Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Chassit är förmodligen inte särskilt överklocksvänligt? Mitt mobo's temperatur ligger på 46-54. Har bara klockat 300mhz.

Ja antingen det eller så är det mobot som inte fördelar den extra värmen så väl. Vad har du för kort?

meh77:
Om du läser lite tidigare i tråden så går vi igenom de olika modellerna och vad som skiljer dem åt. Färgen är det största men även måtten är lite annorlunda, om än inte med mycket.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fogy
[B]Ja antingen det eller så är det mobot som inte fördelar den extra värmen så väl. Vad har du för kort?

Jag har ett Asus P5L-MX, billigt skit ^^

Jag vände på topp fläkten så den blåser in luft istället, sänkte moderkortets temp med 10 grader

Sätter jag alla fläktar på max får jag ner mitt 8800Ultra i 53grader i idle som brukar ligga på 62-63

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att beställa ett P180B och ett ASPIRE ATX12V 550W nätagg. Undrar dock bara hur bra P180 kan ta hand om luft som blåser uppåt från nätagget då den bara har en 120mm fläkt uppefrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiddeman
Jag hade tänkt att beställa ett P180B och ett ASPIRE ATX12V 550W nätagg. Undrar dock bara hur bra P180 kan ta hand om luft som blåser uppåt från nätagget då den bara har en 120mm fläkt uppefrån.

Börja med att kolla noggrannare på P180B och läsa här på forumen om den verkligen tillfredställer dina behov innan du beställer för du har uppenbarligen inte greppat alls hur den fungerar.

Nätagget sitter i en separat tunnel i botten på lådan, tillsammans med fyra av hårddiskarna och en fläkt som blåder luft över dem och nätagget. Många har använt ett nätagg med 120 mm fläkt utan problem (det finns en luftspalt som gör att den får luft uppifrån eller nedifrån), men personligen rekommenderar jag ett nätagg med genomgående luftflöde och 80 mm fläkt i stället för 90 grader svängt flöde. Typ Antec NeoHE är bra, det kanske inte är riktigt lika tyst som en del andra, men det uppvägs av det raka luftflödet som gör att fläkten jobbar mindre just i P18x.

Det spelar inte så stor roll om du inte kör fläkten i undre tunneln förstås.

P180B:s uppåtriktade 120 mm fläkt sitter i andra änden av lådan och har inget med nätagget att göra.

Och om du ändå väljer ett nätagg med 120 mm fläkt, montera det med fläkten nedåt så lär det läcka (visserligen marginellt men ändå) mindre luft från övre kammaren till nedre jämfört med om du vänder fläkten uppåt.

Fast nu ser jag att du skriver "luft som blåser uppåt från nätagget". Det finns mig veterligen inget nätagg på marknaden som blåser luft uppåt. Men jag är säker på att bli korrigerad på den punkten av någon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meh77
Tänkte köpa antingen p180b eller p182, verkar som att p180b är typ 100kr billigare. Det är väl inga skillnader mellan dom förutom färgen eller? Är färgen kanske värt de extra pengarna, heh?

Får du tag i rätt revision av P180B så är det såvitt jag vet inget alls som skiljer mot P182 förutom färgen på plåtarna. Se mina länkar i en tidigare post.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av meh77
Jag hade tänkt att beställa ett P180B och ett ASPIRE ATX12V 550W nätagg. Undrar dock bara hur bra P180 kan ta hand om luft som blåser uppåt från nätagget då den bara har en 120mm fläkt uppefrån.

Menar du det här agget?
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ASP550...

När du använder det agget i en "normal" burk, så sitter fläkten nedåt och suger in luft den vägen!
I en P180 kan du vända den åt valfritt håll, och det skall finnas en tillräcklig luftspalt för att det skall funka åt båda hållen.

Värt att tänka på: Med ett agg som är sådär perforerat på sidorna blir dock luftströmmen så spridd att inte nätagget i sig lär räcka för att skapa ett flöde från fronten till aktern av den undre kammaren... Jag rekommenderar att du inte plockar bort fläkten i undre kammaren! (speciellt om du tänkt slänga in ett par hårddiskar där nere)

Sen drar jag kanske lite för snabba slutsatser, men misstänker att det där är ett rätt sugigt agg faktiskt.

...

Emerald, provade du jämföra GPU tempen före och efter du vände fläkten?
Jag har en känsla av att man får bättre luftflöde sett genom hela lådan med toppfläkten blåsandes utåt. Har man toppenfläkten som insug lär den mesta luften gå ner och direkt ut bak, dvs processorn och moderkortet mår fint, men flödet blir ev sämre över grafikkortet... Plus att du lär få in rätt mycket mer damm i burken
Möjligen att ha övre fläkten som insug skulle kunna vara värt besväret om man har en Thermalright HR-03 vänd över grafikkortet...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Emerald, provade du jämföra GPU tempen före och efter du vände fläkten?
Jag har en känsla av att man får bättre luftflöde sett genom hela lådan med toppfläkten blåsandes utåt. Har man toppenfläkten som insug lär den mesta luften gå ner och direkt ut bak, dvs processorn och moderkortet mår fint, men flödet blir ev sämre över grafikkortet... Plus att du lär få in rätt mycket mer damm i burken
Möjligen att ha övre fläkten som insug skulle kunna vara värt besväret om man har en Thermalright HR-03 vänd över grafikkortet...

Jag hade 62-63 grader på GPU'n, 37-38 på CPU'n och 51 grader på moderkortet innan jag vände på fläkten, nu har jag 60 på GPU'n, 33 på CPU'n och 42 på moderkortet. Kan dock tillägga att jag drog på grafikkorts fläkten på max för att se hur långt ned jag kunde sjunka då jag fick 53 grader

Man kan ju alltid köpa ett dammfilter om man vill ha fläkten som insug. Har bara haft positiv erfarenhet av att vända på fläkten än så länge. Fläkten på baksidan blir ineffektiv men det gör ju inget om man får lägre temps av lösningen. Jag har dessutom två systemkylare som flyttar varm luft direkt ur chassit från grafikkortet.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem

Har nyligen byggt en dator i en P182a. Kör två stycken hårddiskar varav en raptor, båda i det nedre facket. Tyvärr så verkar det som att diskarna är på 50+ grader. Raptorn på nästan 60 grader. Kör atm öppet chassi eftersom jag vill kolla så datorn fungerar innan jag spänner fast kablar, har också tatt ut nedre fläkten för mer plats. Antar att om jag monterar in den igen sjunker temperaturen något, men åt vilket håll ska jag rikta den? Så det blåser bakåt eller framåt? Har ett Corsair 520W och jag kan knappt känna åt vilket håll den blåser. Blåser alla nätaggregat utåt eller? I så fall kan jag ju rikta fläkten bakåt.

Svar på detta vore tacksamt, hade tänkt dra kablar osv. i morgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ascor
Har nyligen byggt en dator i en P182a. Kör två stycken hårddiskar varav en raptor, båda i det nedre facket. Tyvärr så verkar det som att diskarna är på 50+ grader. Raptorn på nästan 60 grader. Kör atm öppet chassi eftersom jag vill kolla så datorn fungerar innan jag spänner fast kablar, har också tatt ut nedre fläkten för mer plats. Antar att om jag monterar in den igen sjunker temperaturen något, men åt vilket håll ska jag rikta den? Så det blåser bakåt eller framåt? Har ett Corsair 520W och jag kan knappt känna åt vilket håll den blåser. Blåser alla nätaggregat utåt eller? I så fall kan jag ju rikta fläkten bakåt.

Svar på detta vore tacksamt, hade tänkt dra kablar osv. i morgon.

Ok, att du får så höga temperaturer med öppen sidpanel är inte så konstigt med tanke på att du utan denna bryter det baksug som bildas. Om systemet inte är tätt i den nedre kammaren så kommer vare sig fläkten eller nätagget att kunna "suga luft" från fronten förbi HDD-buren och ut på baksidan. Istället kommer de att "suga luft" från omgivningen och således blir diskarna mer eller mindre okylda, även om deras värme avges till omgivningen.

Min erfarenhet av Corsair 520 är att det tyvärr inte kyler nog bra för att själv kunna kyla diskarna. Jag provade att köra med denna setup för min ensamma hårddisk men fick temperaturer kring 45 grader varför jag ominstallerade fläkten och sänkte min temp till ca 36 grader.
Och just det, som nämnts tidigare, fläkten bör vara riktad bakåt så att den kan samverka med nätagget och "suga" luft från fronten.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meh77
Tänkte köpa antingen p180b eller p182, verkar som att p180b är typ 100kr billigare. Det är väl inga skillnader mellan dom förutom färgen eller? Är färgen kanske värt de extra pengarna, heh?

P180b ska ha "tåligare" färg tydligen (smuts syns mindre?)

Permalänk
Medlem

Fogy Tack, jo, förstår att det inte blir något baksug utan väggarna, men tycker ändå 60 grader är mycket med öppet chassi. Men jag kanske har fel :). I vilket fall som helst, ska montera in fläkten senare idag och se hur temperaturerna blir då. Tack för hjälpen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Jag har dessutom två systemkylare som flyttar varm luft direkt ur chassit från grafikkortet.

Där har vi ju lösningen. Utan dessa hade du antagligen fått alldeles för litet utgående luftflöde...

Permalänk
Medlem

Vart ändrar jag hastigheten på fläktarna?? (P182)

Visa signatur

| Intel i5-11400 | RTX 3060 | 16GB DDR4 |1024gb SSD|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leahan
Vart ändrar jag hastigheten på fläktarna?? (P182)

På de små strömbrytarna på fläktkablarna. För fläkten nere i tunneln hänger den löst, och för de två andra så sitter de monterade så att du kommer åt strömbrytarna från baksidan av chassit. I alla fall på mitt P182...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
I alla fall på mitt P182...

Samma på mitt P180b också:)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk

Någon som har en Ikea Mikael Datamöbel och vet om P182an passar i det? Ellerman måste kanske tabort lådan?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20105096

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersHBG
Någon som har en Ikea Mikael Datamöbel och vet om P182an passar i det? Ellerman måste kanske tabort lådan?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20105096

Rimligtvis så borde man få plats eftersom tgbordet borde vara på kanske 60cm höjd (eller?) och lådan är ju inte mycket lägre än det, P182 är ju bara ~54.

Edit: Ett annat sätt att övertyga sej själv är ju att, kolla totala höjden, den är 166, ta fram den stora bilden, dela in (med ögonmåttet) möbeln i tre delar, varje del är då lite mer än 55, då tycker jag att det finns plats iaf:P

Annars kan du väl ringa och fråga, nån får väl gå ut i varuhuset och mäta:)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Avstängd

varför byter folk från P180/P180B till P182? skillnaden är ju bara färgen?

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Jag vet dock inte så många som gör det.
Förhoppningsvis byter de upp sig från den oreviderade P180 till P182, annars kan jag inte se någon vits med det.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Man kan ju annars byta från oreviderade p180 till nya p180? (Jag gillar färgen)

Permalänk
Medlem

Ja självklart, oreviderad (P180) till reviderad (P180B) eller ny färg (P182) kanske hade varit mer korrekt formulerat.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersHBG
Någon som har en Ikea Mikael Datamöbel och vet om P182an passar i det? Ellerman måste kanske tabort lådan?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20105096

lådan får plats med nöd och näppe (stavning)

Man måste dock dra ut lådan till max, sätta in p180 och sedan trycka in lådan.

DOCK!!!
ett stort dock....

kylningen blir katastrofal.
tyvärr så sitter "stabilitetsbrädan" bakom tangentbordet och lådan längre ner än vad den gör på bilden (iaf på min.)
vilket gör att både fläkten bak och uppe blir täckta.

idle på min förra låg på 55-60 grader när lådan var i mikael.
utanför låg tempen på ca40..

nu har jag dock bytt till en p190 (samma problem) + ett till...
sidofläkten var tvungen att tas av pga min cpu kylare. vilket tror ni jag tjänar mest på..
att ha kylaren där, eller att ha stock+200mm som utsug??

anledningen till bytet var kabeldragningen + att p190 skulle vara 2cm mindre på höjden vilket skulle göra att fläktarna där uppe skulle komma till användas, men icke så nicke.. exakt lika högt, om inte någon mm högre..

för övrigt så hade jag ett P180B och det var inte, INTE som ett P182.

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ma3stro
lådan får plats med nöd och näppe (stavning)

Man måste dock dra ut lådan till max, sätta in p180 och sedan trycka in lådan.

DOCK!!!
ett stort dock....

kylningen blir katastrofal.
tyvärr så sitter "stabilitetsbrädan" bakom tangentbordet och lådan längre ner än vad den gör på bilden (iaf på min.)
vilket gör att både fläkten bak och uppe blir täckta.

idle på min förra låg på 55-60 grader när lådan var i mikael.
utanför låg tempen på ca40..

nu har jag dock bytt till en p190 (samma problem) + ett till...
sidofläkten var tvungen att tas av pga min cpu kylare. vilket tror ni jag tjänar mest på..
att ha kylaren där, eller att ha stock+200mm som utsug??

anledningen till bytet var kabeldragningen + att p190 skulle vara 2cm mindre på höjden vilket skulle göra att fläktarna där uppe skulle komma till användas, men icke så nicke.. exakt lika högt, om inte någon mm högre..

för övrigt så hade jag ett P180B och det var inte, INTE som ett P182.

Fan jag som trodde jag hittat ett chasie. Men så felar det på mina möbler... Får kolla efter ett annat chasie då..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersHBG
Fan jag som trodde jag hittat ett chasie. Men så felar det på mina möbler... Får kolla efter ett annat chasie då..

Kolla hur det ligger till med "stabilitetsbrädan" på din..

Sitter den högre upp så blir det inga problem..

Kan eventuellt byta håll på fläktarna kanske..
Så alla där bak+uppe suger in och sätta två där fram som suger ut..

vet inte om det blir bättre..
kanske värt att testa, vad vet jag...

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuowe
Ser mycket fint ut! Har själv ett P180 hemma, men fick ett måndas ex som dom första var. Skev i dörren och saknades 2 "ploppar" som man fäster sidan med så den glipar en bit.

Men nu när jag får min första lön den 25:e då blir det ny dator med ett P182!

Har inte läst hela tråden men om jag varit du skulle jag tagit kontakt med Antec's support. Har exempelvis bytt luckan två gånger i min utan problem, den senare var för några månader sedan och då var jag en av de som köpte min P180 2005. Antec är med andra ord väldigt villiga att hjälpa oss som köpte det tidigt. Allt utbyte sker utan någon som helst kostnad för dig och du behöver inte skicka tillbaka något heller.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Permalänk

Är intresserad av ett Antec 182, tänkte höra om sidodörren, är det ett handtag (som t.ex. Chieftec Dragon) som man öppnar och stänger den med eller är det skruvar som gäller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiasko1983
Är intresserad av ett Antec 182, tänkte höra om sidodörren, är det ett handtag (som t.ex. Chieftec Dragon) som man öppnar och stänger den med eller är det skruvar som gäller?

Tips, läs på Antec´s hemsida eller silentpcreview´s test av P182SE så får du all info.
Men nej, det finns inget handtag. Den ena sidpanelen sitter fast med två tumskruvar medan den andra sitter med tre vanliga skruvar.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att sidodörren är extremt lätt att montera dit/bort. Tumskruvarna drar man bara åt med händerna. Lika lätt tar bort dom. Sidodörren sätter nästan sig själv på plats. superenkelt.

Visa signatur

Gigabyte p35-DS4, Dual core 2.13, Scythe infinity, Nvidia 8800 gts 320mb, Ram 512MB x4, 200+320 GB HD, Antec p182, Windows vista.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man måste plocka bort någon av fläktarna på baksidan/toppen om man skall ha en TR ultra 120 extreme installerad eller beror det helt på moderkortet? Som man ser på Jackechan's bilder så får han in sin kylare med stor marginal. Men tittar jag på mitt eget så ser det inte alls att ha så mycket plats för någon större kylare.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Någon som vet om man måste plocka bort någon av fläktarna på baksidan/toppen om man skall ha en TR ultra 120 extreme installerad eller beror det helt på moderkortet? Som man ser på Jackechan's bilder så får han in sin kylare med stor marginal. Men tittar jag på mitt eget så ser det inte alls att ha så mycket plats för någon större kylare.

Om du inte får plats med TR Extreme beror det enbart på moderkortet. Sitter själv på ett DS4 kort och kylaren passar som i en handske.