Permalänk
Hedersmedlem

4 GiB minneskit (2x2), vad är bra?

Hejsan

Var länge sen jag var inne i allt vad timings heter på minnen. Min senaste statinära hade abit nf7-s 2.0 (socket-A) och där fanns det de här fyra timingsvärdena men det var ju rätt nytt med inställning för det vid den tiden (tror jag). Det var så mycket enklare förr när man kunde välja CAS latency 3, 2.5 eller 2.

Jag förstår vad de här olika timingsarna är (och jag kan läsa wikipedia), men jag undrar vad som anses bra idag och vad man "ska ha" för värden gällande DDR2-minnen.

Kommande burk ska ha 2x2GiB stickor, det har ju börjat dyka upp lite sådana PC2-6400 för en bit över 2000 kr. Jag tittade in det här billigaste XMS2 kitet från corsair (pdf-länk) men det har 5-5-5-18.
För några hundralappar till på datorbutiken kan man få Mushkin-minnen med 5-5-5-12.

Hur värt är det med timingsarna? Vad ska man köpa för 2x2 idag (eller närmare besämt lite mer än 1 månad).
Som det ser ut nu så blir det en Q6600 det ska användas till och något P35-moderkort.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Alltså du som jag vet ju att man alltid strävar efter så låga timings som möjligt, men minnesmängden och priset sätter ju stopp någonstans.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har också undrat det. Men generellt känns det som timingsen är något högre nuförtiden.

Har också beställt ny dator och ville också ha som du 2x2gb och tillslut
blev det OCZ

Intel Core 2 Quad 6600 775 1066MHz 2.4GH
Gigabyte GA-P35-DS4 P35 S775
Hiper Type-M series 580W Svart 120mm
OCZ Gold XTC 4096MB kit (2x2GB) DDR2 PC6
Asus GeForce 8800 GTS 320MB PCIe

o s v...

Valde mellan OCZ och Corsairs DHX 4096MB Kit men tillslut blev det OCZ pga bättre lev tid. Men tror dom presterar ungefär som Corsairs.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.ocztechnology.com/products/memory/ocz_ddr2_pc2_640...
5-5-5-18 på dem med, lika som Corsairs.

Men som sagt väldigt dålig tillgång på minnena.

Med risk för kommande prisökningar (och liten chans till stora prissänkningar) så lade jag in en beställning på corsair-minnet hos dustinhome mot postförskott (studentrabatt+gratis frakt). Minnet sjönk lite i pris så jag beställde om. 15 Augusti beräknas det komma till dem. Jag låter beställningen ligga och jäsa för att se om det händer nått.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG