Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

Är riktigt sugen på ett P190 och funderar starkt på att köpa ett

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Man tackar för hjälpen med bilderna!

Här kommer en bild på min P182-låda...

Tyvärr så kunde jag inte bli av med strömkablen till HDD utan fick lägga den i botten. De två extra SATA-kablarna är eSATA till min externa HDD, för den som undrar.

Den nedre fläkten har jag monterat framför den övre HD-buren för bättre GPU-kylning.

Perforeringarna runt nätagget är igentejpade för att få så bra kylning på hårddisken som möjligt. Utöver det så har jag tejpat igen de oanvända PCI-plåtarna och vattenkylningshålen för att minimera dammintaget samt försäkra mig om att all luft som tas in i burken passerar GPU och CPU, och inte sugs in bakvägen.

För alla som funderar på att bygga i P182 eller liknande så kan jag varmt rekomendera det. Det är lite pilligt med all kabeldragning men det är värt att lägga lite extra tid på den då man inte gör den så himla ofta.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Det är otroligt hur mycket snyggare det kan bli i en låda utan dubblagrafikkort och en massa fläktar.. när ska grejerna bli svalare så man slipper alla fläktar?

För mig ser det ut som ett riktigt ormbo även fast jag har försökt så gått det går med alla kablar. Har ju dock ca 11st chassifläktar som sitter överallt i chassit, Allt från 40mm till 120mm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pgojim
okej tackar!
Blir ett sådant chassie när jag får in pengar

Vart köper man den billigast med snabb leverans?
Dustinhome är ju snabba men kanske inte billigast?

Dustinhome har nästan samma pris som alla andra, på sin höjd bara ett par hundra skillnad
http://prisjakt.se/produkt.php?p=95790

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

jag köpte först ett p180b i mars men sen släpptes p182 och p190... :-/
blev så sjukt sugen på kabeldragningen så jag skulle beställa ett p182.

Men jag blev så ha-galen så det blev ett p190 istället.
ska posta bilder på det och kabeldragningar lite senare...

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Avstängd

p190 verkar perfekt för min del. Jag har bara en fråga innan jag beställer, hur bra är nätaggen? Kan man driva ett c2d-system med ett rejält grafikkkort? Är det stabilt vid överklockning?

Köper jag ett chassi för över 3000kr vill jag inte lägga ytterligare 1000kr på ett nätagg som duger, så jag hoppas ni har haft bra erfarenheter av de som sitter in p190.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klingon
p190 verkar perfekt för min del. Jag har bara en fråga innan jag beställer, hur bra är nätaggen? Kan man driva ett c2d-system med ett rejält grafikkkort? Är det stabilt vid överklockning?

Köper jag ett chassi för över 3000kr vill jag inte lägga ytterligare 1000kr på ett nätagg som duger, så jag hoppas ni har haft bra erfarenheter av de som sitter in p190.

http://sweclockers.com/recension/5930-antec_p190
http://sweclockers.com/articles_show.php?id=5930&page=6
Säker på att du vill lägg 3000 på ett chassi+PSU?
Om det är allt du ska göra, det verkar dock vara bra grejer i.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Funderar på en P190 men är osäker då det ska vara problem att få in processorkylaren i den pga. 200mm fläkten. Är den nån som vet ifall man får in en Arctic Cooling Freezer 7 Pro i p190 utan att behöva ta bort fläkten?

Permalänk
Medlem

@ SodR..
Jag har min Nochua 12cm och fick inte på sidoluckan utan att ta bort 200mm fläkten..

@Klingon

Jag ser inte varför nätagg på 650W + 550W inte ska kunna driva en värsting-monster-dunderdator!

ja jag vet att kvalitet och inte kvantitet men jag ser inte att antec har gjort några skit agg till en superlåda för 3500kr...

650W agget ska ju endast driva mobo/cpu/gpu's
550W ska driva fans/DVD's/HDD's

får man inte det att räcka ska man köra en överklockat till max + GTX QUAD-SLI

23HDD's 14fans & 4 DVD brännare...

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ma3stro
@ SodR..
Jag har min Nochua 12cm och fick inte på sidoluckan utan att ta bort 200mm fläkten..

@Klingon

Jag ser inte varför nätagg på 650W + 550W inte ska kunna driva en värsting-monster-dunderdator!

ja jag vet att kvalitet och inte kvantitet men jag ser inte att antec har gjort några skit agg till en superlåda för 3500kr...

650W agget ska ju endast driva mobo/cpu/gpu's
550W ska driva fans/DVD's/HDD's

får man inte det att räcka ska man köra en överklockat till max + GTX QUAD-SLI

23HDD's 14fans & 4 DVD brännare...

Precis, min undran var om han skulle ha så mycket så att det behövdes.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

@ fogy

Såg riktigt bra ut det där!
Tidigare hade jag ett ormbo som totalt blockerade luftflöden på grafikkortet. (köpte en Antec tri cool fläkt och satte på den återstående platsen)
Men sen jag såg den här tråden bestämde jag mig för att se om jag kunde dra kablarna bakom plåten, och fan det gick! Enda kabeln (kablarna) som inte går under, är PCI-e kablarna som jag satte direkt till grafikkortet, fast ska nog ändra om när jag eventuellt köper en Thermalright Ultra 120 Extreme och 5 Artic cooling 120mm fläktar.
3 av dem ska byta ut Antec fläktarna, dem 2 som blåser ut och den som blåser på grafikkortet, dem andra 2 ska jag sätta på Ultra 120.
Hoppas kunna sänka tempen med några grader och få bättre temp vid överklockning.
Funderar på att köpa till kylpasta, denna:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ARCTICC...
Hur mkt bättre temps kan det kunna bli med den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ma3stro
@ SodR..
Jag har min Nochua 12cm och fick inte på sidoluckan utan att ta bort 200mm fläkten..

Jaha, det var ju synd... Någon som vet någon bra, tyst cpu kylare som passar i p190 utan att man behöver ta bort fläkten? Mindre än 100mm höga kylare ska tydligen funka.

Permalänk

Jag tycker det är lustigt hur ett chassi som anses så fantastiskt kan ha ett helt öppet hål högst upp i toppen. Jag trodde att det var en rejäl kåpa som dämpade oljud och att den bara var öppen baktill. Men icke, när jag såg lite mer detaljerade bilder förstod jag att det i princip är helt öppet ner till moderkortet och processorn under.
Det är ingen kåpa utan bara en liten nätbyggnad, eller hur?
Visst, det finns många andra delar på ett chassi som är öppna, men det mesta brukar vara på baksidan och den har man i regel inte emot sig. Toppen läcker ju ljudvågor som går rätt upp.

Visst, man kan säkert trycka in dämpmaterial själv, men det är ju en fördel med att chassi som är så bra som möjligt från början.

Sen, ytterligare en negativ aspekt med att ha öppna hål på toppen av ett chassi, säg att man har vatten eller nån annan dricka i närheten och spiller det... Lyckat.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Jag tycker det är lustigt hur ett chassi som anses så fantastiskt kan ha ett helt öppet hål högst upp i toppen. Jag trodde att det var en rejäl kåpa som dämpade oljud och att den bara var öppen baktill. Men icke, när jag såg lite mer detaljerade bilder förstod jag att det i princip är helt öppet ner till moderkortet och processorn under.
Det är ingen kåpa utan bara en liten nätbyggnad, eller hur?
Visst, det finns många andra delar på ett chassi som är öppna, men det mesta brukar vara på baksidan och den har man i regel inte emot sig. Toppen läcker ju ljudvågor som går rätt upp.

Visst, man kan säkert trycka in dämpmaterial själv, men det är ju en fördel med att chassi som är så bra som möjligt från början.

Sen, ytterligare en negativ aspekt med att ha öppna hål på toppen av ett chassi, säg att man har vatten eller nån annan dricka i närheten och spiller det... Lyckat.

"Spoilern" som du syftar på ovanpå burkan är bara som ett extra filter för att man inte ska lägga saker över topfläkten. Det är några små hål på toppen men helt öppet är det iaf inte. Sedan är frågan hur ofta man ställer dricka på sin 10k+ dator

Se dessa bilder:
http://www.sweclockers.com/imagebank/31000/lI4Y3x.jpg

http://www.sweclockers.com/imagebank/31000/RslI2h.jpg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SodR
"Spoilern" som du syftar på ovanpå burkan är bara som ett extra filter för att man inte ska lägga saker över topfläkten. Det är några små hål på toppen men helt öppet är det iaf inte. Sedan är frågan hur ofta man ställer dricka på sin 10k+ dator

Se dessa bilder:
http://www.sweclockers.com/imagebank/31000/lI4Y3x.jpg

http://www.sweclockers.com/imagebank/31000/RslI2h.jpg

Umh, okej, där ser jag lite bättre hur det ser ut. Tycker ändå de kunde gjort det heltäckande ovanpå och bara haft en öppning bakåt.
Och nej, jag brukar inte heller ställa dricka på min dator (den står bakom ett datorbord nu) men det har hänt på några lan. Och alltid finns det några som gör det när de har datorn bekvämt bredvid sig.

Aja, det borde inte vara några större problem att fästa en bit asfaltsmatta eller nåt annat antingen utanpå under gallret eller inuti datorn antar jag.
Räcker bra med en utblåsfläkt för mig.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

De nya P180b har väl bra kabeldragning? Knappt 27timmar tills jag lägger min beställning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikeplektrum
De nya P180b har väl bra kabeldragning? Knappt 27timmar tills jag lägger min beställning

Japp
Man kan somsagt dra bakom blåten som ska gå på p182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ma3stro
jag köpte först ett p180b i mars men sen släpptes p182 och p190... :-/
blev så sjukt sugen på kabeldragningen så jag skulle beställa ett p182.

Men jag blev så ha-galen så det blev ett p190 istället.
ska posta bilder på det och kabeldragningar lite senare...

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hej
hur många kablar fick du med till nätaggregatet,till min fick ja endast en
modulkabel

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Till P190 fick jag en hel bunte med kablar modulära då, Sata vanliga molex och pcie samt en med disketkontakter (vet inte va de heter dom små fula sakerna)

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos

ska nog ändra om när jag eventuellt köper en Thermalright Ultra 120 Extreme och 5 Artic cooling 120mm fläktar.
3 av dem ska byta ut Antec fläktarna, dem 2 som blåser ut och den som blåser på grafikkortet, dem andra 2 ska jag sätta på Ultra 120.
Hoppas kunna sänka tempen med några grader och få bättre temp vid överklockning.
Funderar på att köpa till kylpasta, denna:
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ARCTICC...
Hur mkt bättre temps kan det kunna bli med den?

(A)

Permalänk
Medlem

Jag har ett P182 med Bilder kommer när jag har bytt fläktar och ljudissolerat.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Får man plats med en Thermalright Ultra 120 Extreme i detta chassit?

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Får man plats med en Thermalright Ultra 120 Extreme i detta chassit?

Tror det har max 3 cm frigång till chassit, men det ska fungera ja

Permalänk
Medlem

Hehe okej. Får väla avbeställa min Scythe Andy som jag valde i brist på plats

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Kan någon bekräfta att om man köper ett P180b från datorbutiken så får man en med P182s insida, d.v.s. med kabeldragning bakom moderkortet?

Permalänk

Kan man sätta hårddiskarna med kontakterna inåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeleGrodan
Kan man sätta hårddiskarna med kontakterna inåt?

Du menar på tvären eller?

Det tror jag inte du kan. Den övre buren så kan du inte göra det då du måste motera hårddiskarna på skenor som bara kan monteras på ett sätt.
I den nedre buren så kanske man skulle kunna göra det men jag skulle inte rekomendera det då du skulle blockera luftflödet.
Ingen av burarna har dock hål på sidorna så om man vill montera på "fel ledd" så måste man se till att ha plats att böja ut alla kablar.

Var det svar på din fråga eller missförstod jag den?

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SodR
Jaha, det var ju synd... Någon som vet någon bra, tyst cpu kylare som passar i p190 utan att man behöver ta bort fläkten? Mindre än 100mm höga kylare ska tydligen funka.

http://www.thermalright.com/a_page/main_product_si128.htm

Nån centimeter mellanrum till sidofläkten, och det borde kyla riktigt bra utan att behöva CPU-fläkt alls! Intressant att höra nån som provat det...

Permalänk
Medlem

Passar det här i ett P180b eller är det för trångt?

XFX 8800GTX Ultra
P35-DQ6
Q6600
Corsair Powersupply 620
Thermalright Ultra 120 Extreme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meh77
Passar det här i ett P180b eller är det för trångt?

XFX 8800GTX Ultra
P35-DQ6
Q6600
Corsair Powersupply 620
Thermalright Ultra 120 Extreme

Det kommer passa.

Offtopic: Vad ska du köpa för fläktar till Ultra 120 extreme?
Köper du till någon kylpasta?