x PCI-E x 16 kortplatser
2 x PCI 2.2

Jag är i behov av extra firewire portar (finns ett på kortet) och kom över ett LYCOM FIREWIRE 400 LOW-PROFILE PCI-EXPRESS (http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...)

Frågan lyder: Funkar det att sätta i ett sådant firewire kort (1x PCI-e) i en av mina lediga PCI-e 16x portar utan att helvetet brakar loss?

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Det skall gå bra.
I denna artikel testade man prestandaskillnad mellan olika PCIE-hastigheter, genom att helt enkelt tejpa för olika PCIE banor.
http://www.tomshardware.com/2007/03/27/pci_express_scaling_an...
Väldigt trevligt moderkort förresten.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2002

"Det skall gå bra."

Tack för svar. Du har troligen rätt men "skall gå" inger ett visst tvivel, så om någon som vet med sig att det går eller att det inte går skulle vilka kommentera?

För mycket pengar på spel för att gambla =D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Jo men det borde inte vara några problem då jag vet med mig i början att man fick köra SLI med en 4x port.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TJoMMe
"Det skall gå bra."

Tack för svar. Du har troligen rätt men "skall gå" inger ett visst tvivel, så om någon som vet med sig att det går eller att det inte går skulle vilka kommentera?

För mycket pengar på spel för att gambla =D

Japp det är pengar på spel, det var därför jag la in brasklappen.
Säkrast vore nog att fråga Asus, dom borde ha skrivit sånt i manualen redan från början det är säkert fler än du som undrar.

AMD FX-8350 | KINGSTON 32GB ECC arbetsminne | Asus Sabertooth 990FX R2 | Radeon R9 290 | Seagate 2TB 3,5 " SSHD | Cooler Master V700 | Noctua NH-U12P SE2 | Dell U2410 | Corsair 600T Graphite vit | Windows 10 64bit |
Ett standardknep om hårdvaran krånglar, är att gå in i BIOS och ladda defaultinställningarna, på så sätt konfigureras BIOS mot din hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jan 2007

Det kommer att fungera.

[ AMD "Zen" @ ????Mhz // 2x420mm customloop ][ ASUS AM4? ][ 32GB DDR4-xxxx? ][ AMD Vega10? @xxxxMhz ][ Win10 PRO x64 ][ Kommande Freesyncskärm? ][ Corsair 750D // Corsair RM1000x ][ Samsung 960 M.2 SSD 512GB + 7.0TB + 20TB server Xeon x7460 25MB cache / 24GB ECC RAM ]