Permalänk
Melding Plague

Benq FP94VW

Benq FP94VW är en 19-tumsskärm som ska vara särskilt anpassad för spelare. Tillverkaren framhåller inte minst att den har särskilda inställningar för olika spel och att den har en kort responstid. Vi har testkört den med både filmer och spel för att försöka klura ut om skärmen verkligen är ett bra val för alla sanna cineaster och gamers.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension fint att ni fått in en prislista med prisjakt.se också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Trevlig recension fint att ni fått in en prislista med prisjakt.se också!

Håller med fullständigt!

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem

men kan inte grafikortet faila lite här, en jämförelse medandra skärmar?

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar va en bra och prisvärd skärm!

Permalänk

vad jag har läst så tycker jag att min acer AL1916W verkar bättre. (även billigare)
men men. som sagt det är bara vad jag tycker^^

MVH

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

BenQ använder en plastbygel man fäster i hålet på baksidan av foten för att hålla fast kablage, kanske ni missade den i förpackningen då ni hävdade att fästanordning saknades?

Lite mer objektivitet i vidare recensioner skulle heller inte skada.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Bra recension som tog upp fördelarna och påpekade svagheterna, flera tester
Vad var det för spel och filmer som skärmen testades med?

Blev nästan lite sugen o köpa skärmen, men sen kom jag på att jag är kräsen.
Trevligt med den nya prisfunktionen.

Permalänk
Medlem

Köpte en Benq skärm men den hade 4 döda pixlar så jag bytte och fick en ny med 1 död pixel, nån som vet om garantin täcker det ?

Visa signatur

UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA

Permalänk
Avstängd

En fråga, vad är det för fördelar med en hdmi ingång på en så pass liten monitor som denna? HDMI är en standard som, enligt mig, aldrig borde ha fått uppstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
En fråga, vad är det för fördelar med en hdmi ingång på en så pass liten monitor som denna? HDMI är en standard som, enligt mig, aldrig borde ha fått uppstå.

Det finns en ganska stor fördel med HDMI ingång på datorskärmar tycker jag. Och det är att man kan koppla två datorer digitalt till skärmen via en DVI-HDMI adapter.

Jag har länge "väntat" på två stycken DVI kontakter men det blev aldrig av utan man har gått till en HDMI och en DVI - det får duga men varför jusst HDMI ska ha en plats förstår jag inte riktigt (mer än att HDMI är ballt jusst nu).

Få lär nog koppla en Blu-Ray/HD-DVD spelare till en datorskärm som kostar en fjärdedel av vad spelaren kostar

Permalänk

Bra artikel, men artikelskaparen borde tipsa om andra spelskärmar som är bättre, i samma prisklass. Detta eftersom han inte var speciellt nöjd med den recenserade skärmen. Hade varit väldigt intressant att se vad skärmexperten istället rekommenderar.

(speciellt eftersom jag ska köpa ny skärm och dator denna månaden)

Permalänk
Medlem

Det vore också trevligt att se lite tester på hur mycket inputlag den har, då detta antagligen är viktigare än responstiden (nu då den börjar krypa väldigt nära 0).

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är en teknisk begränsning på tft skärmar men så länge tillverkarna inte tillåter grafikkorten skyffla mer än 60hz(ibland 70-75) till tft:n så kommer dom ju aldrig ens komma i närheten med känslan jämtemot en crt på 120hz t.ex
Det är det som är så nedrans trist med tft, det spelar liksom ingen roll hur häftig responstiden är, känslan är fortfarande 60hz

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Är det bara jag som tycker att Benq-skärmen har låg upplösning? Just nu sitter jag med en 17" med samma upplösning och tycker redan där att det är lite för lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Jag vet inte om det är en teknisk begränsning på tft skärmar men så länge tillverkarna inte tillåter grafikkorten skyffla mer än 60hz(ibland 70-75) till tft:n så kommer dom ju aldrig ens komma i närheten med känslan jämtemot en crt på 120hz t.ex
Det är det som är så nedrans trist med tft, det spelar liksom ingen roll hur häftig responstiden är, känslan är fortfarande 60hz

En LCD behöver inte mer än 60hz eftersom den inte "flimrar" som en CRT-skärm gör. Jag hade en bra länk i åtanke för att förklara vad jag menar men kan inte hitta den. Det är i alla fall inte riktigt relevant att prata om hertz på en LCD-skärm respektive en CRT-skärm eftersom de två är så fundamentalt annorlunda.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
En LCD behöver inte mer än 60hz eftersom den inte "flimrar" som en CRT-skärm gör. Jag hade en bra länk i åtanke för att förklara vad jag menar men kan inte hitta den. Det är i alla fall inte riktigt relevant att prata om hertz på en LCD-skärm respektive en CRT-skärm eftersom de två är så fundamentalt annorlunda.

Men tänk om grabben har superögon och hjärna som faktiskt ser skillnad på 60 fps och 120 fps?

Permalänk
Medlem

Blir att behålla min Eizo Flexscan T761 tills jag hittar något bättre eller tills den exploderar. För dagens skärmar är inget vidare... vad jag har sett.

Permalänk
Inaktiv

fin prisfunktio ni har fått in! prisjakt FTW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Men tänk om grabben har superögon och hjärna som faktiskt ser skillnad på 60 fps och 120 fps?

60Hz på TFT och 60Hz på CRT är ju helt olika saker, och som Langos skrev är det helt orelevant.

Permalänk
Medlem

När det gäller färgerna som skärmen kan visa så kan ni ju tillägga att denna skärm inte är en äkta 8-bitarspanel, Ingen TN-panel kan visa 16,77miljoner äkta färger. De har bara skapat en ny teknik att fejka fram ytterliggare 500 000 nyanser från tidigare möjliga 16,2miljoner. Allt för att lura konsumenterna att tro att det är en bättre panel än vad det är.

En 8-bitarspanel kan visa 16,7miljoner äkta olika färgnyanser.
En 6-bitarspanel kan visa 256 000 äkta färgnyanser och fejkar fram resten.

Dessa kallas något i stil med 6bits+Hi FRC, eller 6+2bitars och ska som sagt inte beblandas med de bättre panelerna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tillverkaren framhåller inte minst att den har särskilda inställningar för olika spel och att den har en kort responstid.

Är det här något dåligt skämt eller?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Är det här något dåligt skämt eller?

Nejdå. Den har ju bevisligen speciella inställningar för spel (det såg du ju på bilderna; "Action Game"). Responstid på ner till 2 ms får väl ändå anses som relativt bra, eller? Vad är det som är det dåliga skämtet? Det finns ju säkert en målgrupp som skulle välja denna skärmen framför en annan bara på grund av att den har speciella spelinställningar.

Sen kan jag ju ha synpunkter på att det inte står någonstans att det är en widescreen-skärm. Det kunde man bara avgöra utifrån upplösningen som stod i specifikationen eftersom bilderna på skärmen var vinklade uppifrån och inte gav något bra perspektiv. 19" på widescreen är inte särskilt mycket att hurra för.

Den nya Prisjakts-funktionen är dock högst uppskattad!

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease

Sen kan jag ju ha synpunkter på att det inte står någonstans att det är en widescreen-skärm. Det kunde man bara avgöra utifrån upplösningen som stod i specifikationen eftersom bilderna på skärmen var vinklade uppifrån och inte gav något bra perspektiv.

Minns klart att det stod att den var klumpigare än en vanlig skärm för att det var en widescreenskärm.

Inte för att jag håller med det uttalandet men nog stog det att det rörde sig om en widescreenskärm. Sen om det borde vara tydligare vet jag inte, jag blev direkt medveten om att det rörde sig om en widescreenskärm men det var kanske bilderna/upplösningen som fick mig till det.

Permalänk

tyckte inte den skärmen värkade specielt bra om man gämför med min snart 2 år gamla Samsung SyncMaster 204B
http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft21_40/204b.asp

det ända min inte har är väll det dära HDMI
men min klarar högre uplösning och är 1" störe. bland annat..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Minns klart att det stod att den var klumpigare än en vanlig skärm för att det var en widescreenskärm.

Citat:

Eftersom skärmen är av bredbildstyp . . .

My bad. "Bredbild" är ju faktiskt den svenska benämningen. Dock hör det ju inte till vanligheterna, vilket kan ha lett till att jag missade det.

Jag kollade på bilderna igen. Det är <i>fortfarande</i> svårt att avgöra perspektivet på bilderna. Jag vidhåller därmed min kritik på berörda delar av artikeln.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Trevlig recension fint att ni fått in en prislista med prisjakt.se också!

Det där skulle ju jag säga :/ (:P)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NXtrem
Köpte en Benq skärm men den hade 4 döda pixlar så jag bytte och fick en ny med 1 död pixel, nån som vet om garantin täcker det ?

Kolla deras pixel-policy, brukar finnas någonstans på tillverkarens hemsida bara man kollar runt lite, annars vet jag att många datorbutiker brukar ha direktlänkar till olika tillverkares pixel-policy's.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det finns en ganska stor fördel med HDMI ingång på datorskärmar tycker jag. Och det är att man kan koppla två datorer digitalt till skärmen via en DVI-HDMI adapter.

Jag har länge "väntat" på två stycken DVI kontakter men det blev aldrig av utan man har gått till en HDMI och en DVI - det får duga men varför jusst HDMI ska ha en plats förstår jag inte riktigt (mer än att HDMI är ballt jusst nu).

Få lär nog koppla en Blu-Ray/HD-DVD spelare till en datorskärm som kostar en fjärdedel av vad spelaren kostar

Köp en HP LP3065, då får du inte mindre än tre DVI-D kontakter.

Nackdelen är väl att skärmen kostar 13,5 till 14 lax dock är den ett underbart *litet* monster att spela på

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det finns en ganska stor fördel med HDMI ingång på datorskärmar tycker jag. Och det är att man kan koppla två datorer digitalt till skärmen via en DVI-HDMI adapter.

Jag har länge "väntat" på två stycken DVI kontakter men det blev aldrig av utan man har gått till en HDMI och en DVI - det får duga men varför jusst HDMI ska ha en plats förstår jag inte riktigt (mer än att HDMI är ballt jusst nu).

Få lär nog koppla en Blu-Ray/HD-DVD spelare till en datorskärm som kostar en fjärdedel av vad spelaren kostar

Har funnits ett bra tag.

Här är ex. en prisvärd variant med PVA-panel för ~3500:- inkl. frakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=80831

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det finns en ganska stor fördel med HDMI ingång på datorskärmar tycker jag. Och det är att man kan koppla två datorer digitalt till skärmen via en DVI-HDMI adapter.

Jag har länge "väntat" på två stycken DVI kontakter men det blev aldrig av utan man har gått till en HDMI och en DVI - det får duga men varför jusst HDMI ska ha en plats förstår jag inte riktigt (mer än att HDMI är ballt jusst nu).

Få lär nog koppla en Blu-Ray/HD-DVD spelare till en datorskärm som kostar en fjärdedel av vad spelaren kostar

se bara upp så att det verkligen är 2 diskreta ingångar och inte bara olika portar. lutar åt det senare om jag säger så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Några större tendenser till eftersläpningar finns helt enkelt inte, vilket innebär att FP94VW också lämpar sig bra för den som vill titta på actionfilmer.

Skriv att ni inte märkte det för det finns säkert över 1000 personer bara här på sweclockers som ser direkt. Det är ju väldigt olika hur känslig man är. LCD är LCD och LCD är inte snabba i längden som det ser ut idag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.